Ik ben nog maar 7+5 weken zwanger maar ik heb wel een hoog BMI. Nu wil ik dus op gaan letten met eten om zo te voorkomen dat ik zwangerschapssuiker ga krijgen. Maar hoe kan ik dat het beste aanpakken? Wat mag je wel en niet eten? Ik probeer al veel water te drinken, bruin brood te eten(met kaas,smeerkaas) veel fruit en groente te eten. Snoepen doe ik haast niet en anders met mate. Alleen avond eten gaat er bij mij niet zo in dus eet ik vaak gewoon brood. Wie kan me tips geven.
Hoi Ninja Mijn suiker was met de laatste controle wat te hoog, dus ben door de verloskundige naar een dietiste gestuurd voor wat info. Mss een tip om om een afspraak te vragen, dan kunnen ze je helpen en goed en gezond dieet voor te schrijven. Feitelijk gaat het er gewoon om gezond te eten (schijf van 5) Koolydraten (schrijf ik dat goed?) worden omgezet in duiker, dus daar matig mee. Brood, liefst volkoren, met mager beleg (kipfilet etc) (let wel op: ook in brood zit veel koolhydraten maar ik mocht nog 6 sneen per dag, max 2 tegelijkertijd) Pindakaas mag met mate halvajam ook, geen andere zoetwaren. Kaas is natuurlijk goed, maar niet te veel, er zitten niet veel koolhydraten in, maar wel veel vet, dus 30+ kaas ofzo. Fruit, max 2 per dag en niet tegelijkertijd. Melkproducten ook ok, alles met mate. Groenten zijn goed, mag je veel van hebben. mager vlees en vis is ook goed. Voorzichtig met rijst en pasta en aardappelen. Geen (of zeer beperkt) snoep, koek, etc Zuinig met cola light. Ik mocht max 3 glazen per dag. Geen sapjes, dan moest ik weer een fruitje laten staan. Dan eet ik liever fruit. (vind het lekker om shakes te maken) Meerdere kleinere maaltijden over de dag verspreid was ook goed. dan kan je lichaam de suiker beter verwerken. Maar goed, dit zijn tips die aan mij zijn gegeven. Voor jou werken mss weer hele andere dingen. Ik zou zeggen: raadpleeg een dietiste of de site van bv voedingscentrum. Succes!!!
hoi flipper. Bedankt voor je antwoord. Opzich drink ik eigenlijk nooit frisdrank of sapjes dus daar zal ik niet zo moeite mee hebben. Het enigste wat me tegen gaat vallen is vaker kleine hoeveelheden eten. Ik probeer het iedere keer maar het lukt me niet. I.p.v snoep eet ik al fruit o.i.d. maar ik wist niet dat je max maar 2 stuks fruit mag hebben per dag. Maar ik ga me er wel aan houden. en verder wacht ik wel eerst het gesprek met de VK af wat die gaat zeggen.
Ik zou naar een dieetiste gaan als ik jou was, die kan precies op jou afgstemd een dieet voorschrijven waar jij je goed aan kan houden. Fruit bevat veel fructose(vruchtensuikers)en is dus qua suiker net zo "slecht"als snoep/koek, maar er zitten natuurlijk wel veel pitamientjes en vezels in Dus idd max.2 per dag en verspreid over de dag. Sowieso al je koolhydraten verspreiden, in kaas en smeerkaas zit erg veel vet, dus dan kan je beter kiezen voor magere vleeswaren. Wat mijn voorgangster al zei dus Ik zou niet op eigen houtje gaan prutsen nu, gewoon ff naar een dieetiste gaan en dan kom je een heel eind, suc6!!
Ninja, een hoog BMI wil niet zeggen dat je per definitie suiker krijgt. Mijn BMI is 42 ofzo, heb bij beide zwangerschappen gewoon gegeten zoals altijd (kon zeker de eerste 3 a 4 maanden ook niet normaal eten) en heb noit last van suiker gehad. En ik word (weer) misselijk als ik gewoon gekookte boontjes of erwtjes ruik!! OOk gewoon vlees vind ik niet te pruimen dus doe het maar met de dingen die ik wel lekker vind en kan verdragen al is dat lang niet altijd zo gezond als de schijf van 5 zeg maar.... Je moet ook niet als een kluizenaar gaan leven hoor, wel een beetje genieten van je zwangerschap!!
Toen ik moest prikken stelde ze voor om niet nuchter te gaan, dus in de auto zat ik met twee bruine boterhammen oude kaas lekker te smikkelen met als gevolg 7.8. Te hoog dus. De volgende keer ging ik nuchter en kwam ik maar tot 4.9 (heb ook een BMI van iets van 37). Dit vertelt mij dat de koolhydraten in brood en lekkere kaas dus ook je suiker in de war kunnen maken. Wat er net gezegd werd over kleine hoeveelheden per keer is de beste manier om het aan te pakken, maar voor een op maat gemaakt dieet kun je beter een dietiste raadplegen, want stel dat je er door afvalt als je op eigen houtje wat gaat doen, kunnen er giftige stoffen vrij komen en dat wil je al helemaal niet lijkt me...
Ik kom meer in de richting van jou BMI. Nee ik weet wel dat het ook kan zijn dat ik geen zwangerschapssuiker krijg maar ik wil wel gewoon goed opletten wat ik eet en ik ben het liever voor dan dat ik er later in me zwangerschap problemen mee zou krijgen. Ik moet wel zeggen dat ik op het moment alles vies vind en warm eten daar ga ik al helemaal van over me nek helaas. En ik heb het gevoel dat je alle lekkere dingen al niet mag eten haha en de dingen die over blijven moet je ook weer mee opletten i.v.m suiker. Lasig z,n zwangerschap haha maar ja ik heb er alles voor over om dit kleintje goed en gezond te laten groeien
Heel goed dat je het zekere voor het onzekere wil nemen. Ik kan gewoon geen gezond eten verdragen, word er zo misselijk van, al van de geur. Dus ik eet gewoon datgeen waar ik NIET ziek van word, dan is het maar wat minder gezond.... mn kindje zoekt goed dus.. Succes! En mocht je me nou als lotgenoot willen pben ben je welkom! Lonneke
ik kan me zeker voorstellen als je niets kan verdragen dat je dan iets moet. Je moet wel eten natuurlijk. Ik heb volgende week donderdag me eerste echo(die betaal ik zelf) en vrijdag de intake bij de VK. Maar ik ben echt bang dat ze negatief gaat doen over overgewicht en zwangerschap. Ik snap wel dat ik extra risico,s heb en die probeer ik zo laag mogelijk te houden. Ik ben ook bang dat ze niets zien bij de echo. Maar ja ik ben overal bang voor ben op dit moment ook best wel gestresst niet goed natuurlijk voor de beeb
als je je gewoon houd aan gezond eten is er niet veel aan de hand hoor. zit het ook in je fam dan? bij mij hebben mijn ma en oma het beiden gehad aan het einde van de zwangerschap. heb mezelf de eerste keer laten checken en nu ook weer. doen ze tussen de 24 en 28e wk als je dit wilt je kunt dit zelf aangeven. verder is het gewoon goed volkoren ed eten. niet teveel zoet en dus ook weing choclade boehoe. gewoon gezond eten en blijven bewegen dan valt het ook mee met een hoge bmi. die van mij was aan het begin 32 geloof ik dus ook al veelste hoog. hoe hij nu is weet ik niet hihi. bij onze eerste was ik 10 kill zaarder aan het begin dus ook hoger bmi en nergens dus last van. en snaaide toenveel meer vooral chocolade.
nee het zit gelukkig niet in de familie zw.suiker. Ik heb gelukkig wel een beroep waarbij ik heel de dag sta en beweeg maar helaas ook veel met eten te maken heb haha(kok) Ik wil er gewoon op letten om het te voorkomen dan weet ik dat het niet aan me eet gewoontes heeft gelegen als het toch gebeurd
Ik weet sinds vorige week dat mn suiker aan t schommelen is.. Moet nu op de koolhydraten letten.. Van mn schoonzus een boekje toegestuurd gekregen van Voedingscentrum ( schoonzus is diëtiste in LUMC) en advies om zo'n 200 gr. aan koolhydraten te verdelen in ( ongeveer) 40/50 voor maaltijd ( 3 keer) en 2 keer tussendoor 20.. Wist je dat een appel met schil al "goed" is voor 16 gr. koolhydraat.. De tip van iemand om diëtiste te raadplegen is een hele goede! btw ik had bij eerste controle bij de VK een BMi van 40... nu "iets" hoger
ikn wacht eerst het gespek met de verloskundige af. Ik heb nog nergen last van maar het is ter verkoming van. Als ik weet waar ik een beetje op moet letten dat is het al een stuk makkelijker. Een dieetist kan altijd nog
Ninja, vind het goed dat je er nu al bij nadenkt hoor. Ik ben ook mijn thee en koffie zonder suiker gaan drinken. Heb ook een hoog bmi (37) en heb net vandaag mijn dagcurve suiker geprikt, protocol als je boven een bepaald bmi zit. Deze was uitstekend, 5,3 nuchter 5,8 2 uur na ontbijt en 6,2 2 uur na lunch. Als je gewoon gezond blijft eten hoef je niet perse een dieet te volgen. Niet te gek doen en wat het aller belangrijste is, lekker genieten, want de tijd vliegt bij mij! Veel succes in ieder geval bij de vk.