gisteravond heeft onze kat van 9 jaar oud een hartstilstand gekregen. binnen 1 minuut was hij dood.ben er nog onderste boven van. nu blijft er een kater van 3 jaar alleen achter. een onwijze goedsul. met de tijd willen we graag weer een kat erbij. maar nemen we dan een kitten of een kat rond de 3 jaar uit het asiel? en een kater of poes? gaan zeker niet over 1 nacht ijs. wordt waarschijnlijk pas in het voorjaar.maar is goed om alvast over na te denken.
Ik vind het lastig. Je hebt ook te maken met een bepaalde rolverdeling. Je weet niet wat er gebeurt is met een kat uit het asiel, met een kitten natuurlijk ook niet. Maar die zal zich veel eerder onderdanig en aanpassen aan de oudere kat dan eentje uit het asiel. Ik vind het heel mooi een kat uit het asiel halen, maar ik zou eerder voor een kitten gaan.
Ik zou kiezen voor een kitten uit een opvang/asiel. Een oudere kat accepteert een kitten vaak beter dan een volwassen kat.
Tja dat is maar net wat jullie willen natuurlijk Ik zou zelf heel graag een kat (of meerdere) uit t asiel halen, maar helaas wil man er echt niet aan
Ik zou voor een kitten gaan. Zo heb je grotere kans dat de katten elkaar zullen accepteren. Sterkte met je verlies
Mijn kat is ook vorige week overleden Ik heb hetzelfde dilemma. De kat zou bij ons wel 2 dagen alleen thuis zijn, dus dan is het oudere asieldier toch de betere optie denk ik. Een kitten kan wel echt een hoop werk zijn. Maar tot mijn verbazing zitten er in ons asiel helemaal niet zoveel katten momenteel, dus ik ben ook maar marktplaats aan het uitpluizen op zoek naar eerlijke aanbieders... zijn best wel wat mensen die zelf een goed tehuis voor hun kat willen zoeken ipv hem naar het asiel te brengen.
Ik zou voor het asiel gaan. Daar kunnen ze je matchen met een geschikte kat en mocht het toch niet gaan kan je er weer een 'ruilen' tot je een juiste match hebt gevonden.
Jeetje wat naar, sterkte!! Zou ik ook van ondersteboven zijn. Ik zou denk ik in ieder geval gaan voor een iets jongere kat in de hoop dat die het beste matchen. Of dat dan een kitten uit het asiel of een kat van 1-2 jaar is; misschien weten ze in het asiel of dat iets uitmaakt? Of kater of poes beter is weet ik ook niet! Hier een oude kater van 10 overgenomen en onlangs een kitten (vrouwelijk) bij gezet. Hij wordt wel eens moe van haar gespring, maar hij pikt het wel terwijl hij altijd alleen is geweest. Oja.. in het voorjaar komen er vast weer veeeeel kittens binnen in het asiel, dus mocht je sowieso tot die tijd willen wachten, heb je dan waarschijnlijk ook meer keus!
Wat vreselijk schrikken moet dat zijn geweest! Heel veel sterkte gewenst. Beestjes verliezen is altijd zo naar! Wat je vraag betreft: voor wie wil je een nieuwe kat? In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn katten vaak veel gelukkiger alleen dan met z'n tweeën, al helemaal als ze niet samen zijn opgegroeid. Voor de kat hoef je het dus niet te doen. Als je zelf graag een tweede kat erbij wilt, zou ik voor een kitten gaan. Geholpen katers accepteren andere katten sowieso gelukkig sneller dan poezen, dus dat is een voordeel. Maar met een volwassen kat neem je een groot risico dat ze elkaar niet liggen. Wij hebben hier ook een "samengesteld" huishouden, omdat ik twee katten had en mijn man ook toen we gingen samenwonen. Dat is nu in een staat van "wapenstilstand" zeg maar, maar gezellig is het niet en snachts moeten we zijn katten en mijne uit elkaar houden, anders wordt de mijne finaal in elkaar gerost.... en dit zijn allemaal katten die gewend waren met andere katten te leven en die als volwassenen bij elkaar zijn gezet. Een van mijn katten hebben we zelfs moeten herplaatsen, omdat het echt niet ging (is inmiddels overleden uit ouderdom). Ook asiels hebben regelmatig kittens trouwens. Dus dat zou je in de gaten kunnen houden. Hoe belangrijk het adopteren uit het asiel ook is, je maakt beide katten er niet gelukkiger mee als je ze bij elkaar zet terwijl ze elkaars bloed kunnen drinken. Dus ik zou echt een kitten nemen.
bedankt voor jullie reacties. we gaan er nog eens goed over nadenken. we hebben absoluut geen haast,dus op ons gemak eens rond kijken. of net als de kat die we nu nog hebben overnemen van iemand anders.
Wat ook belangrijk is: mocht je uiteindelijk een nieuwe kat erbij krijgen, verdiep je dan even in hoe je ze moet introduceren en neem daar echt de tijd voor. Dit kan echt veel problemen schelen Dus niet hoppa bij elkaar zetten en uit laten zoeken..
Wij hebben een kitten via het asiel (inmiddels is ze 10) We hadden al 2 oudere katten en dit ging prima. Ook is ze super lief voor de kinderen. Hier is er elk jaar weer een overschot aan kittens in het asiel. Sterkte met het verlies van jullie kat!
Dat hadden wij ook hoor, er zaten helemaal niet zoveel katten in het asiel toen wij weer een kat wilden nadat de vorige was overleden. Uiteindelijk onze huidige kat er wel vandaan, die hadden ze binnen gekregen, maar we moesten nog een week wachten tot de eigenaar genoeg kans had gehad om hem op te halen. Van de rest van de katten die er zaten zei die vrouw dat ze die nooit bij ons zouden plaatsen, gestoord gedrag, niet te vertrouwen bij kinderen enz. Zoveel viel er dus niet te kiezen. We hebben er inmiddels ook een kitten bij en hij is schattig, maar wel een hoop werk nog. Onze andere kat was een maand of 7 toen we haar kregen, was ergens zwervend gevonden, dus de exacte leeftijd wisten ze niet. Die was de eerste 3 maanden wel wat wild. Wat triest van je kat, zo onverwacht ook.
In het asiel zijn ook vaak behoorlijk wat kittens die een huisje zoeken. Ik ben zelf pleegmoeder geweest voor kittens die zonder moeder werden binnengebracht, en elk jaar zoeken ze weer meer pleeggezinnen omdat de 'kittengolf' elk jaar weer groter lijkt te worden. Via Marktplaats zou ik zelf niet gauw een dier aanschaffen. Kitten niet omdat je dan juist de pretnestjes in stand houdt én omdat je die zelf nog moet laten inenten/chippen/castreren (en bij een asiel zit dat meestal al bij de aankoopprijs inbegrepen). En qua volwassen dieren vertrouw ik niet zomaar elke verkoper. Mensen zeggen of verzwijgen vanalles als ze van hun dier 'af moeten'. Er zullen vast ook oprechte mensen tussen zitten, die eerlijk zijn over de plus en minpunten van het dier. Maar bij een asiel heb je in ieder geval nog een proefperiode, waarbij je als het écht niet gaat, de kat terug kunt brengen. Via Marktplaats is dat vaak lastiger.
Wat verdrietig zeg . Sterkte! Verder zou ik een kitten uit het asiel nemen. En dan het liefst een poes. Mijn ervaring is dat twee katers vaker ruzie hebben.
Heel veel sterkte! Ik zou zelf kiezen voor een kat uit het asiel er zitten er genoeg. Maar denk er wel aan dat katten met een reden in het asiel zitten Bijv. Omdat ze niet kunnen omgaan met andere katten of agressief zijn tegen kinderen. Dus laat je goed informeren als je rond kijkt bij het asiel! Als je kater gecastreerd is zou ik nog een kater nemen dat gaat vaak heel goed.