Podcast/onderzoek: Abortus om geslacht pretecho

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Vissenkom, 7 feb 2025.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    Ik denk niet dat het zo makkelijk is. Ik denk dat er heel veel gevallen zijn waarin het maakbaar is, maar ook zie ik veel gevallen op de wereld, en zelfs in Nederland waarbij ik denk; abortus zou misschien beter zijn geweest want het kind (en kinderen) lijden zo gigantisch onder de medische, psychische of economische situatie.
    In Nederland zijn er veel opties, maar ik denk dat we ook niet moeten onderschatten hoe ondraagbaar het leven is voor sommigen van ons. Deze mensen zitten dan ook vaak niet op zwangerschapsfora , deze mensen zijn aan het overleven elders. Ik denk niet dat ZP persé een goede afspiegeling is van deze groep.

Daarnaast denk ik; elke vrouw moet voor haarzelf kunnen kiezen wat ze kan dragen. Ik kan wel zeggen dat zij ruimte heeft, maar als zij dat niet ziet of daadwerkelijk niet heeft. Wat heb ik daar mee te maken? Waarom zou mijn 'jij kan een kind aan' zwaarder tellen dan haar 'ik kan het niet' ? Ben ik degene die de baby draagt, baart, voedt, kleedt, verzorgt, opvoed? Nee. Ik draag niet eens bij vanaf een afstand. Ik doe niets, behalve oordelen dat zij het wel zou moeten kunnen.

Trirani, ClaireDeLune, Brunette en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Mirte94

Mirte94 Niet meer actief

Ik vind ook dat een vrouw moet kunnen kiezen of ze een baby aan kan of niet. Maar dan voor de conceptie in plaats van als het kindje al ontstaan is. Genoeg mogelijkheden om een zwangerschap te voorkomen.
    Je maakt mij niet wijs dat van de bijna 40.000 baby's die geaborteerd worden per jaar, de anticonceptie niet goed werkte of er sprake is van ernstige omstandigheden in de zwangerschap.
    Je weet toch van te voren dat als je seks hebt, je zwanger kunt raken? Dan kun je dat ook voorkomen en hoef je geen kindje in de baarmoeder te doden.

Maar goed, dit wordt een abortus discussie en dat is denk ik off topic. Het gaat hier om abortus obv geslacht en daar kan en wil ik niet met mijn verstand bij kunnen.

3. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.249
    28.278
    113
    Mij ook niet, ik denk dat individualisatie (en daarbij komende de maakbaarheid) van onze maatschappij een grote speler is. Tegelijkertijd zie ik dat men zich ook bewust gevoelloos maakt voor de impact van een abortus (bijv door het makkelijker te maken door een zeer korte bedenktijd, alsof een abortus geen big deal is) , en zich ongevoeliger maakt voor de waarde van leven. Dat vind ik geen goede ontwikkelingen.
    Maar voor beide kanten valt wat te zeggen, vind ik. Kosten dat kost een baby zwangerschap doorzetten is imo niet altijd het beste, en ik vind dat moeders - totdat de baby buiten de buik van de moeder kan overleven - altijd baas is in eigen buik. Waar de grens ligt is denk ik voor mij persoonlijk wel duidelijk, mja, hoe ga je dat ooit in de praktijk uitvoeren? Je kan een vrouw niet ondervragen, en dan als arts oordelen of haar reden goed genoeg is. Je moet de verantwoordelijkheid van de overweging en keuze bij de moeder laten denk ik.

Maar idd om terug te gaan on topic.
    En ik vind ook dat een abortus vanwege geslacht absurt is. Het zou verboden moeten worden maar ik zou niet weten hoe je zoiets kan doen. Vertellen ze je het geslacht niet bij de 13 weken echo dan boek je een pretecho. Verbiedt je pretecho omdat er een kleine groep vrouwen is die aan de hand van die echo een zwangerschap afbreken? Ik vind dat vergezocht. Tegelijkertijd vraag ik me af of iemand die een zwangerschap afbreekt omdat het een meisje wil ipv een jongen uberhaupt wel kinderen moet krijgen. Misschien dat het afbreken van de zwangerschap ook wel het beste is voor het kind (met zo'n moeder..)

Geen idee. Lastig;

Zxcvb vindt dit leuk.
  4. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Ik wilde een heel bericht typen maar ik zie dat @Mirte94 het al goed heeft verwoord hoe ik het bedoel!

KleineLai vindt dit leuk.
  5. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    623
    689
    93
    Vrouw
    Leuk om te merken dat de discussie hier (niet zoveel zin om me te mengen in recht op abortus discussie ;)) eigenlijk ook volledig terugkomt in de podcast. Dus wel echt nog een aanrader om te luisteren als je deze ethische overpeinzingen interessant vindt!

Deel Deze Pagina