Ik stel mijn vraag hier omdat ik van al die informatie op het internet niet veel wijzer wordt Iedereen zegt als je een kind hebt dan is trouwen verstandig omdat alles goed geregeld is. Maar wat is er dan geregeld? En wat als ik dit niet doe? Moet ik dan een testament opmaken? Ik heb een samenlevingscontract en de vader heeft het kind erkend en gezag geregeld. Ook hebben we laren vastleggen dat mijn zusje voor ons kindje gaat zorgen mocht er iets met ons beiden gebeuren Waarom trouwen? Of een testament?
Nee, hoeft niet. Wij gingen pas trouwen nadat we twee kinderen hadden en alles was dus al geregeld: erkenning, gezag en testament. Als je nog niks geregeld hebt, dan is trouwen handig omdat dat wat gedoe van erkennen en gezag omzeilt. Waarschijnlijk wil je ook een samenlevingscontract, maar als je direct gaat trouwen omzeil je die kosten.
Wij hebben niks geregeld, alleen erkenning. Persoonlijk zou ik niet trouwen alleen uit praktische overwegingen . Je kan idd in een testament en contract alles ook vastleggen zonder trouwen
Wel gezag regelen hoor! Is kwestie van papiertje opsturen, misschien is het inmiddels nog makkelijker geworden. Als jou iets gebeurt, heeft je partner niks over jullie kind te zeggen.
Erkenning en gezag hebben wij geregeld. Trouwen willen we in de toekomst. Maar eerst van ons kleintje genieten
Wij hebben daarnaast ook een testament genomen, om elkaar als erfgenaam aan te wijzen. Dan krijgt de ander geen gedoe met huis/bezittingen mocht de een overlijden. In mijn geval zou b.v. een deel van mijn bezit anders naar familie gaan die ik nooit zie.
Mijn partner kreeg toentertijd een formulier mee bij de geboorteaangifte, maar er zijn vast wel forummers die weten hoe dat nu gaat. Stel namelijk dat jullie nu een auto-ongeluk krijgen en jij overlijdt, dan mag je partner geen medische beslissingen nemen ten aanzien van jullie dochter maar moeten jouw ouders dat doen. Dit is natuurlijk een vreselijk scenario en zal zelden gebeuren, maar goed, ik kan me voorstellen dat je dat geregeld wilt hebben.
https://formulieren.rechtspraak.nl/Formulier.aspx Hier kun je met je digiD (en die van je partner) gezamelijk gezag aanvragen
Bij erkenning geeft partner aan dat het kind van hen is en heeft ie verplichtingen tov kind, maar mag niets beslissen. Bij gezag mag ie pas beslissingen en handtekeningen zetten in naam van het kind. Trouwen hoeft niet als je erkenning, gezag en evt testament hebt. Dan schiet je met trouwen niet veel op wat betreft de omstandigheden voor het kind. Dus in jouw geval TS, is alles al hetzelfde als wanneer je zou trouwen, maar met wat meer stappen.
Als je trouwt is de man automatisch de vader, maar ik weet niet hoe het zit als je zwanger trouwt. Verder heb ik er geen verstand van
Erkenning en gezag is heel makkelijk te regelen. Dat hebben we gedaan dus volgens mij heeft de vader dan wel degelijk iets te zeggen over onze dochter. Maar een testament heb ik niet. Zonder dochter was het zo als ik kom te overlijden gaat mn bezit naar mijn ouders. Maar nu ik een dochter heb is zij erfgenaam toch? Partner krijgt niets toch? Zo zit het toch?
Ik snap nooit dat mensen zich hier niet wat meer in verdiepen. Je hebt geen idee wat je op je hals haalt als het gezag/voogdij en financiën niet goed geregeld zijn na een of beider overlijden. Bijv. Jouw geld gaat naar jouw ouders ipv je vriend als overlijdt. Dat geldt ook voor de helft van het koophuis. Je hebt toch geen zin in dat gesodemieter! Ja, het is even wat werk. Maar kom op! Wij zijn niet getrouwd, maar hebben testamenten laten opstellen waarin alles geregeld is. Van financiën tot voogdij. Ook heeft mijn vriend (uiteraard!!) gezag over onze zoon en straks vragen we dat ook gelijk aan bij onze dochter.
Via de site van de rechtspraak kun je ook een voogd aanwijzen voor je kind ( voor het geval ouders overlijden), kosteloos.
Wij zijn pas een jaar samen en ik heb niks tegen mijn ouders dus zou het niet erg vinden als die mijn geld in eerste instantie zouden krijgen ofzo. Ons koophuis is niet van mij. Dus niet voor iedereen is dat gezag zo belangrijk. Ik heb er al eerder naar gekeken en de informatie is niet echt duidelijk helaas
Je geld misschien niet, maar je kind!? Als je het gezag niet regelt, gaat ook je kind naar je ouders. Dat vind je misschien ook niet erg, maar echt fair tegenover de vader lijkt me dat niet... En ik denk altijd; getouwtrek komt in de beste families voor. En het laatste wat ik zou willen, is getouwtrek om mijn kind. Daar word een kind nooit beter van.
wij hadden voor we trouwden een geregistreerd partnerschap. volgens de notaris kwam dat op hetzelfde neer als trouwen. we hebben toen wel meteen een testament op laten stellen voor het geval ons beiden iets zou overkomen en we kinderen zouden hebben (die we toen dus nog niet hadden).
Volgens mij beoordeeld een rechter in het belang van het kind toch? Dus dat zal dan de vader zijn waar het kindje bij opgroeit en bij woont lijkt me. Ik kan me ook niet voorstellen dat mijn ouders onze dochter bij mijn vriend weg zouden houden oid. Maar ik snap wat je bedoelt, het kan een strijd worden. Ik ga er toch maar naar kijken