hallo dames, ik ben sinds begin van dit jaar ook een alleenstaande moeder met een zoontje van 3.. heb tijdelijk bij mijn ouders ingewoond maar nu sinds paar weken een flatje! ik heb een baan van 20uur in de week, maar daar ga ik het natruulijk financieel niet mee redden, nou zei een vriendin dat ik bijstand aan kan vragen en dat ik dan tot het minimum aangevuld wordt? heeft iemand van jullie daar ervaringen mee? want krijg je dan ook sollicitatieplicht? en welke toeslagen tellen ze bij je inkomen? liefs nic
Hoi, Ik heb hier ervaringen mee. Ik werk half en de rest wordt bijgevuld met (aanvullende) bijstand. De gemeente houd in wat jij extra krijgt van de belastingdienst (behalve je zorgtoeslag, kinderbijslag en huurtoeslag rekenen ze niet mee die krijg je gewoon). Ook als je alimentatie of iets dergelijks ontvangt houden ze dit in en natuurlijk je salaris. Je bent verplicht te solliciteren. Ik weet niet hoe oud je bent, maar voor 27 jarige gelden andere regels dan tot je 27e. Ik ben 27 dus ik heb andere verplichtingen dan diegene onder de 27. Je krijgt als het goed is een contactpersoon bij de gemeente en een werkcoach. Bij de (aanvullende)bijstand krijg je vakantiegeld en je moet wel zorgen dat je loonbelasting(verklaring) op ja staat bij je werkgever anders gaat de belastingdienst geld inhouden van de gemeente en dat wil de gemeente niet! Verder ben je ten aller tijden verplicht om alles op te geven aan de gemeente. Dit was het geloof ik zo'n beetje. Mocht je nog vragen hebben kan je me een pb sturen. Succes!
ik werk 24 uren per week en de rest aangevuld door bijstand. Ik vul elke maand zo'n werkbriefje in. Ben er nu een paar keer overheen gekomen, maar omdat ik nu weer op 24 uren zit ipv 30 behoud ik de uitkering. de alleenstaande ouderkorting halen ze er van af bij mij, maar de andere kortingen mag ik behouden. Sollicitatieplicht heb ik wel, maar omdat ik werk en altijd goed gemotiveerd ben om te werken zijn ze wat soepeler met mij. Ik had een baan van 16 uren per week en nu 1 van 24 uren per week, de gemeente ziet dat ik goed gemotiveerd ben om te werken en geven dan ook toe dat ik ook nog moeder ben er naast dus krijg er ruimte in van ze zonder dat ze me boven op de lip zitten e.d. bij mijn buurvrouw zijn ze wat strenger nu haar dochter wordt nl 6 en dan worden ze strenger hier...