Misschien staat mijn vraag hier niet goed maar wist zo 123 niet waar ik hem moest plaatsen. Ik ben 14 maanden geleden bevallen van een zoon. Wij zijn via ICSI zwanger geworden dus heb behoorlijk wat hormonen gespoten. Nu is mijn menstruatie na de bevalling zo heftig (geestelijk) dat ik een aantal dagen (ongeveer een kleine week) heel depressief ben, het alleen nog maar zwart wit zie, ik ben opgefokt en soms agressief. Het maakt mij verdrietig, ik ken me zo niet Nu was ik op Google aan t zoeken wat het kon zijn..Toen kwam ik bij PMS terecht..Wat een overeenkomsten! Natuurlijk weet ik niet 100% dat ik het heb, maar ik denk het wel. Nou vroeg ik me af..Komt dat puur door de zwangerschap? Of heeft de extra hormonen spuiten er ook mee te maken? En heeft iemand nog tips? Ben benieuwd..
Hoi! Ik heb ook pms klachten na m'n bevalling gekregen. Ben gewoon op natuurlijke wijze zwanger geworden. Heb gelezen dat het bij veel vrouwen na de bevalling kan beginnen. Het wisselt bij mij een beetje per maand hoe erg ik er last van heb. Er zijn wel speciale multivitamine hiervoor (Femfit) en teunisbloemolie wordt wel aangeraden. Heb het een maandje geprobeerd en leek wel wat te helpen. Ben er nu weer mee gestopt, omdat we nu voor een 2e gaan en ik daarom andere vitaminepillen slik... Het is wel heel rot! Bij mij hielp het ook om te weten dat ik me somber voelde door m'n hormonen... Kon ik de knop sneller omzetten.
Hoe ouder je wordt, hoe groter kans op PMS. Een 'klassiek' geval van PMS is een dertiger/veertiger met (meerdere) kinderen . Ik heb pms gekregen na mijn tweede bevalling (toen was ik 30 jr). Op jongere leeftijd echt nooit last van gehad , begreep echt niet waar iedereen het over had. Maar nu? Euh, heel duidelijk wel. Ik word heel (innerlijk) onrustig en prikkelbaar, alsof ik overspannen aan het worden ben en heb stuk minder geduld. Kan gewoon weinig hebben, ga snel twijfelen en piekeren. Maar heb ook fysiek last moet ik zeggen: opgeblazen, misselijk, kokhalzen, rommelende darmen en mijn bekkeninstabiliteit speelt vaak op. Een zwangerschap verandert je hele hormoonhuishouding en komt vaker voor dat het dan blijvend veranderd. Ook je menstruatie kan blijvend veranderen. Ik denk dat het niets te maken heeft met hoe de zwangerschap tot stand gekomen is. De 'beste' oplossing schijnt te zijn om eisprong (geheel) te onderdrukken, omdat je dan die schommelingen ook niet meer krijgt. Helaas gaat dat niet bij mij. Ik gebruik teunisbloemolie, dat haalt een beetje de scherpe randjes er vanaf, maar niet veel. Volgens internet zou je ook met (flinke) aanpassingen in je voedingspatroon klachten kunnen verminderen en ook lichaamsbeweging (juist op de dagen dat je je het rottigst voelt) zou goed zijn. Acupunctuur is misschien nog wel een idee ...