Morfinepomp

Discussion in 'De lounge' started by weegschaal18, Jun 2, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. weegschaal18

weegschaal18 Bekend lid

Jan 14, 2015
    630
    148
    43
    Wat houd dit precies in? Hoe werkt het?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,272
    6,801
    113
    Ik heb het gehad tijdens mijn weeën

Ik kreeg een infuus en kon op het knopje drukken als ik een wee had. Met dat knopje gaf ik mezelf een shot ( dat kon niet onbeperkt)
    Dan werd de pijn minder...ik voelde me heerlijk ( echt heerlijk...)

Meer weet ik er niet van.

3. Crazycat

Crazycat VIP lid

Nov 21, 2009
    8,849
    1
    36
    belgie
    heerlijk!!!!!!!!!!! via een infuus. ik heb zowel een ruggeprik als dat pompje mogen ervaren.. nou never nooit meer een ruggeprik voor mij!

4. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

Apr 21, 2013
    3,540
    1,551
    113
    Ligt er ook een beetje aan waar de desbetreffende persoon het voor gaat krijgen.
    Je hebt ook een continue lopende morfinepomp met een gereguleerde afgifte via een infuus.

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,279
    11,001
    113
    Bevalling? Houd er rekening mee dat je niwt de enige bent die er stoned of mogelijk kotsmisselijk van wordt!

6. MamaSophia

MamaSophia Actief lid

Apr 18, 2015
    225
    0
    0
    Utrecht
    Het heet officieel een remifentanil pompje. Het is een morfineachtige stof die je jezelf dus kan toedienen met een pompje. het is alleen zo gemaakt dat je jezelf natuurlijk nooit teveel kan geven. Het voordeel ervan is dat het snel werkt, volgensmij binnen een minuut. Het nadeel is dat je bevalling dan wel medisch wordt. Er moet dus een gynaecoloog bijkomen. Daarnaast wordt je ademhaling en hartslag en die van je kind in de gaten gehouden. Een mogelijke bijwerking is namelijk dat je wat moeilijker kan gaan ademhalen. Ik heb het zelf nog niet gebruikt maar ben het misschien wel vanplan bij mijn bevalling over een aantal weken. Deze info heb ik gisteren van mijn verloskundige gekregen toen ik haar er naar vroeg.

7. weegschaal18

weegschaal18 Bekend lid

Jan 14, 2015
    630
    148
    43
    Het is niet voor een bevalling, maar voor mijn vader die kanker heeft.

8. jongenmeisje

jongenmeisje Bekend lid

Jan 2, 2012
    838
    0
    0
    Een morfinepomp geeft continu een dosis morfine af. Dit kan via infuus in een ader maar ook subcutaan onder de huid. Is jou vader thuis of in ziekenhuis. Je mag me wel pb sturen. Ben verpleegkundige

9. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Ik heb het een paar dagen gehad na m'n rugoperatie. Kon op een knopje drukken en dan kreeg ik een 'shot' morfine. Ik was destijds echter zo bang dat ik verslaafd zou raken dat ik nauwelijks op de knop durfde te drukken. :)

10. boxertjes

boxertjes Bekend lid

Aug 7, 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    wij werken in de ouderenzorg regelmatig met morfine pompjes. het is voor mensen die terminaal zijn.
    in dat pompje kan meer dan alleen morfine, ook een slaapmiddel of rustgever.

heel veel sterkte met je vader!

11. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Ik heb zelf een morfine pompje gehad via een slangetje in m'n rug voor m'n rugproblemen en dystrofie, was een test voor een vast morfinepompje maar test was mislukt, reageerde er niet echt goed op. M'n vader kreeg een morfinepomp toen hij terminaal was en daar werd later een slaapmiddel aan toegevoegd....is dus eigenlijk een constante pijnstilling, sterkte!

12. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Mij oma heeft ook een morfinepomp gehad (en een dormicumpomp om in slaap te blijven) de pomp geeft gedurende 24(?) uur geleidelijk morfine af. Hierdoor blijft de pijnstilling op pijl en zal de betreffende persoon geen pijn hebben. Als er wel pijn ervaren wordt kunnen ze eventueel een booster geven.

13. beertje1987

beertje1987 Fanatiek lid

Oct 10, 2012
    2,106
    1
    38
    Een morfine pomp wordt vaak gestart om iemand pijnvrij te krijgen en om benauwdheid te bestrijden. In het ziekenhuis geven we dit vaak via een infuus, maar in de thuis situatie is het ook goed mogelijk. Vaak wordt dan een infuus naaldje in het onderhuidse weefsel geplaatst (subcutaan). Het precieze doel ligt een beetje aan de situatie van je vader. Is het puur om pijn te bestrijden? Of ook om andere symptomen tegen te gaan? Soms wordt inderdaad ook dormicum (midazolam) bij gegeven om iemand slapende te houden en dat hij of zij zo rustig en comfortabel heen kan gaan

Wat het ook is, veel sterkte!

14. Kim31

Kim31 Bekend lid

Dec 7, 2011
    539
    3
    18
    NULL
    NULL
    Mijn vader had ook een morfinepomp in de laatste fase. Hij vond het wat frustrerend en had liever continu een hogere dosis dan eens in de zoveel tijd 'boosters'.

Sterkte :(

15. weegschaal18

weegschaal18 Bekend lid

Jan 14, 2015
    630
    148
    43
    N

Ik zal je Pb sturen.

Mijn vader is erg ziek, gaat erg hard nu:( morgen krijgt hij de pomp.

16. dochters

dochters Fanatiek lid

Jul 11, 2013
    4,894
    15
    38
    Female
    Veel sterkte met je vader.

17. username

username Fanatiek lid

Aug 7, 2014
    2,917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Veel sterkte.

18. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Veel sterkte!

19. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,103
    3,491
    113
    Mijn moeder heeft haar laatste dagen ook een morfinepomp gehad. Was een continue dosis waarbij je per tijdseenheid zelf nog wat bij kon spuiten waar nodig.
    Ik vond het wel fijn, zo werd de ergste pijn verzacht en kon ze zelf aangeven als het teveel werd.
    Het was wel even zoeken naar de juiste dosis omdat ze zoveel pijn had, dat er relatief veel gespoten moest worden voordat het effect had.

Share This Page