Een 2 jaar geleden heb ik hier het slaapdrama van mijn dochter geplaatst. Zij was toen 1,5 jaar en werd nog steeds om de twee uur wakker. Nu 2 jaar later zijn we weer opnieuw begonnen. Niet met haar, maar met haar broertje. M'n kleine man is nu ook ander half. Hij maakt het nog bonter dan zijn grote zus. Hij heeft in die ander half jaar nog maar een enkele keer door geslapen. Maar de keren dat hij niet doorslaapt zijn een draaaaamaaaa. Hij is bijna iedere nacht van 3 of 4 uur tot 7 uur ochtend wakker. Dit al een 3 maanden. Daarvoor werd hij wakker, kreeg hij een fles en ging hij weer slapen. Het ene moment is hij in z'n bedje aan het springen, lachen en gieren, het andere moment schreeuwt hij alles bij elkaar. Ik heb niet het idee dat er iets mankeert oid. Overdag is hij ook gewoon normaal. Wat is dat toch met mijn slapeloze kinderen. Het kan toch niet zijn dat ze zoooo weinig slaap nodig hebben. Overdag slaapt hij gemiddeld 1,5 tot 2 uur. Is dit een extreem langdurige fase? Herkent iemand dit? Heeft er iemand tips? Veel liefs & vermoeidheid, Walking zombie
Wat doe je als hij 's nachts wakker wordt? Ik doe altijd hetzelfde en het is niet altijd leuk maar het werkt wel HEEL goed want mijn (slapeloze) baby's zijn nu meiden die vrijwel altijd de hele nacht doorslapen. Als ze wakker werden (of worden) ging ik er naartoe, geen licht aan, fluisteren dat het bedtijd is, knuffel, instoppen, slaapliedje en weer zingen, deur dicht, klaar. Minimaal vijf minuten wachten en dit weer herhalen. Dit is niet leuk de eerste nachten maar het werkt echt, want hoe klein ze ook zijn, ze weten precies hoe je te manipuleren. Bedtijd is bedtijd hier en voor het ochtend is kom je je bed niet meer uit (uitzonderingen vanzelfsprekend daargelaten).
Ben je ooit bij een arts geweest? Ik bedoel is er een medische oorzaak? Wat eet ie? Kleurstoffen, suikers, misschien gevoelig voor granen?? Hoewel doorslapen "natuurlijk" gezien pas vanaf 1 jaar normaal is, kan ik me echt heel goed voorstellen dat je er helemaal doorheen zit! Soms werkt het goed om de cirkel even te doorbreken, kindjes een weekend naar opa en oma, en jij en je man even quality time en quality sleep . Het kan zelfs zijn dat ie daar wel doorslaapt, maar misschien heb je dit al geprobeerd natuurlijk! Hoe is het uiteindelijk met je dochter afgelopen? Slaapt ze nu wel door? En vanaf wanneer, hoe is dat gebeurd? Sterkte iig!
Poe wat zul jij moe zijn! Dit is toch niet vol te houden? Zoals iemand al schreef, lijkt me goed om eens met je huisarts te overleggen, eventuele medische oorzaak uit te sluiten. Merkwaardig dat allebei je kids dit hebben, mogelijk erfelijk, een medische oorzaak of een reactie op jouw manier van handelen rondom slapen. Dit laatste is niet vervelend bedoeld hoor. Heb zelf ervaren dat toen we na de geboorte van ons tweede kind, onze oudste een aantal keer snachts als ze wakker werd bij ons hebben gelaten...voor we het wisten werd ze iedere nacht wakker en krijsen, brullen net zo lang tot ze eruit mocht. Met hulp van mijn moeder dit doorbroken....flink doorbijten en na anderhalf uur krijsen viel ze weer in slaap. Er was niets aan de hand, ze wilde er gewoon uit. Nog n paar keer wat huilen nachter erna en toen was het over! Ze slaapt weer heerlijk door. Misschien heb je iemand in je omgeving die een keer een avond/ nacht mee kan kijken? Soms ziet diegene iets wat je zelf al niet meer doorhebt. Veel succes en hoop echt dat je het opgelost krijgt, goede nachtrust is echt essentieel!