Morgen moet ik (waarschijnlijk) ons konijntje in laten slapen, maar ik heb geen oppas voor ons zoontje. Nu is dat niet zo'n probleem, want hij gaat altijd mee naar de dierenarts, maar hoe kan ik het beste vertellen dat het konijntje niet meer mee naar huis gaat? Ik zat zelf te denken om te vertellen dat het konijntje heel oud is (dat is niet zo, maar goed) en dat hij nu voor altijd gaat slapen. Wil eigenlijk niet vertellen dat het konijntje pijn heeft, want straks gaat hij misschien denken wanneer hij zelf pijn heeft, dat'ie ook voor altijd gaat slapen. Of zoek ik dan te ver? Pfff, vind het maar lastig..... Oja, hij 2,5 geweest.
Je kan beter niet vertellen dat ie gaat slapen voor altijd. Daar kunnen kleine kindertjes bang van worden, omdat ze zelf ook vaak gaan slapen. Misschien kun je vertellen dat ie idd oud is en daarom een sterretje wordt of iets dergelijks. Wij proberen gewoon de dood te benoemen, al snappen ze daar nog niet zoveel van.
Ik zou zeker niet slapen benoemen. Dan kunnen ze bang worden als ze zelf gaan slapen. Zelf zou ik gewoon zeggen dat het konijntje oud is. En dat hele oude konijntjes dood gaan. Evt het verhaal dat het een sterretje wordt als hij het nodig lijkt te hebben. Ons woestijnratje is een poosje geleden overleden. En dat hebben we gewoon benoemt als dood. En hij kan niet meer terugkomen. Mijn zoontje kwam toen zelf met vragen en opmerkingen. Daar hebben we op ingespeeld waar nodig. Gewoon meegaan op hun niveau. De eind conclusie van zijn betoog was dat we best een nieuwe konden kopen in de winkel, en zijn verdriet was over
Toevallig is de hond van mijn schoonmoeder pas overleden en ik heb gewoon uitgelegd dat ze heel erg ziek was en niet meer beter kon worden en dat ze s overleden (ik heb niet verteld van spuitje want is zo'n lastig concept) het was helemaal niet verdrietig hij zei gewoon "oh pukkie is dus dood" uuh ja dus, "dus hij is niet meer bij oma, nee hij is bij opa in de hemel (ik geloof zelf niet echt in de hemel ofzo maar vond dat wel een fijn idee als kind zijnde dat iedereen nog bij elkaar kwam dus heb ik gebruikt) hij vond het allemaal okay... ik dacht dat word een heel groot iets maar ging eigenlijk zo makkelijk..
Uit ervaring weet ik dat je 2 soorten kinderen hebt. De een huppelt evengoed vrolijk rond en zegt 'mijn konijn is dood', het andere kind kan er nog weken lang verdrietig over zijn. Ik zou uitleggen dat het konijn erg ziek is/was en dat het nu geen pijn meer heeft. Maak het gesprek niet al te lang en kom er later nog eens op terug. Houd je kind goed in de gaten en beantwoord gewoon alle vragen. Je kind kan een mooie tekening maken voor het konijn of je kunt een foto ophangen.
Bedankt voor de rea's! Ik maak er gewoon van dat het konijntje dood is omdat hij oud is. Eventueel doe ik er het sterretje verhaal nog bij.