De naam voor ons meisje hebben we al bedacht toen we wisten dat het een meisje werd - en daar zijn we het nog steeds over eens. Lief komt er echter nu mee dat hij een tweede naam wil geven - de naam van zijn moeder. En daarin ligt nu ons eerste serieuze meningsverschil over onze dochter: ik vind dat we dan ook naar mijn moeder moeten vernoemen. Lief vindt dit weer onzin, ik heb niet zo'n goede band met mijn moeder, en drie namen vindt hij maar niks... dus, wat vinden jullie? Kan je het maken om wel naar de ene maar niet naar de andere oma te vernoemen?
Ja waarom niet? Je zegt zelf al dat je geen goede band met je moeder hebt, dus dan zou ik haar sowieso al niet vernoemen. Maar als jullie wel een goede band met je schoonmoeder hebben en/of je vriend wil erg graag zijn moeder vernoemen, dan moet dat toch gewoon kunnen? Onze zoon is naar mijn vriend vernoemd en naar mijn vader en het meisje in mijn buik zal vernoemd worden naar mij en naar mijn schoonmoeder. Maar dit doen we puur omdat we het zelf graag willen en niet omdat de een ook al vernoemd is dus dat de ander ook moet.
Wij vernoemen ook naar mijn schoonmoeder. Zij is in januari overleden. Ik heb een slechte band met mijn moeder, dus naar haar vernoemen we sowieso niet. Misschien naar mijn oma, daar zitten we nog over na te denken. Maar mijn schoonmoer wordt het in ieder geval. Ik vind dus dat naar 1 vernoemen wel kan.
Hier ook de derde naam vernoemd naar mijn schoonmoeder die vorige maand is overleden en de tweede naam is vernoemd naar mijn tweede naam die mijn moeder en oma ook hebben. Geef alleen een naam als het iets voor je betekent. Vorm betekent niks, kies met je hart dan zit je goed.
wij vernoemen helemaal niet.vind dat echt niet nodig.en je kun ter alleen maar scheve gezichten van krijgen.mijn schoonmoeder zou echt beledigt zijn als ik haar niet zou vernoemen.bij mijn andere kids ook niet gedaan.dus nu ook niet
Ik vind vernoemen wel wat hebben, maar in mijn familie zijn geen leuke namen... Oma van moeders kant: Greetje Opa van moeders kant: Cornelis Oma van vaders kant: Geertje Opa van vaders kant: Wilhelmus Antonius (dit is wel een beetje een familie-naam, maarja, ik ben een vrouw dus de achternaam geef ik ook niet door...) Mn moeder heb ik ook geen goede band mee, mn vader heet Wim... Van mn vriends kant zijn zijn ouders al vernoemd in de namen van de drie kinderen die hij met zn ex heeft, dus daar houdt het ook al op Wij gaan dus voor namen die niemand in de familie nog heeft
Oja, om je vraag nog even te beantwoorden, ook naar je eigen moeder vernoemen is niet verplicht hoor!! Als de naam van mn moeders vriend niet al vergeven was zou ik die ook alleen gebruiken als ik een dochtertje zou krijgen, maar prakizeer er niet over om mn eigen moeders naam te gebruiken!! Mag al hopen dat er niet al te veel erfelijks overslaat van mijn moeder naar mijn kind!!
Ook hier wordt de kleine als het een meisje is vernoemd naar de moeder van mijn vriend. Tweede naam dan. Mijn band met mijn moeder is ook niet echt goed en ze heeft haar naam zelf vernaderd, dus wat is het dan nog? Mijn oma heb ik wel over gedacht, maar ik vind drie namen voor zo n uk wel veel. Als het een jongen is zal het met zijn eerste naam naar mijn opa heten, dat vinden we allebij erg mooi en dan als tweede naam naar mijn vriend en zijn opa. Niet heel erg bewust allemaal, maar we vinden het gewoon mooi zo!
Beste, Wij gaan onze zoon vernoemen naar mijn opa, mede met de rede dat de naam al generaties in de familie zit (en dan heb ik het echt over eeeuwen) alleen ik ben bang dat de naam uitsterft in de familie net als onze achternaam. (ik en een achternichtje zijn de enige die hem nog door kunnen geven en dat zie ik dus niet gebeuren) Daarom hebben we gekozen voor de naam van mijn opa als tweede naam. Mijn vriend hecht er geen waarde aan en daarbij krijgt de kleine zijn achternaam. Als het een meisje was geweest had ze naar mijn moeder/oma/overgrootoma en nog wat over-overgrootoma's vernoemt geweest, mede omdat mijn moeder de naam niet aan mij heeft doorgegeven en dus ook niet is doorgegeven. Maar dan had ik waarschijnlijk wel mijn schoonmoeders naam er in betrokken maar met een twist... het is maar net wat jou goed voelt het is immers jullie kindje! Is het geen optie om van beide namen 1 nieuwe naam te maken???
Bij ons zit de naam Greet ook al jaren in de familie en word van moeder op dochter doorgegeven. Toen mijn oma mijn moeder kreeg in Canada vond ze Greet of Margreet geen mooie naam om uit te spreken in het engels. Mijn oma heeft er toen Margareth Ann van gemaakt. Zeker voor die tijd (53 jaar geleden) was het erg modern. Op greet zijn dus genoeg variaties te verzinnen Margaritha Margriet noem maar op Als wij een dochter hadden gekregen had ze Margareth (naar mijn moeder Margreet/Margareth) Adalynn (naar mijn schoonmoeder Ada) als tweede en derde naam gehad.
Wij gaan ons derde kindje ook vernoemen waarschijnlijk en dan alleen naar mijn vader en niet naar mijn schoonvader. Tja, we hebben nu eenmaal een heel andere band met mijn vader, het is niet anders voor schoonvader. Jammer dan.
Mijn gevoel is als je een ouder vernoemt je toch ook de ander moet vernoemen. Wij zouden denk echt scheve gezichten krijgen anders... Snap dat is je een slechte band hebt met 1 vd ouders je deze niet gaat vernoemen maar anders zou ik het wel doen. Als je 1 naam wilt kan je altijd een combinatie van de 2 namen maken zodat je alsnog maar 1 naam achter de roepnaam hebt. Ik vernoem mijn kindje naar zijn eigen vader, de namen hebben dezelfde betekenis...
Wij willen ook ons kindje misschien vernoemen. Voor mijn vader zijn we er al uit, maar mijn schoonvader nog niet. Hij heet joop.. weet iemand daar iets moois van te maken?
Wij krijgen een meisje en gaan naar mijn moeder vernoemen. Als het een jongen was geweest hadden we naar de vader van mijn vriend vernoemd. Mochten we de volgende keer weer een meisje krijgen vernoemen we naar mijn schoonmoeder. Dan hebben we nog wat opties over Heeft niks met slechte band te maken maar wij vinden 3 namen teveel.
Ik heb een beetje moeite met hoe te vernoemen. Wij willen (als het een meisje wordt ) mijn schoonmoeder en eventueel mijn oma vernoemen (zie eerder in dit topic). Mijn schoonmoeder heette Alberdina, maar heeft die naam nooit gebruikt. Ze noemde zich altijd Tini. Dan vind ik het eigenlijk niet leuk om Alberdina te gebruiken. Dus het wordt denk ik gewoon Tini. Hetzelfde probleem heb ik bij mijn oma, Cornelia, maar heette Corrie. Moet ik dan Tini Cornelia als 2e/3e naam gebruiken of Tini Corrie. Moeilijk hoor Bij een jongetje hebben we nog geen idee. Misschien mijn vader en schoonvader beide.
mooi gezegd! hier twee redenen waarom wij niet vernoemen.. dan zouden er toch scheve gezichten ontstaan en daar heb ik geen zin in (ze zijn nu al aan het vissen en wordt er doodmoe van!) de andere reden sluit aan bij de quote.... wij hebben er beide persoonlijk niets mee en dus doen we wat we zelf willen en dat ik zou zoek naar een leuke naam in de wereld van te veel namen
wij vernoemen naar onze ouders.. als het een jonge is krijgt hij erst mijn paps zijn naam als 2de en schoonvader zijn naam als 3de. Is het een meisje, dan word het 2de naam van mijn mam, 3de van zijn mam. Vriendlief vond het niet meer dan normaal dat mijn ouders hun naam als eerste kwamen. Op de vraag waarom, antwoordde hij, die hebben jou toch gemaakt, en er voor gezorgd dat ik nu pappa kan worden. (bedoeld dus datik de vrouw ben en bij de man.. ofzo?) naja.. ik vind het prima..
Ik vind het prima kunnen, om wel naar de ene oma te vernoemen en niet naar de andere. Onze oudste is vernoemd naar zijn vader (en niet naar zijn moeder), en onze jongste is vernoemd naar een van mijn zussen (en niet naar de andere 3, niet naar mijn 4 broers, niet naar de broer van mijn vriend). Als iemand daar een probleem mee heeft, vind ik diegene nogal kinderachtig, en ik heb er hoe dan ook maling aan. Het is niet zo dat ik mijn vriend liever vind dan mezelf, of mijn ene zus belangrijker dan alle andere.
Poeh.. lastig! Als het klopt dat jij er niet zo veel waarde aan zal hechten om je kindje te vernoemen naar je moeder omdat je niet zo hecht met haar bent, zal ik het niet doen nee. Hij is waarschijnlijk wel erg hecht met zijn moeder, dus begrijp ik het dan wel. Om te zeggen nou dan moet de kleine ook mijn moeder's naam vind ik eerlijk gezegd een beetje kinderachtig (niet aanvallend bedoeld). Als jij ermee kan leven dat je kindje als tweede naam de naam van je schoonmoeder heeft, de namen leuk bij elkaar passen en jouw moeder er niet 'raar' over gaat doen, zal ik er gewoon mee akkoord gaan. Succes!