Heej dames, Misschien hebben jullie goed advies voor mij. Mijn man en ik zijn nu in totaal drie jaar heel gelukkig met elkaar. Alles gaat eigenlijk heel goed, we hebben veel plezier met elkaar en gaan iedere avond tevreden slapen. En toch komt hij hier dan: maar... ik merk dat mijn man de laatste tijd niet lekker in zijn vel zit. Hij heeft al eens aangegeven dat hij de komst van de baby erg spannend vind (niet eng, maar spannend, en ik vind dat ook natuurlijk) en niet meer echt aan zijn hobby fitness toe komt. Hij wil dolgraag beginnen hierin wat verder te gaan. Maar iets houdt hem tegen, ik weet niet precies wat. Op zich praat hij na een tijd wel, maar daar gaan wat dingetjes aan vooraf. Zo zie ik aan hem dat hem wat dwars zit, maar komt hij daar pas een paar dagen later voorzichtig mee aan. In de tussentijd kan hij dan wat obsessief omgaan met dat dwarsliggende gevoel: d.m.v. achter mijn rug om veel snoepen, blowen (doet hij buiten) of drinken. Ik zag vanochtend de fles sterke drank die hij de dag ervoor had gekocht in de glasbak liggen. Ik baal dan gewoon er heel hard van dat hij dat doet in plaats van te zeggen wat er hem dwars zit. Zo heeft hij al eerder een fles leeggedronken in een avond en ik vind dat gewoonweg niet gezond. Ik probeer het positief te benaderen en er niet te vaak te veel over te zeggen. Ook weet hij dat hij bij mij alles kwijt kan, ik oordeel niet en zal hem nooit zeggen dat hij een trap onder zijn hol kan krijgen. Alles in huis krijgt aandacht en een luisterend oor. Ik help en ondersteun hem waar ik kan. Maar wat mij dan ook zo boos kan maken is dat ik zelf nooit een prater ben geweest en dat nu wel doe, voor hem. En dat hij dat dan niet doet bij mij, daar kan ik gewoon van balen. Ik wil mijn man gewoon helpen en hem van dat stiekeme drinken afhelpen (want dat doet hij gewoon op een moment van de dag als ik dat niet doorheb...). Een relatie is gebasseerd op vertrouwen en vind dat drinken en niet praten dus een teken dat hij niet geheel zichzelf kan zijn bij mij, in huis. En ik wil natuurlijk dat hij dat wel kan! Wie heeft er tips? Boos worden, geduldig zijn en confronteren helpt niet. Op zich mag hij doen wat hij niet laten kan, ik ben immers zijn moeder niet. Maar ik vind dat geen gezond gedrag en al zeker niet als er straks een baby is.
Ik zou toch wel even een heel goed gesprek aan gaan met mijn vriend als hij in zn eentje 'stiekem' een fles sterkte drank leeg drinkt en al helemaal als dat niet bij 1 keer blijft. Dan kan ie nog geen prater zijn, dat is geen excuus voor overmatig drank gebruik vind ik. Al helemaal niet met een baby in aantocht.. Ik denk dat ik toch net zo lang zou proberen een gesprek te hebben er over, ook al is dat juist het lastige.
Ik zou gewoon heel eerlijk vertellen hoe jij erover denkt. Dat je je zorgen maakt, er graag voor hem wilt zijn, hem wilt helpen/steunen (behalve in overmatig drinken..want een hele fles?!). Je kan hem niet dwingen om te praten...alleen maar laten weten dat hij het mag en kan. En dan is het toch echt aan hem om naar jou te komen...
Ik lees even mee voor handige tips! ML is ook niet zon prater... Doet gelukkig niet heel stiekem met drinken, (denkt soms nog steeds wel dat als hij z'n whiskey met cola mixt ik niks merk) maar drinkt wat mij betreft ook nog te veel! en vind de aankomende baby ook erg spannend! Bij mij helpt nog wel eens het echt uit hem trekken... Blijven herhalen dat ik echt wel zie dat er iets is en dat hij mij er niet gelukkiger mee maakt door ermee te blijven zitten... Soms wil hij er dan wel met me over praten! Maar vaak hoor ik het pas dagen later! :-/ Ik blijf hem trouwens wel elke keer weer zeggen dat ik het echt niet erg vind als hij af en toe een wijntje of whiskeytje oid wil, maar dat ik het niet tof vind als hij de alchohol gebruikt als toevluchtsoord... Dit lijkt volgens mij wel een beetje met het alchohol gebruik te helpen... Succes fleetwood!
Ik denk dat je wel wat eisen mag stellen! Jullie hebben samen besloten om ouders te worden dus je mag van hem verwachten dat hij zich als een verantwoordelijke man/vader gedraagt en daar hoort dit gedrag absoluut niet bij. Hij heeft een schop onder zijn hol nodig om terug de realiteit in te komen. Fitness als hobby; kan nog best alleen als ouder heb je minder tijd voor jezelf ja; logisch en daar heb je voor gekozen!
Dat hij veel drinkt in één keer is wat mij echt stoort, het komt gelukkig niet vaak voor (want hij is verder een gelukkige man, dat merk ik ook). Vanavond ga ik het toch nog eens aanzwengelen. Nephthys: wat het fitness betreft, dat bedoel ik momenteel. We hebben niet meer kinderen dan de ene in aantocht. Hij maakt er gewoon nu geen tijd voor terwijl hij wel tijd heeft. Hij doet nu meer in het huishouden omdat ik sneller moe ben, maar ook dat valt te verdelen natuurlijk. Alles in goed overleg. Ook nadat de baby geboren is wil ik hem daar ook de ruimte voor geven.