op zoek naar een boek

Discussie in 'De lounge' gestart door pluk, 17 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Voor mijn 13 (bijna 14) jarige hoogbegaafde neef ben ik op zoek naar een mooi boek. Hij houdt van heren zoals Christopher Dawson en John Keating .

Hij leest altijd in Engels (woont ook in Amerika) maar heeft de wens uitgesproken dat hij beter Nederlands zou kunnen.
    Nu was mijn idee dat het dan wel handig zou zijn om ook in het Nederlands te gaan lezen. Maar ik zou niet weten welk boek ik zou moeten kiezen, het mooiste zou zijn dat het ook van een Nederlandse schrijver afkomstig zou zijn .

Hebben jullie misschien ideeën ?

2. Talvi

Talvi Niet meer actief

Van Wikipedia word ik niet echt wijzer dus wat voor genre zoek je? Boeken om een beetje bij na te denken? Dan zou ik boeken van Dan Brown aanraden. Of het Jezus/Magdalena mysterie. De schrijvers daarvan weet ik zo even niet meer. Ik vond deze boeken erg fijn om te lezen.

3. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Ik had ook al op wiki gekeken en wordt er ook niet wijzer van maar ik dacht zelf meer de filosofische kant op .

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik denk dat Dan Brown misschien een beetje te simpel is, bovendien een beetje zonde om in het Nederlands te lezen omdat het een engels boek is oorspronkelijk.
    Misschien moet je kijken naar Nederlandse literatuur? Of in elk geval een Nederlandse schrijver, misschien Grunberg of Zwagerman oid?

5. koffiekoekje

koffiekoekje Actief lid

1 jun 2013
    167
    0
    0
    Lio Wiskunde
    Overijssel
    De ontdekking van de hemel?

Vond/vind ik zelf een mooi boek - en met Mulisch zit je in ieder geval goed wat betreft het stukje 'nederlandse schrijver'. Het is ook wel een boek waar je je tanden in kunt zetten en je kunt het op verschillende manieren lezen: het verhaal voor lief nemen (de simpele manier) of het verhaal als inspiratiebron gebruiken om over het bestaan na te denken.

Het blijft wel Mulisch natuurlijk, dus wellicht beter voor over een jaar of 2 wat betreft explicite teksten - tenzij hij het aankan natuurlijk, maar in de VS zijn ze hier wat voorzichtiger mee natuurlijk dus zou hier wel mee oppassen ;)

6. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Celestijnse belofte misschien?

7. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    De aanslag
    Het Dagboek van Anne Frank
    Max Havelaar

8. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.328
    10.294
    113
    Nederlandse schrijvers

Nooit meer slapen - W.F. Hermans. Over een (hoogbegaafde) jongen die op expeditie gaat in Noorwegen

Joe Speedboat - Tommy Wieringa. Vanuit het oogpunt van een lichamelijk gehandicapte jongen in een klein dorp waar een nieuwe familie voor opschudding zorgt.

Lof der zotheid - Desiderius Erasmus. Klassiek filosofisch werk

Karakter - F. Bordewijk. Klassieke Nederlandse roman.

9. Kaas

Kaas Bekend lid

6 okt 2011
    526
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja! Nooit meer slapen wilde ik zeggen. Geweldig boek, vond ik dat. Ik denk dat hij veel zal herkennen!

10. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    oeps helemaal verrekend de kleine vent wordt dit jaar alweer 16 :$ (eh wat gaat de tijd toch snel :))

11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    Oh dan zeker De ontdekking van de hemel van Mulisch!
    Wat ook nog zou kunnen is De wereld van Sofie van Jostein Gaarder, dat is een jeugdboek over filosofie. Het is wel vertaald uit het Noors

Deel Deze Pagina