Hallo Dit weekend werd ons meisje behoorlijk ziek: 40 graden koorts, suf snotteren. Elke dag ging wat beter, en intussen sukkelt ze voornamelijk met een verstopte neus. Ze drinkt terug goed en heeft geen koorts meer dus het ergste is achter de rug. Maar daar waar we tot voor dit weekend een baby hadden die tegen 20u gewoon wakker in bed gelegd kon worden en meteen spontaan in slaap viel, hebben we nu een meisje die met veel drama ligt te krijsen tot 22u-22u30. Ze gaat telkens rechtzitten, brabbelt voor een paar minuten en dan begint het huilen. We houden niet zo van de 'laten huilen' aanpak, maar haar gaan troosten heeft weinig tot geen effect. Ze is zeker moe want ze zit in haar oogjes te wrijven, maar gedraagt zich voor de rest wat hyperactief op zo'n moment. Gisterenavond heb ik haar in slaap gewiegd en na 15min sliep ze; wij dus blij. Maar nu is ze van 4u al 'klaarwakker', behoorlijk lastig, rechtzitten, huilen, net 30min proberen wiegen maar geen effect (ze was stil, maar niet aan het slapen)... Ik word er moedeloos en een beetje kwaad van, ookal doet ze dit uiteraard niet om ons te irriteren Overdag is ze ook behoorlijk lastig; wil continu vastgehouden worden en aandacht krijgen, maar als je haar dan op schoot hebt gaat ze druk in het rond klauteren en alles om haar heen de grond op gooien. Moet ik dit wijten aan haar verstopte neus? Is ze overstuur van de feestdagen (geen al te drukke dingen gedaan)? Of kan ik het verklaren door 'spronggedrag'? Tandjes zijn het niet denk ik. En hoe pakken we het aan? Consequent blijven terugleggen of extra knuffelen en erkennen dat ze ons nu gewoon méer nodig heeft dan anders? Ik heb wat bang dat ze 'went' aan de verwennerij (vb het in slaap wiegen) en op den duur dit gedrag gaat gebruiken om haar zin te krijgen (ze heeft pit en weet wel wat ze wil...)? Het is nog maar enkele dagen zo, maar we zijn nu al gesloopt. 's Nachts werd ze sowieso nog een aantal keren wakker (november is een vreselijke maand geweest met een baby die bijna om het uur dronk omdat ik te weinig melk maakte) dus gebroken nachten zijn we gewend, maar tot hier toe konden we haar altijd vrij snel weer in slaap krijgen. Sorry voor het lange verhaal, ik loop even op m'n tandvlees... Bedankt voor het lezen.
Ik herken je verhaal wel. Emma heeft pas waterpokken gehad en sindsdien is ze in de avond ineens superactief. Wilt niet slapen en kan zich dan erg iverstuur maken. Ze wilt dan alleen spelen en brabbelen. Gaat ook de hele tijd in bed zitten. Overdag is ze erg aanhankelijk. Wilt bij je zitten maar wilt tegelijk ook op onderzoek uit. Ik denk zelf dat het misschien een sprongetje is en dat het ook met eenkennigheid te maken heeft. Dat ze door krijgt dat ze alleen gelaten wordt vandaar dat ze dan zo gaat huilen Zelf laten we haar in de avond eerst een kwartiertje huilen. Meestal merk je of het echt huilen is omdat ze in slaap wilt komen of omdat ze overstuur is. Bij het het laten we haar dan maar even bij ons op bed (spelen) wNt vaak is ze dan nog hyperactief. Meestal wordt ze daarna wel moe. Ik hoop dat je hiermee een beetje bent geholpen.
Ik denk sprongetje! Mijn baby is ongeveer even oud en lag altijd al om 18.30 te slapen voor de nacht. Nu is het pas 21u als hij er op gaat en dan nog gaat het niet van harte.. Normaal heeft hij echt heel veel last van een sprong maar het enige wat we nu merken is dat hij later naar bed gaat en wat moeilijker in slaapt.
Hier ook al een poosje flink last van de 8-maandensprong.. Nu ook nog verkouden en ontregeld door Oud en Nieuw, arme schat..
Tja, de kerstdagen hebben hier inderdaad ook niet geholpen.... Het lijkt inmiddels beter te gaan! Ze is nog steeds enorm eenkennig en heeft een kort lontje, maar gisteren en vandaag vlot in slaap gevallen 's avonds en niet veel wakker geworden 's nachts. Waarschijnlijk dus toch een combi tussen sprong en ziek zijn... Moeder zijn is soms toch effe zwaar he
Last van de oortjes? Plat liggen verhoogt de druk dan op de oren. Daarom wil.ze waarschijnlijk steeds recht op zitten. Ook omdat ze koorts heeft gehad enz.. Gebruik je neusspray? Dit kan ook de verstopte neus wat vrijmaken waardoor je minder druk krijgt.. Ik zou er eens naar laten kijken..
Met de oortjes houden we inderdaad rekening, want dat heeft ze al eerder gehad. Het bed is (terug) verhoogd aan het hoofdeinde, we spoelen meermaals per dag met fysiologische en de 'ergste' en taaiste snotjes verwijderen we met een neuspeertje (wat erg goed werkt en ze heeft het nog graag ook )