Plotseling overgevoelig voor bepaalde geluiden...

Discussie in 'De lounge' gestart door Leanneke, 17 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leanneke

Leanneke Actief lid

2 mrt 2019
    153
    109
    43
    Vrouw
    Waarschijnlijk is stress de boosdoener, maar sinds een week of 3 lijkt het wel alsof mijn gehoor verscherpt is en hoor ik geluiden in huis die er waarschijnlijk altijd al zijn geweest, maar me nooit zijn opgevallen. Zoals bromtonen, soort pieptonen en geluiden die bij de buren vandaan komen (plafondventilator).
    Wat niet helpt is, dat ik daar nu ook meer op gespitst ben en er ook last van krijg: ik krijg er meer stress van en het lukt me minder goed om te ontspannen.

Ik wil de geluiden niet uit de weg gaan door oordoppen of muziek, maar hoop dat ik er vanzelf minder gevoelig voor word en ik ze weer als vanouds kan wegfilteren.

Ik ben erg benieuwd of iemand dit herkent en me misschien wat tips kan geven hoe ik er het beste mee om kan gaan?
    Ik heb hier zelf geen eerdere ervaringen mee en vind het best naar...

2. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Kan door stress, door oververmoeidheid, door vitamine B12 tekort etc. Het kan vele oorzaken hebben.

3. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.744
    113
    Ik heb zelf hyperacusis, samen met tinnitus (en ass, niet zo'n handige combinatie haha) en dat beheerst toch wel redelijk mijn leven. Nu wel in veel mindere mate dan in het begin. Helaas niet echt tips behalve vroeg gaan slapen om alle prikkels te kunnen verwerken.

Leanneke vindt dit leuk.
  4. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.002
    3.664
    113
    Ik heb het vooral als ik moe ben of last heb van m'n migraine. Liefst heb ik dan gewoon stilte.

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Moeder heeft tinninus en schoonmoeder heeft t als restverschijnsel van de chemo over gehouden. In beiden gevallen hebben ze te horen gekregen dat ze "ermee moeten leren leven", je kan een mindfullness cursus krijgen en t advies is vaak om licht klassieke muziek op te zetten en dan specifiek op een bepaald instrument te focussen om t andere (irritante) geluid te onfocussen.

Neem je rust, als ik gestresst ben is zelfs een vlieg die zn vrolijke gangetje gaat een menace. Ik ben een kenau als ik gestresst ben, is maar weinig goed...dat stadium proberen we dus heeeeeeel goed voor te blijven.

6. siets

siets Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.235
    1.687
    113
    Leiden
    Ja, hier ook een tijd gehad, in mijn burn-out. Gek werd ik ervan! En niet alleen dat ik van alles hoorde brommen en zoemen, maar ook mijn man en 3 kinderen mochten (als ik het voor het zeggen had) alleen nog maar fluisteren en chips of kraakzakjes van snoep oid zouden verboden moeten worden.
    Mijn reuk was trouwens ook een tijdje versterkt. Gewoon al mijn zintuigen stonden op scherp en mijn verwerkingscentrum ontregeld.
    Maar... Het is allemaal weer overgegaan. Het komt alleen wel in lichte mate terug als ik weer vermoeid en gestressd ben, maar dat herken ik nu eerder.

Ik zou dit signaal van je lichaam serieus nemen en je rust nemen! Natuurlijk kan het lastig zijn om dingen op te geven, maar maanden uitvallen door een burn-out zou ik zeker proberen te voorkomen!
    Sterkte!

Leanneke vindt dit leuk.
  7. Bloempje01

Bloempje01 Fanatiek lid

10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Herkenbaar, sinds ik met een burn-out zit. Ben ik zelfs ‘bang’ voor sommige geluiden, wat eerder dood normaal waren. Ik hoop dat het met de tijd minder zal worden, want ik wordt er soms echt moedeloos van.

Denk aan jezelf, en neem voldoende rust!

Leanneke vindt dit leuk.
  8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Ik ben altijd al gevoelig geweest voor geluid, en bij mij helpt muziek toch wel als ik me er teveel op begin te focussen. Toen ik nog studeerde, had ik ook altijd muziek opstaan tijdens het studeren. Zolang je niet de hele dag muziek nodig hebt om met de geluiden om te gaan, lijkt me dat geen probleem. Hetzelfde geldt overigens voor oordoppen, mijn zoon heeft zowel thuis als op school een koptelefoon (zo’n gehoorbeschermer) en deze draagt hij ook niet de hele dag (hooguit een uur bij elkaar opgeteld op de meeste dagen), maar helpt zeker wel als geluiden hem teveel worden (hij heeft een hele zware vorm van autisme).

Leanneke vindt dit leuk.
  9. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Herkenbaar! Sinds mijn burn-out kan ik bepaalde geluiden niet meer verdragen. Heb je al contact gehad met de huisarts? het lijkt mij goed om over je stressklachten te gaan praten.

Leanneke vindt dit leuk.
  10. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.793
    8.462
    113
    Vrouw
    Ik dacht ook meteen aan een b12 tekort oid.

11. YaelStone

YaelStone Fanatiek lid

5 aug 2019
    2.439
    4.367
    113
    Heel herkenbaar! Bij mij kwam het toen ik overspannen werd. Nu is het inmiddels een symptoom van stress.

Rustig aan doen!

12. Leanneke

Leanneke Actief lid

2 mrt 2019
    153
    109
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties! Ik moet inderdaad aan de slag met de vermoedelijke oorzaak: stress. En die komt niet voort uit een te drukke agenda, maar door heel veel thuis zijn door het wegvallen van veel dingen in deze tijd en daardoor teveel tijd hebben om te piekeren...
    Kortom, meer afleiding zoeken en leuke dingen oppakken.
    Ik ga toch maar zachte muziek gebruiken om even deze periode te verlichten.

Voor degenen die hier ook last van hebben: sterkte! Ik heb me nooit gerealiseerd wat een impact een overgevoeligheid voor bepaalde geluiden kan hebben op je dagelijks leven :(

cosdy vindt dit leuk.
  13. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Yup, ook last van. Ik had het altijd wel iets ivm ASS maar tijdens mn burnout is het verergerd. WOEST werd ik als de hond op zn kluif zat te kauwen. * smaksmaksmak*
    En hoorde ineens alle eetgeluidjes van mn kinderrn. Ging door merg en been.
    Ik deed op een gegeven moment wel vaak een koptelefoon op met muziek. Dat kon ik gek genoeg wel verdragen. Zolang het dus mn eigen keuze was.
    Ik kon dus zo de radio in auto of thuis keihard aanzetten. Dat is gewoon af en toe lekker maar harde geluid of muziek in bijv winkels kon ik weer niet gied tegen.
    De psych zei dat dat te maken heeft met het feit dat ik er dus de controle over heb. Ik kan het zachter of uit zetten en op 1 of andere manier kan je lichaam het dan beter aan
    En nu is het deels weg gesleten maar het komt nog wel opsteken bij stress of vermoeid zijn. Dan zegt mn kind ietd tegen me en dat komt dan binnen alsof ik bij een kerkklok sta:|
    En vaak kan ik het aan als het geluid van de tv , 2 spelcomputers en een radio aan staan en soms is het geluid van 1 spelcomputer al genoeg om dat ding uit het raam te flikkeren:oops:
    Helaas teken dat ik het dan rustiger aan moet doen.

14. Leanneke

Leanneke Actief lid

2 mrt 2019
    153
    109
    43
    Vrouw
    Ik denk dat jij hier iets heel belangrijks benoemt.... Ik trek het inderdaad veel minder goed als de geluiden bij bijvoorbeeld de buren vandaan komen en ik er zelf geen controle over kan hebben, hoe zacht de geluiden ook zijn dan...

Ik ben erg benieuwd of jouw psycholoog hier nog tips over had... hoe leer je dit accepteren?

15. Heel herkenbaar tijdens mijn depressie, angststoornis en burnout.

Sterkte!

20200719_225313.jpg

Deel Deze Pagina