Hi, Wie van jullie heeft ervaring met een koperspiraal? Beviel deze of juist helemaal niet? Helaas is dit voor mij de enige optie van anticonceptie in verband met een wisselwerking met medicatie voor epilepsie. Ik hoor graag jullie ervaringen! Groetjes, Estha
Ik ga as vrijdag de t-safe laten plaatsen. Een vrij nieuw koperspiraaltje dat 10 jaar mag blijven zitten. Hiervoor had ik de mirena, waar ik tevreden over was. Alleen het plaatsen vond ik erg tegenvallen. Hopelijk is dat anders met dit spiraaltje, omdat ik nu een bevalling achter de rug heb. Maar hij zit er nog niet in, dus ervaringen kan ik nog niet delen.
Mag je hem dan al plaatsen? Hier zij mn gynaecoloog dat ze pas na 3 maanden wilde plaatsen omdat anders de kans bestaat dat hij sneller door de baarmoeder heen prikt.
Ik heb de afgelopen anderhalf jaar een koperspiraaltje gehad en hij is me super bevallen. Geen last van hormonen en mijn menstruatie was ook niet heftiger of langer. Plus als je weer voor een kindje wilt gaan ben je direct na het verwijderen vruchtbaar. Hier was het in de eerste ronde raak. Wel vond ik het plaatsen erg pijnlijk, het verwijderen daarentegen voelde ik praktisch niks van. Oh en hij mocht bij mij 9 weken na de bevalling geplaatst worden.
Ik heb er zelf geen, maar ben huisarts dus plaats de T-safe regelmatig, ik zou er zelf voor kiezen. In theorie kan je menstruatie zwaarder worden maar ik heb nog geen vrouwen meegemaakt die dit hebben, ik vind dat de t safe vrij gemakkelijk plaatst zeker als je al een kindje hebt gehad, aan het einde van een menstruatie is het makkelijkste, Hij kan 10 jaar blijven zitten, dus dat is ook heel fijn. Succes met je overweging
Ik heb hem gehad tussen mijn 2 zwangerschappen in. Bij mij geen succes. Ik had alleen maar buikpijn en voelde me erg ellendig er door. Mijn lichaam probeerde hem er steeds uit te werken. Hem er uit laten halen en weg waren de klachten. Voor mij dus nooit meer! plaatsen was wel makkelijk en verwijderen helemaal. Ik vind het wel balen dat mijn lichaam er zo op reageerde, want anders is het een ideale ac voor als je geen hormonen mag/wil (ik mag ook geen hormonen eigenlijk)
Ik heb hem meerdere gehad en het beviel mij prima. Ik kan namelijk niet tegen hormonen. Andere zweren weer bij andere anticonceptie. Ik vind het erg persoonlijk wat iemand goed bevalt of niet. Maar het moet wel goed zitten. Ik heb eentje gehad die volgens de gyn wel goed zat, maar waar ik zo erge buikpijn en straling naar het been kreeg (en niet meer kunnen lopen) dat ik hem na 6 maanden eruit heb laten halen. Toen ook gelijk maar besloten om voor een kindje te gaan
Advies is echt te wachten met een spiraal tot 3 maand na je bevalling! Dit ivm verhoogde kans op baarmoederperforatie zo vlak na een bevalling......
Bij mij wordt hij bewust geplaatst 8 weken na de bevalling, op advies van de gynaecoloog en ook door de gynaecoloog. Omdat de baarmoedermond nog een beetje open zou staan, is het een gunstige periode om te laten plaatsen. Eerder dan 8 weken mocht inderdaad niet vanwege een hoger risico op perforatie. Toevoeging: Omdat ik de verschillen zo vreemd vind, heb ik nog even gegoogled. Op de website van t-safe zelf staat dat het spiraaltje al 6 weken na de bevalling geplaatst mag worden: Voor wie is T-Safe geschikt? - T-Safe
Hier 2 x gehad en ontzettend tevreden. Betrouwbaar, geen hormonen, je hoeft er niet aan te denken. Mijn maandstonden waren regelmatig en werden ook niet heviger.
Ik heb ook de t-safe. Mijn gynaecoloog adviseerde om deze na 3 maanden te plaatsen. Nu was mijn laatste bevalling een keizersnede, misschien dat het spiraaltje dan pas later geplaatst mag worden? Plaatsen was even gevoelig, maar viel me erg mee. Het voelde een paar weken wat vreemd in mijn buik, nu (in feb. laten plaatsen) heb ik nergens last meer van. Vanwege bv nog geen menstruatie gehad.
Als je hem laat plaatsen zou ik het bij een gyneacoloog doen. Ik ben afgelopen donderdag geweest, 16wk na de bevalling, geen koperspiraal maar mirena, en heb er vrijwel weinig van gemerkt. Nouja, de eendenbek op zich is sws niet fijn maar de rest is kietelwerk. Het was ook nog eens de eerste dag van mn menstruatie dus dat gaat 't allemaal ook iets makkelijker. Bij mij keek ze eerst of alles er rustig uitzag, eileiders, eierstokken, enz. Toen zei ze: "ziet er super goed uit, hij kan geplaatst worden"
Ik heb m bij de huisarts laten plaatsen (bij de gynaecoloog moet je een eigen bijdrage betalen). Ik vond het alleen pijnlijk toen ze mijn cervix met de tang vastpakte (heftige kramp). Voor de rest ook helemaal geen last van gehad. Alleen de eerste dag wat buikkrampen en bloedverlies. Heerlijk zo zonder hormonen!