Onderzoeken CB

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marieke21, 24 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieke21

Marieke21 Bekend lid

1 sep 2006
    959
    0
    0
    Volgende week mogen wij voor het eerst met ons meisje naar het CB. Vanavond had ik met mijn man een discussie over alle onderzoeken die ze de komende tijd met haar gaan doen. Hij vindt het grote onzin en beweert dat we een gezond kindje hebben. Wanneer er toch wat aan de hand is met haar, dan merken we dat vanzelf wel is zijn reactie... Daar kan ik me best boos om maken, want volgens mij doen we haar dan vreselijk tekort mocht er wél wat aan de hand zijn en loopt ze kans om achter te raken in ontwikkeling of later de gevolgen ervan te krijgen.
    We hebben het dan met name gehad over het onderzoek naar heupafwijking en gehoorproblemen...

Hoe kan ik mijn man nou overtuigen dat het wél verstandig is om die onderzoeken te doen? Ik heb hem al gezegd dat we iig de onderzoeken kunnen laten uitvoeren en dáárna kunnen beslissen wat we met de uitslag doen.

2. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    Ik snap het probleem niet helemaal. De onderzoeken zijn totaal niet belastend voor je kindje.
    Ik kan je uit eigen ervaring vertellen: uit de gehoortest bleek dat mijn dochtertje ernstig slechthorend is, en ik ben heeeeeeeeeeeeel blij dat we dat zo snel wisten. Nu heeft ze al gehoorapparaatjes, begeleiding, etc. terwijl ze anders pas met 9 maanden kunnen beginnen te kijken of ze goed reageren en dan zijn ze minstens een jaar voor ze wat horen. En neem van mij aan, dat merk je zelf niet. En dan loopt je kind zo een heel stuk achter in zijn/haar ontwikkeling.
    Ik ben ook niet voor allerlei onderzoeken; de 20-wk echo heb ik niet gedaan. MAar dit zijn nauwelijks onderzoeken te noemen. Ze kijken naar je kind, voelen wat, en die gehoortest is alleen een klein frutseltje in het oortje en als alles goed is, merkt je kindje er eigenlijk niks van (mijn oudste sliep gewoon door terwijl ze het deden).
    Misschien moet je hem even uitleggen wat ze precies doen, dat het eigenlijk niks voorstelt en dat het wel heel veel kan betekenen voor je kindje mocht er iets mis zijn (ook al is die kans klein)
    Sterkte ermee en mijn dringende advies: laat de onderzoeken uitvoeren!

3. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    De gehoortest is toch allang gedaan? ;) (Gezien de leeftijd van haar kindje)

Ik snap het topic niet zo goed, welke onderzoeken bedoel je?

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Op het cb zijn ze in principe deskundiger dan jezelf als ouders. Dus ze weten waar op gelet moet worden en kunnen op tijd ingrijpen als het nodig is. Ik sluit me wat dat betreft dus helemaal bij jou aan hoor! En zelfs al ben je niet té laat.. als er ingegrepen wordt als je dochter kleiner is, is het voor je kindje ook vaak minder erg.

De gehoortest stelt trouwens weinig voor hoor. M'n dochter is er niet wakker van geworden, die sliep lekker door in de maxicosi. Ik vind 'onderzoek' voor het hele gebeuren eigenlijk een groot woord :) .

5. Kelly1771

Kelly1771 Actief lid

28 dec 2008
    335
    0
    0
    Zuid Holland
    Kan je niet het motto :baat het niet dan schaad hu niet toepassen?dé gehoortest is een have minuut .je kindje kan gewoon slapen .Maar een heuponderzoek?Dat is geloof ik even je Baby laten "lopen" iig .De onderzoeken stellen niets voorik hoop dat jem kan overtuigen:)

6. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Als het om onderzoeken gaat, kun je het nauwelijks onderzoeken noemen wat ze op het CB doen. Ik vind het echt niets voorstellen. Dat er even naar het hartje geluisterd wordt, kan misschien vooral iets ter geruststelling zijn in het begin. Maar als je je kindje op een heupafwijking wilt laten onderzoeken, moet je een verwijzing van de huisarts hebben voor een heupecho in het ziekenhuis. Een gehoortest wordt tegenwoordig al vrij snel na de geboorte gedaan en is als het goed is al bij je thuis gedaan. Hier werd dat door de verpleegkundige gedaan die ook voor de hielprik kwam.

Al met al kan het gewoon voor jezelf misschien iets zijn om je gerust te stellen als je je over bepaalde dingen zorgen maakt, maar in principe is het CB niet verplicht. Ik ga eigenlijk voornamelijk voor het wegen en meten en de vaccinaties, maar voor de rest zie ik zelf ook wel of mijn kind gezond is en zich goed ontwikkelt. Als moeder geeft je gevoel je dat wel in. En als er dus iets is waar ik me zorgen over maak, kan ik ook altijd nog bij de huisarts terecht. Al met al zijn die onderzoekjes nogal summier en denk ik dat je je er meer van voorstelt, dan dat het is.

7. Frieda

Frieda Bekend lid

24 feb 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Dit is eigenlijk precies wat ik ook dacht.
    Er wordt eigenlijk door de arts af en toe een algemeen lichamelijk onderzoek gedaan, maar veel stelt dat niet voor. Ik ga nog steeds wel trouw naar het CB, maar soms vraag ik me echt af waarvoor. Ik vind het alleen wel handig dat ik dan weer weet hoe lang en hoe zwaar ze nu is.

8. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Het gaat niet alleen om de gezondheid van je kindje waarvoor je naar het cb gaat. Ook de ontwikkeling (motorisch, mentaal) en groei wordt gevolgd, je gaat er naar toe voor de vaccinaties, je krijgt er handige tips en je kunt zelf vragen stellen over verzorging en voeding. Als nieuwbakken ouders is dat erg handig. Sommigen zeggen dan van 'oh als ik vragen heb dan stel ik die wel aan mijn moeder, of zussen, of vriendinnen' etc. maar vaak krijg je dan allemaal verschillende adviezen en niet altijd volgens de laatste theoriën of inzichten. Bovendien kan het handig zijn als er een buitenstaander naar je kindje kijkt omdat je als ouders soms blind bent voor bepaalde dingen. Gewoon omdat je je kind 24 per dag ziet of omdat je denkt dat sommige dingen zo horen.

Wat betreft het onderzoek naar de heupjes; ik wil je man nog wel eens horen als je dochter een spreidbroek op latere leeftijd moet omdat ie te eigenwijs was om er op tijd naar te laten kijken. Klinkt hard maar het is wel zo. Als mijn man zo zou zijn dan had ie echt een probleem gehad. Het lijkt me dat iedere papa toch het beste met zijn kind voor heeft en ieder onderzoek laat doen alleen al om bepaalde zaken uit te sluiten.

9. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    ze onderzoeken niet zoveel hoor!
    de eerste keer kijken ze naar de heupjes en luisteren ze naar het hartje.
    Verder vragen ze vooral veel dingen adhv hun checklijstje.
    MOcht er iets blijken te zijn verwijzen ze je door naar de HA of fysio. Wij zijn bv doorverwezen naar de fysio en zijn daar érg blij mee!!!!!

Ik zou gewoon gaan hoor. Oja het wegen en meten is nog het meest belastend voor je kindje;)
    Laat je vriend gewoon de eerste keer mee gaan, dan kan hij zelf zien dat het allemaal niet zo spannend is!

10. Marieke21

Marieke21 Bekend lid

1 sep 2006
    959
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties.
    De onderzoeken waar het om ging zijn idd om de heupafwijking, een hartprobleem en gehoortest (dit ook alles omdat het in mijn familie voorkomt). Gehoortest was trouwens twee keer onvoldoende in het rechteroor, dus komt er nu een uitgebreidere test.
    Gisteravond hebben we het er nog eens over gehad en hij gaf nu toch wel toe dat het nuttig is om haar daarop te laten controleren. Dus eigenlijk is het probleem van de baan.

11. Kelly1771

Kelly1771 Actief lid

28 dec 2008
    335
    0
    0
    Zuid Holland
    Gelukkig !hoop dat het allemaal verder goed komt

12. minipi

minipi Fanatiek lid

17 mei 2006
    1.523
    0
    0
    gelukkig. Ik hoop voor jullie dat het goede resultaten oplevert, want ik snap wel dat het extra spannend is als het in je familie voorkomt. Succes ermee!!

Deel Deze Pagina