Stoppen als kraamverzorgende?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kraamzuster, 26 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kraamzuster

    Kraamzuster Actief lid

    21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Ik ben pas een jaar werkzaam als kraamverzorgende, maar ik merk dat het me opbreekt. Voornamelijk de wacht. Soms sta ik maar 3 dagen op wacht, maar nu sta ik inmiddels alweer 6 dagen op wacht. Je kunt geen kant op! En ik raak er depri van. Op dag 1 poets ik mijn huis. Zo ook op dag 2 en 3. Maar vanaf dag 4 raak ik lusteloos, energieloos en kribbig.

    Ik heb het besproken met mijn werkgever. En er zijn al wat afspraken gemaakt. Maar het werkt niet. Zit ook bij een kleine organisatie. Dus zij kunnen verder ook niet teveel.
    Het werk zelf vind ik wel heel leuk! Maar heb wel het idee dat alles om de kraamzorg draait...... wachten 6 dagen. Dan 8 dagen werken. En dan 3 dagen vrij.

    As ik zo de verhalen lees op een bepaalde groep op FB, dan durf ik ook niet echt over te stappen. Want overal lijkt het drama te zijn.

    Zijn er meer (ex) kraamverzorgenden die hier mee kampten? Hoe ging jij hiermee om?
     
  2. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Ik ben geen kraamverzorgende maar wel verloskundige. De werkstructuur is heel anders natuurlijk (24uurs diensten en spreekuren) maar ik ben ruim een jaar geleden gestopt omdat ik de onregelmatigheid niet meer te combineren vond met een gezin. In dat op zicht snap ik zeker waar je tegenaan loopt.

    Misschien kun je eens kijken welke mogelijkheden er zijn in functies verwant aan de kraamzorg? Ik denk aan verpleegkundige op een kraamafdeling, lactatiekundige, of het geven van zwangerschaps-/ouderschapscursussen?

    Ik ben zelf een jaar geleden begonnen met de opleiding tot lactatiekundige, nu aan het afronden. Moet wel zeggen dat ik 7 jaar met veel plezier als verloskundige heb gewerkt en ik dat nog steeds als mijn droombaan zie, maar nu de tropenjaren met jonge kinderen heb ik echt behoefte aan meer regelmaat. Hoop het in de toekomst als de kinderen groter zijn te kunnen combineren.

    De geboortezorg is wat dat betreft echt een bijzondere sector om te werken: zó mooi maar ook zó ingrijpend qua werktijden. Succes!
     
    Zoe123 en Kraamzuster vinden dit leuk.
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.966
    113
    noord holland
    Ik ben zelf geen kraamverzorgende maar herken het wel uit verhalen van andere kraamverzorgenden. Soms zit er wel verschil in bepaalde teams met hoe ze werken.
    Wat dat betreft zou je eens op gesprek kunnen gaan bij andere organisaties. Grotere teams of ook klein maar wellicht toch iets anders ingericht. Je zou ook eens kunnen informeren naar zelfstandigen, hoe het hen bevalt.
    Juist als je het vak zelf eigenlijk wel super leuk vindt zou ik eerst eens rondkijken of het ook anders kan. En de stap wagen om daar te ervaren of dat beter werkt voor je. Stoppen kan dan altijd nog.
     
    Syane, Paardenbloem, Tootsie en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.368
    12.060
    113
    Vrouw
    Ik ben bij een van de kinderen bevallen in een geboortehotel. De kraamverzorgende die wij daarbij hadden vertelde dat ze het zo fijn vond dat ze nu gewoon vaste dagen werkte. Je hebt geen vast gezin waar je de hele week bent, maar je werkt gewoon je dagen die je van te voren afgesproken hebt.
    Zou dat misschien een optie zijn?
     
    GossipGirlxoxo, citroenrasp, Zeebra en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Kraamzuster

    Kraamzuster Actief lid

    21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Dit lijkt me geweldig!
     
    Ysabella, spruitje80 en Zxcvb vinden dit leuk.
  6. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Idd kraamhotel!

    Je hoort momenteel zoveel over te kort in de kraamzorg. Bij een andere organisatie wellicht meer mogelijkheden?
     
    Kraamzuster vindt dit leuk.
  7. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    Ziekenhuizen hebben vaak ook een kraamverzorgende, dus daarbij zul je wat vastere diensten hebben lijkt mij (niet gekoppeld aan een cliënt namelijk). Misschien dat dat iets is?
     
    Syane en Kraamzuster vinden dit leuk.
  8. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Kan je ook echt geen kant op als je op wacht staat? Of is dat alleen je gevoel?
    Ik ben in het zkh bevallen en toen we naar huis gingen, kwam de kraamverzorgster 2 uur later. Ik kreeg daarvan (maar mss komt het niet vaak zo voor, dat weet ik niet) niet het idee dat je op stel en sprong in de auto moet zitten en binnen 1min ter plaatse moet zijn. Bij een thuisbevalling wel maar mss dus bij zkh niet altijd?
     
    Syane vindt dit leuk.
  9. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.015
    5.108
    113
    Inderdaad, een kraamhotel is misschien iets voor je. Hier in de regio hebben we ook een Geboortehuis: een soort vleugel aan het ziekenhuis vast waar je eerstelijns (dus met eigen vk en krz) kan bevallen. De kraamverzorgsters daar werken alleen vaste diensten in het geboortehuis en hebben geen gezin waar ze in werken.
     
  10. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    En als verzorgende in een verpleeghuis of de thuiszorg? Volgens mij moet je best makkelijk de overstap kunnen maken.
     
  11. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.875
    113
    Ik heb twee ziekenhuis bevallingen gehad en twee thuis bevallingen. Maar bij mij was er wel altijd een kraamzorg bij. Zij was er inderdaad wel binnen een half uur nadat de verloskundige had gebeld. Mijn vorige bevalling trouwens, is de kraamzorg vanaf 1.00 's nachts tot 14.00 's middags bij ons geweest(!) Echt respect hoor voor de kraamverzorgsters en verloskundigen! Het lijkt mij zo'n mooi vak, maar ik denk niet dat ik dit zou trekken.
     
    bulakgirl, Muisje2016, Kraamzuster en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.641
    10.539
    113
    En als ZZP’er? Dan kan je zelf bepalen hoeveel klanten je aanneemt. Je hebt dan nog steeds wachtdagen, maar je hebt direct contact met de zwangere, waardoor je in de ochtend wel al beter een idee hebt of het die dag kan gaan gebeuren.
     
    Marti, Kraamzuster en Paardenbloem vinden dit leuk.
  13. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.853
    1.668
    113
    Vrouw
    Wij hebben in het ziekenhuis ook kraamverzorgenden op de afdeling verloskunde. Heb je gewoon een rooster. Wel met weekend, avond etc maar geen 8 dagen achter elkaar en op wacht staan.
     
    Kraamzuster vindt dit leuk.
  14. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.453
    4.882
    113
    Vrouw
    Indd kraamhotel. Toen wij in het Sophia lagen moesten we ter overbrugging een paar dagen daar verblijven. Toen ook met een kraamhulp daar gesproken en die vond dit veel fijner. Je heb dan meer vastigheid en vaste dagen om te werken. Eventueel met kinderen ook beter te combineren.
     
    Kraamzuster vindt dit leuk.
  15. Momisake

    Momisake Fanatiek lid

    27 jul 2010
    1.625
    166
    63
    Vrouw
    Ik heb in 2019 de bbl opleiding gedaan en daarna nog 1 jaar gewerkt als kraamverzorgende. Ik vond het ook echt pittig en kreeg alleen maar stress door de wachtdagen. Ik deed geen bevallingen dus ik had geluk dat ik s nachts niet opgeroepen kon worden. En op het laatst ben ik 5 dagen achtereen gaan werken maar ook dat brak mij op. Vooral als ik dan idd 3 dagen achter elkaar niet werd gebeld maar kinderen wel naar de bso moesten. Meestal kon ik na 3 dagen wachten wel een dag vrij krijgen maar dat deed ik ook niet zo gauw omdat ik dacht, ik heb toch al bso geregeld en wat als ik dan wel aan het werk kom. De onregelmatigheid en lange dagen heeft mij toen besluiten om te stoppen. Ik ben een jaar thuis geweest en werk sinds deze week in een winkel :)
     
    Kraamzuster vindt dit leuk.
  16. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Ja, hier dacht ik ook aan. Ik beval over 4 maanden pas voor het eerst en hebben ook een ZZP-er. Tijdens de kennismaking bleek dat zij gewoon per 2 weken maar één of soms twee cliënten aanneemt (afhankelijk van het afgesproken aantal uren). Er is nauw contact, dus je weet denk ik wat gemakkelijker wat je kunt verwachten? En als een bevalling veel eerder of later is, werken ze met een poole, zodat er altijd iemand beschikbaar is.
     
    citroenrasp, Paardenbloem en Dubbelgeluk vinden dit leuk.
  17. Zomerbloem

    Zomerbloem Fanatiek lid

    19 mrt 2018
    2.121
    2.572
    113
    Vrouw
    Moet je op je wachtdagen echt thuis blijven? Mijn tante heeft dat gedaan maar nam haar spullen dan gewoon mee naar ons. Ze wist op welk gezin ze zat te wachten(vaak dan) en deed dan dingen rond een x aantal km van het gezin. Zo had ze niet het gevoel dat ze saai aan het wachten was.
     
  18. Kraamzuster

    Kraamzuster Actief lid

    21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Heb pas gesolliciteerd hiervoor, maar ze vroegen daar 2 jaar ervaring vanuit de thuiskraamzorg, voor je als klinische kraamverzorgende aan de slag mocht.

    Baalde enorm! Maar ik snap het wel.
     
  19. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Hier ooit stage gelopen in de kraam en idd dat op wacht staan vond ik echt vreselijk. Toendertijd moest ik wel smorgens bellen om een bepaalde tijd of ik die dag nog verder op wacht moest staan.
    Zo niks voor mij.

    Volgens mij waren er toen ook kraamverzorgsters die parttime op rooster werkte, je zou dat nog kunnen informeren bij andere kraamzorg organisaties.

    Werk nu in de wijkverpleging en met een rooster echt stukken beter, al vind ik het met een jong gezin best pittig als het rooster elke keer veranderd. Van mij mag elke dag anders lopen maar qua tijden hou ik van dat ik weet waar ik aan toe ben.
     
    Kraamzuster vindt dit leuk.
  20. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Als wij dienst hebben, moeten we binnen 30min na een oproep op het werk zijn. Je mag niet eens buiten die straal wonen. Je kunt toch plenty doen die dagen? Ik neem dan overal mijn diensttas mee naartoe hoor. Kerstdiners, vriendenavondjes, boodschappen, in de badkamer, etc :roflmao:

    Jij werkt liever dan je wacht misschien? Dat het dat is ipv dat je geen kant op kunt.
     
    Kraamzuster vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina