Even mijn hart luchten en vragen of meer van jullie dit hebben gehad. Onze kleine is nog steeds lekker druk. Gisteren hadden we de liggingsecho met 35+5. Ook toen was ukkie druk. Alles was goed. De kleine was de longetjes aan het oefenen, hartje klopte goed, afmetingen waren dik in orde, maag en blaas waren gevuld en ze schatte het gewicht nu op 2771 gram en bij de geboorte waarschijnlijk 5 pond. Positief en blij na die echo. Vandaag een gewone controle bij de verloskundige. Helaas moest ik plat op mijn rug liggen voor het voelen. Mijn buik was in orde dus ze ging gauw over naar het hartje. We luisteren en het enige dat we horen is een afnemende hartslag. Ik schrok en ging wat rechter zitten. Toen verbeterde het iets. De verloskundige zei dat het waarschijnlijk door mijn houding kwam; plat op de rug kan een ader afknellen. Maar voor de zekerheid moesten we toch een hartfilmpje laten maken, meteen. Ik dus met mijn schoonmoeder naar het zh. De hartslag was in het begin wat aan de lage kant maar later was het weer in orde. Een uur lang hebben ze het in de gaten gehouden en toen heeft een arts alles bekeken en een echo gemaakt. Ze zei dat ze zich geen zorgen maakte en dat het idd aan het platliggen moest hebben gelegen. De kleine was tijdens deze echo ook weer de longetjes aan het oefenen en dat schijnen ze niet te doen als het niet lekker gaat met ze. Morgen moet ik nog een keer zo'n filmpje laten maken. Ben erg geschrokken. Zijn er meer die dit hebben meegemaakt en/of alleen het fenomeen afgeknelde aders door de rugligging?
Ik weet wel dat je ader kan afknellen als je op je rug ligt. Neem dan ook aan dat de baby zich aanpast, kortom een lagere hartslag. Heb het zelf overigens niet meegemaakt. Maar neem aan dat ze je niet zomaar naar huis sturen?? Hopelijk is morgen alles ok tijdens de ctg. Als je jezelf daarna nog ongerust voelt, moet je gewoon weer contact opnemen met je vk/gyn! Voel je de kleine wel gewoon goed?
Dat is inderdaad iets wat laar in de zwangerschap afhankelijk van de houding kan voorkomen. Heet het vena cava syndroom.
Ik lag een paar dagen voor de ingeleide geboorte ( nouja, t inleiden kostte een paar dagen) in het ziekenhuis en kreeg twee ctg's per dag. Als ik vrij plat lag was de hartslag ook altijd lager. Soms kwam er ineens een zuster binnensnellen, zo van, je moet rechterop, want je ukkie heeft t zo niet fijn. Het is niet iets vreemds dus volgens mij, maar wel handig om te weten...
Het is ook wel een beetje bekend bij mij maar het is zo eng. De kleine beweegt wel veel maar ik blijf me zorgen maken. Hartfilmpje vandaag was perfect. Durf eigenlijk niet te gaan slapen. Slaap altijd op mijn zij maar wat als ik op mijn rug zou draaien?
Ik vouw een groot voedingskussen om me heen zodat ik niet op mn rug kan draaien...zodra ik op mn rug lig kan ik niet meer uit bed komen door de BI, heel vervelend als dat wel gebeurd dus. Maar met zo'n groot voedingskussen en genoeg hoofdkussens kun je jezelf aardig vast leggen
Goeie tip. Lig je dan op je zij in de holling van het kussen? Dus op de ene kan van het kussen en het andere deel over je rug en zij heen?
Ik heb hem de laatste tijd met een lange kant strak onder mn rug geduwd..bocht onder mn hoofd en de andere lange kant ondersteunt mn buik een beetje. Anders gaat hij zo hangen en dat doet pijn. Ik lig altijd op mn linkerzij zodat ik het makkelijkst het bed uit kan en dat is de beste kant om op te liggen. Ander raak ik ook erg duizelig. Verder lig ik gedeelte schuin doordat het hoofdeinde een stukje omhoog staat. De hoofdkussens liggen in deze vorm /-\ zodat ik echt niet makkelijk op mn rug draai. Heeeeeeel soms word ik op mn rug wakker maar dat is dan omdat mn man mn constructie heeft vernield in zn slaap. pff...nou voel ik me wel een aangespoelde walvis
Kan me voorstellen dat dat schrikken is! Vanaf hoeveel weken geld het dat je beter niet meer op je rug kan liggen?
Oh joh dat wist ik niet eens! Maar... Ik kan je wel gerust stellen. Als ze ook maar het kleinste vermoeden hadden dat er iets niet goed was, dan hadden ze je niet laten gaan na een uurtje. Ik ging aan het einde van de zwangerschap ook naar het ziekenhuis vanwege een rustige baby. Hartslag was goed maar fluctueerde niet genoeg. Ik kreeg de keuze, of iedere dag minimaal 3x langskomen voor een uitgebreid ctg, of ze gingen hem meteen halen. Dat laatste had de voorkeur. 2 uur later was hij er. Bij mij was er dus ook nog niks aan de hand, maar als ze twijfelen laten ze je niet gaan hoor. Ik heb 3 uur ofzo aam de ctg gelegen voordat ze besloten dat er wat moest gebeuren.
Bedankt voor de tips meiden. Het blijft eng maar idd; als de dood van een kindje door dit echt vaak voorkomt, zouden ze wel veel meer waarschuwen. Al is niets onmogelijk. Ik ga in ons voedingskussen liggen en hopen dat het goed blijft gaan. Het wordt overigens wel een probleem; Ik kan het beste rechtop met bekken gekanteld zitten zodat de buik naar voen hangt. Dit is de slechtste houding voor mijn spataderen; die kunnen dan verergeren. Dus; veel lopen... maar ik heb een doorgezakte voet die dan weer pijn gaat doen. Klaag klaag, ik weet het. Laatste loodjes.
Ik heb het inderdaad ook vaker gehoord. Al moet ik zeggen dat ik het zelf ook nooit fijn vond vanaf het derde trimester om op mijn rug te liggen. Voelde zo benauwd. Hebben jullie daar geen last van dan?