Kan dit?

Discussion in 'Babynamen' started by cherrytomaatjes, Feb 25, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. cherrytomaatjes

cherrytomaatjes Fanatiek lid

Mar 30, 2018
    1,807
    1,786
    113
    Female
    We willen onze zoon graag (niet de echte namen maar voorbeeldnamen) Wim Thijs noemen, met als roepnaam Thijs.
    We vinden Wim Thijs mooier dan Thijs Wim. Is het gek om de volgorde zo te doen?

Op het geboortekaartje hebben we op de voorkant "Thijs", en op de binnenkant komt dan:

"Blij en dankbaar zijn we met de geboorte van onze zoon

Wim THIJS
    10 maart 2019 2736 gram 48 cm"

Thijs is niet met hoofdletters maar groter gedrukt.

Wat vinden jullie? Is dit gek of ongebruikelijk?

2. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,277
    17,155
    113
    Wij hebben dat bij de oudste gedaan.
    Het is nergens een probleem, alleen in het ziekenhuis is het vaak A ipv D. Zoon vindt dat wel grappig haha. KNO arts zegt wel D maar de anesthesist etc A.

Oh en post komt soms binnen op A...
    Ipv D...

3. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    als onze oudste een meisje geweest was, hadden wij het ook gedaan.
    Anne Lieve, roepnaaam Lieve, omdat we Lieve Anne meer een aanhef van een brief vonden.

Kaatje92 and hummeltje5 like this.
  4. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Ik zou dan wel toevoegen iets als: roepnaam Thijs, want ik ga dan enorm twijfelen wat de naam nu echt is als ik zo’n kaartje krijg.

Daarnaast is het niet altijd praktisch, maar zeker niet onoverkomelijk. Al zou ik zelf toch voor praktisch kiezen en voor Thijs Wim gaan, omdat je het niet vaak gebruikt. Maar wij geven onze kinderen niet eens een 2e naam, 1 naam vind ik al moeilijk genoeg!

5. Jacy82

Jacy82 Bekend lid

Nov 24, 2018
    752
    422
    63
    Female
    In feite niet heel gebruikelijk. Maar op zich overkomelijk. Er zijn ook mensen die een doopnaam hebben als Antonius en Ton als roepnaam. Zelf zou ik het niet doen omdat ik het nogal verwarrend vind.

6. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,026
    3,840
    113
    Female
    Thuis
    Mijn vaders roepnaam is afgeleid van zijn tweede voornaam, hij heeft er al meer dan 75 jaar geen problemen mee.

Dus, ja het kan.

7. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

May 12, 2017
    7,933
    12,187
    113
    Als het bij onze toekomstige koningin kan, kan het bij jullie ook hoor :)

cherrytomaatjes likes this.
  8. JosjeM

JosjeM VIP lid

Jun 4, 2017
    10,887
    9,664
    113
    Female
    Dat kan zeker wel.

9. SophieSoHappy

SophieSoHappy Bekend lid

Apr 18, 2016
    696
    631
    93
    Female
    Ik heb zelf ook 2 namen waarvan de 2e mijn roepnaam is. Alleen vroeger bij de huisarts en tandarts werd ik geroepen met mijn eerste naam :p maar tegenwoordig kunnen ze vaak in die systemen behalve de voornamen ook de roepnaam zetten, dan heb je dat probleem niet. Ik heb het zelf nooit vervelend gevonden vroeger. Verder kent iedereen me gewoon volgens mijn roepnaam. Veel mensen weten niet eens dat dat mijn eerste naam niet is. Op school schreef en op formulieren schrijf ik zelf ook altijd alleen mijn 2e voornaam op.

cherrytomaatjes likes this.
  10. Dehi

Dehi Actief lid

May 18, 2013
    468
    134
    43
    Brabant
    Niet doen!

Hij wordt dan later bij alle instanties Wim genoemd. Zo gaat het ook met post waar niet de letters op staan maar enkel de eerste naam.

Mijn vader heeft vroeger mijn namen verkeerd door gegeven bij de burgerlijke stand waardoor Berendina nu mijn eerste en dus voornaam is ipv mijn roepnaam. Een roepnaam geef je namelijk niet door bij de burgerlijke stand alleen de officiële namen en de naam die vooraan staat is dan automatisch de roepnaam.
    Ik vind het echt vreselijk als ik wordt geroepen met Berendina.

11. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

May 12, 2017
    7,933
    12,187
    113
    Mijn vader is vergeten door te geven dat ik Cindy heet, ik hoor dan Cornelia. Maar dat is echt zelden hoor :) Ik gil overal dat ik Cindy heet en niemand maakt daar een probleem van.

Ik vind jou naam niet vreselijk hoor, klinkt sterk :)

12. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

Dec 21, 2013
    1,805
    655
    113
    Je ziet het vaak, maar ik hou er niet zo van. Ik vind het zelf mooier en logischer als de eerste letter van de roepnaam als eerste komt. Maar ik snap dat jouw naam dan niet zo lekker klinkt achter elkaar.

13. dreumesje

dreumesje VIP lid

Jan 7, 2014
    7,561
    1,863
    113
    Female
    Ja kan prima.

Mijn partner en onze kinderen hebben ook 2 namen waarvan de 2e naam de roepnaam is.

14. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,277
    17,155
    113
    Ik heb juist de indruk dat dat vroeger makkelijker was, ik ben nergens met Gerrigje geroepen terwijl mijn zoon wel met Arie wordt geroepen ipv met D....
    Vroeger was vernoemen met een daaruit afgeleide roepnaam veel normaler (opa hendrikus met kleinzonen henk, dirk en rik bijvoorbeeld) waardoor naar mijn idee er op veel neer plekken de roepnaam werd geregistreerd.

15. SophieSoHappy

SophieSoHappy Bekend lid

Apr 18, 2016
    696
    631
    93
    Female
    In de ziekenhuizen waar ik heb gewerkt konden we gewoon de roepnaam invullen :)

cherrytomaatjes and toch3 like this.
  16. Lenaroos

Lenaroos Niet meer actief

Ik vind het geen wereldprobleem dat ik soms mijn 1e naam hoor ipv mijn roepnaam.

Heet ik ook eens anders. Af en toe corrigeren is toch ook niet erg.

Ik zou idd op het geboortekaartje bijv voorop de roepnaam zetten.
    En misschien in de binnenkant tussen haakjes onder de namen nogmaals de roepnaam. Of we noemen hem ..

17. Ninge

Ninge Bekend lid

Jan 27, 2016
    900
    123
    43
    Female
    Mijn vaders roepnaam is ook zijn tweede naam. Ik weet eigenlijk niet waarom..

Share This Page