Ervaring toegepaste psychologie

Discussion in 'De lounge' started by stef25, Jul 22, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. stef25

stef25 Bekend lid

Mar 9, 2010
    500
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil de opleiding toegepaste psychologie (richting kinderen en jeugd). Ik wil uit eindelijk graag gaan werken bij jeugdzorg. Heeft iemand ervaringen met deze opleiding en het werkveld hierna?
    Ik wil hem gaan volgen aan de LOI.

2. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Wat voor functie zou je uiteindelijk willen in de jeugdzorg?

3. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

Sep 3, 2009
    2,636
    379
    83
    ..
    Ik heb 1 jaar toegepaste psychologie gedaan, nadien SPH, psychologie en orthopedagogiek.. dus nog veel dingen erna, waardoor het inderdaad mogelijk is in de jeugdzorg te werken..
    Ik weet niet hoe het zit met alleen toegepaste psychologie,
    wij moesten toen instromen in de 2e van een andere opleiding
    of naar de uni gaan..

Succes..!

4. stef25

stef25 Bekend lid

Mar 9, 2010
    500
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit te denken aan gezinsbegeleider. Dit spreekt mij heel erg aan.

5. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Dan kun je beter de opleiding sph, pedadogiek of mwd doen. Toegepaste psychologie is daar niet de meest geschikte opleiding voor (je kunt met die opleiding geen psycholoog worden, dat is een universitaire studie).

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Enkel toegepaste psychologie ( dus 4 jarig) is geloof ik meer gericht op psychodiagnostiek. Dus testen afnemen. In jouw geval zou ik eerder voor SPH of MWD kiezen.

@ 1986lynn: saxion hogeschool? :D Heb ik ook gedaan namelijk. ;) Eerst PTP, toen Psychologie aan de universiteit (en ik studeer deze zomer af).

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik denk niet dat jeugdzorg je met een LOI-diploma aan gaat nemen.
    Ik denk dat maatschappelijk werk een betere optie is, beter ook dan SPH!

8. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Ik heb MWD gedaan en kom nergens aan de bak. Het is echt bar en boos in hulpverleningsland en dus ook in de jeugdzorg. Maar ik woon in het noorden, weet niet hoe het in de rest van NL is;)
    De eisen zijn streng en met een LOI diploma kom je er helemaal niet tussen ben ik bang.. Ook is TP niet direct een geschikte opleiding voor de functie van gezinsbegeleider. Dan zou ik echt MWD gaan doen. Wil je met groepen werken en begeleiden, dan kan je beter kiezen voor SPH. Maar de gezinsbegeleiders die ik ken hebben allemaal MWD;)

Succes!

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

Nee, LOI zou ik ook zeker niet doen. Daarvoor zijn er te veel mensen op de arbeidsmarkt. :) Mijn zusje heeft trouwens niet zoveel problemen om werk te vinden (de mbo variant van MWD) en werkt nu op een woongroep met uit huis geplaatste jongens van 12 t/m 19 jaar (en zij is zelf 19 :D Oh ik ben zo uber trots op d'r :)). Ze heeft net haar diploma behaald en gaat verder met de HBO opleiding. Ze twijfelde lang tussen MWD en SPH (toegepaste psychologie was geen optie voor d'r) en heeft voor SPH gekozen (ze wil geen gezinsbegeleider worden ;) maar graag met groepen werken).

Mn zusje woont trouwens in regio Utrecht.

10. mausi

mausi Fanatiek lid

Jul 22, 2009
    2,745
    646
    113
    Gelderland
    Waar ik werk (midden van het land) hebben ze vacatures voor leerlingen... dan kun je werken/ leren tegelijk... Ik werk in de GGZ trouwens. Zoiets (werken/ leren) lijkt me meer kansen geven dan een LOI opleiding. Bij ons word je met LOI niet aangenomen....

11. stef25

stef25 Bekend lid

Mar 9, 2010
    500
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is nog steeds een volwaardig HBO diploma....ik twijfel nu wel om MWD te gaan doen

12. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Het is maar net hoe je het op je cv zet ;) Kijk, Loi verleend zijn vergunning aan de hogeschool (ik meen Windesheim maar daar moet je even voor googlen ben ik te lui voor). Je diploma komt dus van een hogechool, met een klein logootje van LOI erop. Dat zien ze pas wanneer je je diploma's moet overhandigen. LOI opleidingen zijn gewoon geaccrediteerd en ook de verplichte praktijkdagen zijn conform de norm. Wat je mist zijn colleges voor je theorietentamens, en als je goed kan leren heb je die niet zo hard nodig. Ik denk dat persoonlijkheid, leeftijd, gezinservaring/levenservaring en vooral werkervaring! veel belangrijker is dan waar je diploma van je geaccrediteerde opleiding vandaan komt. Maar goed, das wat ik zelf denk...

13. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Ik denk wel dat MWD beter aansluit bij wat jij wil gaan doen inderdaad...

14. stef25

stef25 Bekend lid

Mar 9, 2010
    500
    0
    0
    NULL
    NULL
    vervelende is dat LOI dus geen MWD heeft....dan zal ik dit bij NTI moeten doen...

15. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    En wat is precies de reden dat je alleen een thuisstudie zou willen doen? Bij een deeltijdstudie ben je max. 1 dag per week onderweg...

16. stef25

stef25 Bekend lid

Mar 9, 2010
    500
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk al 3 dagen en mijn kindjes zijn ook 3 dagen op het KDV. Ik wil ze niet nog een dag laten gaan 4 dagen vind ik persoonlijk teveel.

17. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Hou je wel rekening met je stages?

18. stef25

stef25 Bekend lid

Mar 9, 2010
    500
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, deze zijn bij NTI eerste jaar 48 uur, 2e jaar 96 uur en laatste jaar betaalde baan.
    Stage mag ook op basis van vrijwillergerswerk dus dan zal ik het in die richting gaan zoeken

19. 1986Lynn

1986Lynn Fanatiek lid

Sep 3, 2009
    2,636
    379
    83
    ..
    Ja, aan Saxion.. toen SPH.. in 4e jaar, tegelijkertijd psychologie gedaan.. Vond de afstudeerrichtingen niet leuk in Enschede, dus gekozen voor orthopedagogiek in Groningen..

Sinds vorige week vrijdag klaar..

20. Nikita23

Nikita23 VIP lid

Jul 31, 2006
    5,198
    0
    0
    Lynn: Gefeliciteerd!!

Share This Page