Dag dames, Ik heb altijd al een vrij lage bloeddruk, zo'n 90/60 en soms 90/50. Sinds ik zwanger ben heb ik wel vaker dat ik snel duizelig ben, maar daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Heel af en toe heb ik alleen een plotselinge daling van mijn bloeddruk waardoor ik echt niet goed word. Kan dan ook niet blijven staan want mijn hart gaat als een razende tekeer en dan moet ik echt heel snel een bed opzoeken of op de grond gaan liggen want ik merk dat ik anders flauwval (is nog nooit gebeurd gelukkig). Nu net had ik het na het douchen weer, dan heb ik waarschijnlijk te warm gedoucht waardoor ik niet goed word. Ik heb daarna ook minstens een uur nodig om weer een beetje tot mezelf te komen. Ik heb al een druivensuiker naar binnen gewerkt en ik las dat veel water drinken ook kan helpen, of iets zouts. Alleen; van mijn vk mag ik geen zoute dingen eten vanwege harde buiken en vroege weeen.. Dus nu twijfel ik of het nou wel of niet verstandig is op zulke momenten om zoute dingen te eten. Wat denken jullie? En heeft iemand verder nog tips wat kan helpen om deze aanvallen te voorkomen (op minder warm douchen na dan ) of wat ik kan doen als het eenmaal gebeurd is, hoe ik het beste kan ademen bijv., want door de neus in en door de mond uit daar word ik alleen maar duizeliger van? Vind het toch elke keer weer eng, vooral als ik alleen thuis ben zoals nu.
Ik vrees dat je er vrij weinig aan kunt doen. Ik heb tijdens mijn zwangerschappen ook altijd een hele lage bloeddruk gehad. Vooral tijdens mijn tweede zwangerschap heb ik hier ook gewoon echt veel last van gehad. Ook ik had regelmatig het gevoel flauw te gaan vallen en regelmatig werd ook alles zwart voor mijn ogen. Als ik zo'n aanval had kreeg ik het ook nog eens heel benauwd en veel hartkloppingen. Dit had allemaal te maken met mijn lage bloeddruk. De gyn gaf aan hier helaas niet veel tegen te kunnen doen. Idd niet te warm douchen en het enige wat bij mij echt goed hielp was zout eten, maar dat gaat dus helaas voor jou niet op. Ik denk het enige dat je kunt doen is bijvoorbeeld als je even op de bank hebt gezeten of gelegen heel rustig omhogen komen. En zodra je dus het gevoel hebt flauw te vallen gelijk gaan zitten, al is het op de grond... Heb je dit al wel aangekaart bij je vk of gyn? Dat zou ik in ieder geval wel even doen. Ik denk dat het wel handig is dat ze er van af weten.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat je geen zout mag bij harde buiken... Ik heb er nl zelf ook erg last van (harde buiken en lage bloeddruk)... veel drinken, echt veel drinken helpt hier het beste. Verder heel rustig opstaan, voldoende eten enz. En als ik ineens flauw ben neem ik een zwart/witje.
Ik zit normaal ook op 85/58 en in de zwangerschappen nog een stuk lager. Ook zonder zwangerschap ben ik al verschillende keren tegen de vlakte gegaan. Een goede ademhaling is een buikademhaling. Dus goed op je buik letten of daar je ademhaling zit en niet hoger en te snel ademen. Rustig in- en uitademen. Verder als je ligt je benen een eindje omhoog, dus b.v. een kussen er onder. Sterkte verder.
ik heb het ook, mag alleen wel zout eten en doe dit dan meestal ook. Wat bij mij helpt als het echt heel erg is, op de grond gaan liggen met mijn benen omhoog. Klinkt misschien raar maar dan voel ik echt het bloed weer naar mijn gezicht trekken. Na 15 min is het dan vaak weer over, al moet ik wel echt rustig aan blijven doen daarna. edit: zittend douchen helpt ook. Zit nu op de grond in de douchebak(hihi.. geen gezicht en ook niet echt ideaal, maar kan ik wel lekker lang douchen..) ipv staan.
bedankt voor de tips! Na de druivensuiker ging het wel weer, en ik heb toch een paar tucjes naar binnen gewerkt, ik weet eigenlijk ook niet waarom ik geen zoute dingen mag eten ivm harde buiken. Kennelijk stimuleert dat ofzo? Gelukkig heb ik al rust opgelegd dus van de bank kom ik vandaag niet meer af En vanaf nu maar zitten douchen dan haha Ik zal het maandag ook weer aangeven bij mijn vk, kijken wat zij ervan zegt.
Bekend probleem. Niks verder aan te doen... Af en toe voel ik ook mijn hart ontzettend tekeer gaan. Dit is meestal als ik op mijn rug lig... Al een aantal keren bij de HA geweest maar die kan ook niet veel doen Zo mag ik nou ook niet meer alleen bloed gaan prikken. Ben dan de hele ochtend van de kaart.
ik heb sinds de zwangerschap ook een extreem lage bloeddruk voor mijn doen. Ik had voor de zwangerschap onderdruk tegen de 90 aan. Nu in de zwangerschap schommelt hij tussen 50 - 60. pff inderdaad druivensuiker en iets zout eten helpt bij mij
Ik heb van mezelf een lage bloeddruk, en mijn weeënremmers waren óók nog eens bloeddruk verlagend. Ik begon mijn dag met 2 grote mokken bouillon in die periode, omdat ik anders niet eens rechtop kon zitten. Mij (en hier in het ziekenhuis) dus totaal onbekend dat je geen zout mag.