Hoi mama's! Mijn zoontje drinkt de laatste tijd zijn opvolgmelk steeds slechter. Hij kreeg nog 3 kleine flesjes overdag (3 á 4 schepjes), maar laat ze nu eigenlijk allemaal minstens voor de helft staan. Ik zit er nu over te denken om hem 's middags een grotere fles te geven, in de ochtend de fles te laten vervallen en na het avondeten evt. een klein flesje (3 schepjes) aan te bieden. Hij krijgt ook pap 's ochtends van zijn opvolgmelk, dat gaat er goed in. Daarnaast krijgt ie elke dag volle yoghurt. Is er een minimum aan opvolgmelk wat kindjes binnen moeten krijgen? Is het voldoende als hij zeg maar 2,5 fles krijgt (waarvan 1 in de pap)? Liefs!
uhm, is dat niet een beetje veel? Pap maakt ons ook erg vol, dan hoeven we niet meer zo veel, en volle yoghurt, waarom kies je daarvoor? Niet als aanvallen bedoelt hoor!! Gewoon nieuwsgierigheid, en soms maken we ons wat te veel zorgen over onze kleine.
mamamarije, bij 8 maanden wordt 500cc aan opvolgmelk als voldoende geacht. en dan 500cc-600cc zuivel in totaal. Minder opvolgmelk mag in principe ook, maar de voedingsdeskundigen adviseren tot 1 jaar 500cc te geven. Brusje, volle yoghurt bevat goede vetten voor de baby. En als de baby niet enorm stevig is hoeft deze helemaal geen halfvolle of magere zuivel te hebben, deze bevatten naar verhouding heel weinig bouwstoffen. Hier drinken ze 3 flesjes van 500cc totaal + ong 100cc volle yoghurt of kwark.
De minimum hoeveelheid opvolgmelk is vooral belangrijk (op deze leeftijd) voor de inname van vitamine D. Als je onder een bepaald aantal cc's zit, wordt geadviseerd om vit D bij te gaan geven. Wat dan die minimum hoeveelheid is, is niet helemaal duidelijk. Mijn CB zegt 300cc en anderen zeggen weer 400cc of soms zelfs 500cc. En volle yoghurt is prima hoor, dat wordt zelfs geadviseerd omdat vet belangrijk is voor de ontwikkeling van de hersenen meen ik. In ieder geval hoeft zo'n kleine geen dieetproducten te gebruiken. Mini drinkt 3 flessen per dag (waarvan 1 in de pap 's ochtends als ontbijt), eentje na de boterham en eentje voor het slapengaan. Ze drinkt niet alles op maar in totaal over de dag ongeveer 500cc voeding. En ook nog een bakje volle yoghurt als tussendoortje.
Dank jullie wel voor de reacties! Als ik uitga van ong. 500-600 cc zuivel in totaal, komt ie daar niet echt aan. Hij krijgt 's ochtends in de pap 180/6, ongeveer 100 cc. yoghurt en heeft er vandaag misschien 100 cc melk uit zijn flesjes bij opgedronken. Ik vond het ook al wel wat veel wat ie voorheen kreeg qua flessen, maar het ging altijd op. Nu dus niet meer... Tja, meer dan het aanbieden, kan ik eigenlijk niet doen toch? Ik kan hem niet dwingen om te drinken... Ik bied hem nu soms na een half uurtje alsnog het flesje aan, maar meer dan een paar slokken neemt ie echt niet. Misschien vind ie de melk ineens niet meer lekker . Ik maak me er op zich niet heel veel zorgen over, kan het niet afdwingen, maar wil uiteraard wel dat ie voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Hij heeft gelukkig wel wat reserves en is verder ook gezellig aanwezig. Naja, misschien heeft iemand nog tips en anders ga ik wat rommelen met het schema, misschien komen we dan nog op andere ideeën. Liefs!!
Een kind van 9 maanden (dat is je zoon bijna) heeft voldoende aan 400cc ZUIVEL op een dag. Dat mag van alles zijn, yoghurt/kwark (vol is dan het beste), opvolgmelk, pap. Als je minder dan 500cc opvolgmelk geeft dan moet je vitamine D druppels gaan geven. Dat wordt geadviseerd tot je kind 4 jaar is. Op zich zit je kind (als ie daarnaast voldoende andere dingen eet) echt wel op genoeg zuivel. Maar ik zou wel aan die vitamine D denken.
Heb je ook gekeken of ie niet af en toe een bordje pap wil met 200cc opvolgmelk? Heeft ie daarmee al een behoorlijke stoot melk binnen. Of melk uit een tuitbeker of zo? Tot 1 jaar is het toch belangrijk dat ie minstens een half liter melk krijgt, liefst opvolgmelk, maar je kunt inderdaad niet afdwingen. Wij zijn nu ook aan het knoeien nu, mijn zoontje vindt de fles echt niet interessant meer. Gisteren heb ik overleg gehad met hun kinderarts en die gaf aan dat het vanaf 10 maanden iets minder belangrijk wordt, maar dat we op creatieve manieren toch moeten proberen om hem voldoende melk te laten drinken/eten. Hij eet bijv heel graag yoghurt of kwark, daarnaast krijgt ie nu een bord pap. En ik geef hem een (tuit)bekertje opvolgmelk tussendoor ipv thee. Dan heeft ie veel dorst en drinkt toch goed.
Wij halen ook allemaal trucs uit met de fles hoor. Zo wil Mini wel 5 minuten lekker als een baby bij me drinken maar dan is het wel klaar na 100cc (er gebeuren zoveel leuke dingen in de wereld: de poes komt voorbij, papa kucht, iemand op straat zegt iets : afleiding zat!). Wat bij haar goed werkt is dat we haar dan naar bed brengen en haar al liggen de rest van de fles geven. Maar ook dan geldt dat als ze genoeg heeft gehad, ze niet meer hoeft. Ik probeer er maar vanuit te gaan dat ze neemt wat ze nodig heeft, hoe moeilijk het soms is als ze van heel veel van iets eten omslaat naar heel weinig van iets eten (of drinken). Dus als jouw zoontje geen of minder opvolgmelk wil, dan zij het zo. Misschien wil hij wel water drinken of thee als je je zorgen maakt over de hoeveelheid vocht. Maar je kan ze nu eenmaal niet dwingen inderdaad...
@ Adi: hoe vaak krijgt jouw zoontje kwark/yoghurt op een dag? Meerdere malen of 1x? Lucas vindt dat ook wel lekker dus ik kan dat best 2x per dag gaan doen. Weet alleen niet of dat 'mag' zeg maar... Ik kan idd proberen zijn bord pap nog ietsje groter te maken, dat gaat altijd schoon op met uitschrapen. Dan krijgt ie idd al ietsje meer. Melk krijgt ie sinds we met de borst gestopt zijn, altijd al uit de tuitbeker, meneertje weigert een echte fles.... de tuitbeker dus inmiddels ook na een paar slokjes. Misschien een drinkbekertje proberen (interessant voor hem?). Sap drinkt ie maar zo-zo, ongeveer 150 cc op een dag, dus zijn vochtinname is ook niet heel denderend. Ik bied hem heel vaak vocht aan (melk/sap/water), maar hij moet t gewoon niet. Hij zal dan wel genoeg hebben denk ik maar.... Vandaag ook maar weer iets van 80cc melk gedronken naast de pap... Mocht t nou volgende week nog zo zijn (misschien is het een fase?), dan ga ik even langs op het inloopspreekuur van het cb, kijken wat zij ervan zeggen. Tis toch wat met die kinders....