Ik heb sterk het gevoel dat ik iets niet goed doe tijdens de nachtvoeding van mijn zoontje. Hij is 9 weken en ik zal eerst even vertellen hoe de avond/nacht verloopt. Hij krijgt rond 19.00 een voeding. (Borstvoeding trouwens) daarna wassen/in bad/douchen of gewoon schone luier enz. Op het moment dat we zien dat hij moe wordt bakeren we hem in en leggen we hem weg. Maar hij is altijd savonds een tijdje onrustig. (Last van krampjes en scheetjes) Daarom houden we hem maar gewoon beneden bij ons. Hij valt dan meestal rond 21.00 (soms iets eerder,soms iets later) in slaap bij ons. Om 23.00 geef ik dan slapend een voeding en kan ik hem in zijn bed neerleggen. Hij komt standaard rond 03.00 voor een voeding, prima maar hij wordt dan aardig wakker en drinkt zo onrustig aan de borst dat ik hem daarna niet kan terug leggen in zijn bed. Hij slaapt niet bij ons op de kamer omdat ik echt niet kan slapen van zijn geluidjes. Dus zodra ik hem hoor ga ik er naartoe. Meestal begint hij dan net met huilen. Ik haal hem dan uit bed en geef bij ons op bed met een klein nachtlampje borstvoeding. Daarna zit ik een tijdje met hem rechtop maar meestal valt hij dan wel als een blok in slaap. Totdat ik hem terug leg....ik heb al verschillende dingen geprobeerd. Speentje, laten murmelen, aai over zijn bol, ik laat hem niet huilen ook omdat ik mijn oudste niet wakker wil maken. Na een tijdje geef ik het maar op en slaapt hij bij mij. Dan is hij binnen 5min vertrokken. Niet dat ik dan heel lekker slaap maar hij slaapt dan rustig, en als hij mij voelt dan maakt hij ook nauwelijks geluid. En als ik hem hoor kreunen, murmelen kan ik er snel een speen in doen. Heeft iemand misschien tips voor mij? Hoe kan ik dit beter aanpakken? Want uiteindelijk sliep ik zelf pas weer om 05.00. En ik geef zijn speen wel heel snel als ik hem hoor en zo naast mij ligt. En moet ik hem die voeding van 23.00 wel slapend geven?
Ik denk dat je het heel prima doet hoor. 's avonds onrustig kan ook clusteren zijn, prima om hem dan bij je te houden, evt keertje extra aanleggen als hij dat wil. Als de voeding van 23 uur goed werkt zo, zou ik dat gewoon aanhouden. Als je dan net zelf naar bed gaat en je baby in een lichte slaap is en goed drinkt, is dat makkelijk zo lijkt me. Anders meld hij zich zelf waarschijnlijk een half uur later, wanneer jij net slaapt. Wat betreft bij je houden, ik heb 's nachts altijd voor de weg van de minste weerstand gekozen, dan slapen we allemaal het meeste. Dus als ze behoefte hebben bij mij te slapen laat ik dat toe, als ze nachtvoeding willen geef ik dat. Accepteren en het mezelf zo makkelijk mogelijk maken werkt voor mij het beste. Dus hier uiteindelijk een cosleeper aangeschaft. Met voeden schuif ik haar naar me toe, liggend voeden. Boertje lukt meestal niet 's nachts omdat ze gelijk als een blok weer slaapt, dus na een tijdje heb ik dat ook gewoon gelaten. Ik doe geen licht aan. En als ze klaar is met drinken schuif ik haar terug of blijft ze tegen me aan als ze daar behoefte aan heeft. En slapen we weer verder. De geluidjes ben ik aan gewend en eigenlijk raken we wel goed op mekaar afgestemd. Als zij begint te bewegen omdat ze hongerig wordt, ga ik ook al lichter slapen en schrik dus niet wakker van gehuil van honger. En omdat ik er niet uit hoef, wordt ik ook niet erg wakker en slaap makkelijk verder. Het is even zoeken wat voor jullie beide het beste werkt. Maar ik denk wel dat het een normale behoefte is om jou te willen voelen in de slaap. Wordt vanzelf weer minder en dan kan je hem wel ineens weer wegleggen. Ik merk ook dat het varieert met diepte van de slaap, slaapt ze diep dan maakt het niet uit of ik er ben, slaapt ze licht dan heeft ze mijn aanraking of geluid soms nodig om verder te kunnen slapen, anders is ze zo wakker.
9 weken is ook nog wel heel jong en naar mijn mening is het heel normaal dat hij bij jou het best en het rustigst slaapt. Volgens mij doe je niet iets verkeerd ofzo, misschien moet je je er gewoon bij neerleggen dat hij deze tijd bij jou nodig heeft. Ik heb ook wekenlang met de jongste op mijn borst of naast me in bed geslapen. Het is vanzelf over gegaan. Ik denk dat het goed is om hem de voeding van 23 uur slapend te geven, bij een kindje dat ingebakerd is mis je al gauw hongersignalen, helemaal omdat hij niet bij jou op de kamer slaapt. Ook een speentje kan ervoor zorgen dat je hongersignalen mist. Voed je op de klok, omdat je de tijden zo precies weet?
Ja? Het is dus niet "raar" dat hij zo onrustig drinkt, wakker wordt en niet meer in zijn bedje wil slapen? Opzich vind ik het niet erg en als hij zo goed slaapt bij mij prima maar ik dacht dat ik misschien iets verkeerd of anders kon doen voor zijn eigen rust snachts. Ik voed niet echt op de klok maar het valt me op dat het vaak om dezelfde tijd is. En de voeding van 23.00 doen we gewoon eigenlijk 4 uur na zijn laatste voeding. Ik zit alleen met zijn speentje...ik merk dat als hij bij mij ligt ik hem er heel snel in stop. Hij heeft ook veel zuigbehoeftes en hij wordt er rustig van. Misschien moet ik eens proberen hem niet zo snel te geven snachts.
Het savonds onrustig zijn heeft denk ik ook met zijn darmpjes te maken. Hij laat dan vaak scheetjes en trapt hard met zijn benen. Maar op een gegeven moment valt hij dan bij ons in de armen in slaap. En ja, dat denk ik dus ook, dat hij dan voor een voeding komt zodra ik net in slaap ben gevallen. Maar misschien komt hij ook wel later....ja daar kom ik natuurlijk maar op 1 manier achter hahaha En ja, ik wil ook dat iedereen gewoon de beste slaap krijgt en opzich vind ik het niet zo heel erg dat hij bij me slaapt maar ik heb toch het gevoel dat ik iets verkeerd/ anders moet doen omdat hij zo onrustig drinkt en zo wakker wordt. Ik zit nog wel met zijn speen, ik merk dat ik die als hij bij mij ligt, ik hem heel snel elke keer in zijn mond steek zodra hij geluid maakt/zich beweegt. Dat is denk ik ook niet goed. Maar ik merk dat hij hier wel rustig van wordt !
Het klinkt allemaal heel normaal. Mijn zoontje is 11 weken en krijgt ook bv. De krampjes nemen nu af en hij clustert sinds heel kort niet meer elke avond (ene keer wel, andere keer niet). Ik geef om 22.00 voor ik naar bed ga nog een voeding en daarna gaat hij naar zijn eigen kamer en ga ik slapen. Hij komt rond 3.00 voor een voeding. Dan voed ik hem liggend in ons bed en al voedend vallen we beiden in slaap. Meestal ligt hij dan de rest van de nacht naast mij.
Misschien een cosleeper aanschaffen? Dat werkte hier goed. Nabijheid, maar ik kon ook slapen. Denk je erom dat als je je kindje bij je in bed neemt, hem dan niet inbakert? Dit is gevaarlijk.
Je doet het prima! En dat je baby bij jou wil liggen is juist logisch. Ver weg van mama is juist onnatuurlijk voor zo'n kleintje. Waar je wel op moet letten is dat het veilig is voor hem in jouw bed als je hem bij je neemt. Dat betekent dus: NIET inbakeren Geen dekbed Geen kussens Niet tussen jou en je partner in
Helemaal niet inbakeren..oh daar moet ik dus op gaan letten. Wij vallen meestal tijdens/na het voeden in slaap, ik zit dan half rechtop met hem in mijn armen tegen de Voedingskussen aan. Ik geef hem af en toe ook wel liggend voeding maar ik lig dan nooit helemaal lekker omdat het matras toch een klein beetje doorzakt en bang ben dat hij daardoor naar mij toe rolt/op zijn buik belandt. Hoe kan ik hem dan het beste bij ons in bed laten liggen?? (Op de andere punten die je noemt let ik wel goed op! Gelukkig heb ik het snachts wel warm en slaap ik niet onder een dekbed)
Bedankt voor jullie reacties! Fijn om te horen dat ik het toch wel goed doe... Al blijf ik het wel lastig vinden dat hij snachts zo onrustig aan de borst drinkt. Daardoor valt hij onrustig in slaap en wordt hij regelmatig wakker van oa windjes. En samen slapen vind ik opzich niet erg hoor maar wanneer weet je dat hij er aan toe is om in zijn eigen bed te slapen? Wacht...hij zal vroeg of laat natuurlijk zijn nachtvoeding gaan overslaan, dan blijft hij in zijn bed liggen.
In de materne houding. Baby het liefst op zijn rug en dan met hoofd gedraaid naar de borst als hij wil drinken. Jij ligt op je zij met opgetrokken knieën. Baby ligt dan met zn voetjes op jouw bovenbenen. Als je bijvoorbeeld op je linkerzij ligt, dan lig je met je hoofd op je elleboog en je arm naar je achterhoofd gebogen. (snap je het een beetje)
Vannacht dus gewoon op zijn rug en niet ingebakerd naast me geslapen. Het ging eigenlijk voor zijn doen heel goed dat je je bijna gaat afvragen waarom hij ingebakerd ligt