Mijn dochter (nu 4,5 week oud) drinkt nu sinds een paar weken uit de borst. De eerste week na haar geboorte (met 34+4 weken) heeft ze haar voedingen uit een fles gedronken en na veel oefenen begon ze uit de borst te drinken. Na een aantal weken flink doorzetten begint zij (en ik) de borstvoeding nu eindelijk zo'n beetje onder de knie te krijgen. Volgens het consultatiebureau moet je rond de leeftijd van 6 weken beginnen met oefenen met de fles, mocht je die later willen gebruiken. Later een fles aanbieden zou ertoe kunnen leiden dat ze de fles zal weigeren, omdat ze al teveel aan de borst is gewend. Ik werk niet, dus voor de kinderopvang hebben we geen fles nodig. De enige tijd wanneer we een fles nodig zouden hebben zou zijn wanneer ik eens een tijdje zonder baby op stap zou willen, of wanneer wij eens een avondje uit zouden willen ofzo en onze dochter naar een oppas gaat. Het consultatiebureau adviseerde ons om met 6 weken om de dag 10cc water uit een flesje aan te bieden, om zo te oefenen met de fles (voor het geval dat wij ooit de fles nodig zullen hebben). Ik kolf liever niet, aangezien ik redelijk "getraumatiseerd" ben door het kolven in het ziekenhuis de weken na haar geboorte. Als het echt niet anders kan, dan zal ik het met alle liefde weer oppakken. Maar als het ook met water kan, dan graag. Nu vraag ik mij af wat wijsheid is. Moeten wij uberhaubt gaan oefenen met de fles? En is het dan wel verstandig om dit te doen met (een heel klein beetje) water? We hebben namelijk nog niet eens plannen om zonder baby weg te gaan... Maar als het dan een keer nodig blijkt, en ze weigert de fles, wat dan?? Bovendien heeft ze na haar geboorte al uit de fles gedronken, en heeft ze ook een tijdje met tepelhoedje gedronken. Heeft ze dan niet al bewezen dat ze de borst en fles allebei zal accepteren? Of zal dat over een paar maanden niet meer gelden (omdat ze dat dan vergeten is)?
Ja, ga lekker oefenen met de fles! Dat ze het toen accepteerde, zegt nl niets over hoe het in de toekomst gaat. Jongste dochter dronk netjes uit de fles. Beetje vergeten verder, en toen was daar het moment dat ik weer ging werken. En bedacht mevrouw dat die fles heeeeel eng en naar en bah was..uiteindelijk, de eerste werkdag, besloot ze om toch maar te drinken, bij de gastouder. Nu werk jij niet buitenshuis, maar gun jezelf ook de mogelijkheid om eens lekker met vriendinnen te lunchen, een paar uurtjes de stad in. Water zou ik absoluut niet geven, wat een raar advies, ach ja, het cb, niet echt de autoriteiten op het gebied van bv.. Zou het voor jou verschil maken als je een handkolf gebruikt? Wellicht geeft dat iets minder een "aan de kolf hangen-gevoel"? Top dat je haar aan de borst hebt gekregen
hmmm lastig...ze kunnen het wel weer verleren: mijn oudste begon ineens de fles te weigeren toen hij 4 maanden was, terwijl we heel vaak oefenden en hij daarvoor er goed uit dronk. Met mijn jongste oefenden we uit luiheid maar hooguit 1x p week en die heeft niet geweigerd. Ik ken wel thuisblijfmamas met kindjes die nooit uit een fles gedronken hebben, maar die bijvoorbeeld gelijk met een bekertje zijn gaan oefenen. Maar ook dat moet je oefenen. Het hangt ervanaf hoe graag je de komende maanden een middagje/avondje weg wilt denk ik.... en voor noodgevallen lijkt het me wel een fijn idee. Ik heb zelf ook echt een enorme hekel aan mijn kolf, maar ik heb nu steeds maar 40 ml ofzo met mn handkolf gekolfd en dat 1x p week... dat kon ik net volhouden
Zou het zeker wel oefenen..... Alleen niet met water. Het is erg handig als je kindje ook uit de fles kan en wil drinken, met oefenen moet je inderdaad niet te lang wachten. Als je het wil gebruiken om zelf even zonder baby iets te kunnen doen, betekent dit dat je sowieso zult moeten kolven......