Corpus Luteum Cyste of lege vruchtzak?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door 25032011, 6 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 25032011

25032011 Lid

6 mrt 2011
    87
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Vorige week had ik de termijnecho en was zoals verwacht precies 10 weken zwanger. Het hartje klopte en het kleintje bewoog heerlijk. Wat een opluchting!
    Nu ging de verloskundige m'n baarmoeder door om te kijken voor een eventuele meerlingzwangerschap.
    Ik had met 8 weken ook een echo gehad dus verwachtte niets meer te zien, maar niets was minder waar. De verloskundige vond nog een met vocht gevulde holte.
    .......Alleen deze bevatte geen vruchtje.
    Na wat heen en weer ge-echo werd het idee geopperd dat het wrslk een Corpus luteum cyste is (3.5cm bij 2.5cm). Maar de uiteindelijke conclusie kwam toch op een lege vruchtzak......
    Mijn man en ik waren nog zo onder de indruk van het mooie mini-mensje en een evt. tweeling dat we niet verder hebben gevraagd.
    Nu na een kleine week rijzen er toch vragen....

Is het mogelijk om een cl-cyste te verwarren voor een lege vruchtzak?
    Kan er niet een vruchtje om de 'hoek' hebben gezeten?
    Kan ik de evt. lege vruchtzak verliezen?
    Er wordt met de SEO weer nagekeken, is het dan uberhaupt nog wel vindbaar?
    Kan dit alles kwaad voor het kindje?

Veel vragen! Hopelijk heeft u antwoord!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi,

op zich is het verschil tussen een CLC en een 2e vruchtzakje wel te zien. Lastig als je de echo niet hebt gezien om er iets over te zeggen. Wel een beetje vreemd dat een 2e vruchtzakje niet is opgemerkt bij de eerste echo. Een CLC wordt wel eens gemist omdat die dan vaak nog wat klein is en in de op van de weken op kan gaan vallen. Maar goed, ik zal er maar vanuit gaan dat het meer lijkt op een 2e vruchtzakje. Een kindje van 10 weken is eigenlijk niet meer te missen, dus je mag er echt vanuit gaan dat er niets in dat zakje zit. Ook de grootte van het zakje zou te klein zijn voor een 'goed' 3e kindje. Dus het is er nu echt eentje! Zo'n zakje kan geen kwaad voor deze zwangerschap. Het zal niet de groei opid in de weg zitten. Heel soms verliest een vrouw het 2e zakje nog (altijd even bellen als je bloedverlies krijgt om het te checken), maar vaak lost het op of verschrompeld het zodat er op latere echo's niets van terug te vinden is. Er wordt dan vaak ook niet eens meer na gezocht omdat het geen kwaad kan en medisch niet meer relevant is. Dus lastig voor jullie dat ze zo twijfelde, maar het is afwachten en in de meeste gevallen ga je er zelf niets van merken.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina