Moet ik achter de werkgever aan gaan als hij niets regelt?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MissCK, 26 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissCK

MissCK Niet meer actief

Goedemiddag!

Heb een aantal vragen m.b.t. mijn werkgever.
    Ik weet bijna zeker dat ik er binnenkort continue achteraan
    moet gaan om aan te geven dat hij dingen moet gaan regelen.

Denk zelf dat hij ook 'vergeet' om vervanging te zoeken indien
    nodig, ben ik de aangewezen persoon om dit te melden, liever
    doe ik dit niet, zit zelf op het punt van ; bekijk het maar ' eigenlijk.

Ben ook als de dood dat hij mijn uitkering vergeet aan te vragen.
    Ik ben dit van plan om ongeveer 4 weken voor de ingangsdatum
    te doen, dan heeft hij nog alle tijd om dit aan te vragen, al denk ik
    niet dat hij dit direct zal doen, als hij het niet doet, kan ik het dan
    zelf bij het UWV aanvragen?

Hoop dat iemand het weet :)

Groetjes, MissCK

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik heb op een gegeven moment tijdens een gesprek aangegeven dat ik 6 weken voor uitgerekende datum wilde stoppen. Verder heb ik niks meer hoeven regelen. Ik kreeg via mijn werkgever gewoon salaris betaald en zij ontvingen de uitkering van het UWV maar ik weet niet of dat altijd zo is. Ikzelf kreeg zelfs pas een brief van het UWV dat ik recht had op mijn zwangerschapsuitkering toen mijn dichter 1,5 was.

Heb je al een gesprek aangevraagd en aangegeven wat je wil? 6,5 of 4 weken van te voren stoppen, ouderschapsverlof, minder uren werken enz? Ik lees dat je al even opweg bent dus het wordt wel tijd deze dingen aan e geven,

3. MissCK

MissCK Niet meer actief

Oh ik ga binnenkort ook wel met hem in gesprek om te melden dat ik als mijn gezondheid het toe laat 4 weken van tevoren wil stoppen. Maar ik bedoel NA dat ik dit verteld heb, weet ik zeker dat ik overal achteraan moet.

4. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Over het algemeen betaalt je werkgever gewoon je salaris door tijdens je verlof. Het is dan aan de werkgever om een WAZO-uitkering aan te vragen bij het UWV. Deze uitkering wordt dan aan je werkgever uitbetaald. Je baas snijdt zich dus in zijn eigen vingers als hij die uitkering niet aanvraagt.

Ik zou dus gewoon even navragen hoe het zit met de betaling van je salaris. Wordt het door de baas doorbetaald, dan zou ik me verder ook nergens druk om maken. Zijn centen, zijn probleem.

5. Dana

Dana Niet meer actief

Eens met Mon, en over de vervanging, ik zou het 1 keer aangeven en daarna in de soep laten lopen als je het zat bent dus gewoon geplande datum met verlof gaan en als er dan geen vervanging is dan heb je het in ieder geval aangegeven.

6. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Gewoon aangeven wanneer je wilt stoppen en klaar..

Het is niet altijd zo dat de werkgever jou doorbetaalt. Ik heb beide keren (andere werkgevers) mijn uitkering via het UWV ontvangen en niet via de werkgever. Dat is afhankelijk van de afspraken met het UWV geloof ik.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.812
    19.091
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nee hoor, jij hoeft er niet achteraan. Je meldt gewoon dat je zwanger bent. Uiterlijk drie maanden voor de uitgerekende datum geef je door wanneer je met verlof wilt. Ik zou even navragen of je via de werkgever wordt betaalt of via uwv. Als je rechtstreeks auwv je uitkering ontvangt, zou ik er nog wel even achteraan gaan. Krijg je gewoon doorbetaalt, ben jij er gewoon klaar mee.

Geniet lekker van je verlof straks! Jij krijgt het na de bevalling druk genoeg met je nieuwe baas. ;)

8. MissCK

MissCK Niet meer actief

haha. thanks!

en hoe kom ik erachter of het uwv of mijn werkgever mij doorbetaald?

9. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Gewoon navragen. Maar in principe betaalt het UWV aan je werkgever, wanneer je een dienstverband hebt. Stel dat tijdens je verlof je tijdelijke contract niet wordt verlengd, dan is er een keuze.
    Maar alleen wanneer je vooraf al geen dienstverband hebt, dan wordt er standaard rechtstreeks aan jou betaald.

10. MissJopie

MissJopie Actief lid

24 feb 2009
    387
    0
    0
    Dat hoor je wel van je werkgever. Hij betaalt gewoon door en als hij dat niet wil of anders wil moet hij dat vlgs mij zelf regelen dus het moet gewoon goedkomen hoor"

11. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Ik zou me geen zorgen maken, gewoon netjes vertellen wanneer je met verlof zou willen gaan en that's it. Missch indd even navragen hoe het zit met je salaris maar de rest is aan hem/haar! Hij is de werkgever en verantworodelijk over het bedrijf en jij hebt gedaan wat je moest doen dus als hij geen vervangign regelt ed dan is dat zijn probleem!

Succes met het gesprek!! xx

12. MissCK

MissCK Niet meer actief

Is het raar als ik zwangerschaps / bevallings - verlof via een brief aan ga vragen bij mijn werkgever?
    Ik kan namelijk echt niet met die man praten..

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Uhm... hier geloof ik wel, maar wij hebben een vrij open sfeer in het bedrijf. Maar als jij je er beter bij voelt, dan moet je dat gewoon doen.

14. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je moet sowieso een verklaring van je VK inleveren. Een brief komt mij wat raar over, maar goed, ook bij ons geldt dat je er gewoon open over kunt praten. Het enige papier dat ik in heb hoeven leveren was de verklaring van de VK.

En tja, wat valt er over te praten? Je vertelt toch gewoon dat je zwanger bent en dat je 4 of 6 weken van te voren met verlof gaat?

15. Elmootje

Elmootje Lid

16 feb 2009
    90
    0
    0
    Ik zou het niet raar vinden als je in deze situatie een briefje schrijft. Dan heb je het gelijk zwart op wit staan namelijk.

In de organisatie waar ik werk is de sfeer ook informeel, maar dit soort dingen willen ze toch graag formeel geregeld hebben. Ik heb dus ook een briefje gemaakt met wanneer ik mijn verlof in wil laten gaan. Er moest ook nog een zwangerschapsverklaring bij van de verloskundige / degene waarbij je onder controle bent. Schijnt nodig te zijn voor de aanvraag van de uitkering aan UWV. Maar het UWV is, zoals de anderen ook al schrijven, volgens mij ook het probleem van de werkgever.

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Duitsland
    De zwangerschapsverklaring moet je idd wel schriftelijk inleveren.
    Ik heb trouwens eerst mondeling aangegeven wat ik wilde aan mijn leidinggevende. En daarna heb ik PZ per mail ingelicht hoe ik mn verlof wilde inrichten plus de schriftelijke zwangerschapsverklaring doorgestuurd.

Oh en voor de dames wie het betreft: mocht je Ouderschapsverlof opnemen voor een ouder kindje.... je OV mag je tijdens je verlof opschorten! Maar dit moet je dus wel schriftelijk aangeven! Dit betekent dat je tijdens je verlof weer je normale contracturen krijgt uitbetaald plus dat je einddatum OV 16 weken naar achteren schuift.

17. MissCK

MissCK Niet meer actief

Klinkt allemaal heel logisch hoor dat je het 'normaal' tegen je werkgever moet kunnen zeggen.

Maar dat ligt bij mijn werkgever echt heel anders. Hij heeft me amper gefeliciteerd toen ik het vertelde en heeft er sindsdien ook niks meer over gezegd.

Deel Deze Pagina