Wanneer klaar voor zindelijkheidtraining?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by SDonya, Dec 27, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. SDonya

SDonya Niet meer actief

Wanneer weet je dat je kindje er klaar voor is om te oefenen met zindelijk worden? Mijn dochter kan nog niet goed praten en heeft het soms over een plasje of poepie maar niet precies wanneer ze het ook echt heeft gedaan...

Om mij heen zie ik meerdere kindjes zindelijk dus het kan wel op deze leeftijd.. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik ben nu een week vrij dus wil het in deze week proberen. Moet ik haar gewoon de hele dag zonder pampers laten lopen vanaf morgen? En een pamper weer om als we naar buiten gaan?

2. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

Jul 4, 2011
    650
    0
    0
    Meestal is een kindje er aan toe als het aangeeft dat er geplast of gepoept moet worden, of als het net gebeurd is. Of als je tekenen ziet van zich afzonderen om de behoefte te doen (teken dat je kindje weet wat het aan het doen is) . Er wordt geschreven dat een kindje vanaf ongeveer 18 maanden controle over de spieren gaat krijgen en dan dus zindelijk zou moeten kunnen worden.
    Dit is natuurlijk gemiddeld genomen en bij het ene kindje is dit wel het geval en bij het andere niet.
    Ik heb onze oudste dochter eigenlijk al vanaf 1,5 jaar ofzo kennis laten maken met het potje. Eentje boven en eentje beneden en haar er lekker mee laten spelen.
    Toen ik begon met de 'training' had ze er overigens nog nooit iets op gedaan.
    Ook ging ze met mij mee naar het toilet en benoemde ik wat ik aan het doen was enzo.
    Ben boekjes gaan voorlezen over op het potje plassen en liet haar zien wat ze in haar luier had gedaan als ze had gepoept.
    Ze ging zich op een gegeven moment echt afzonderen als ze moest poepen en ging het zeggen als ze stond te plassen.
    Ik heb een stapel ondergoed aangeschaft en heb haar verteld dat ze deze mocht dragen als ze geen luier meer om had.
    Ze vroeg er diezelfde middag zelf nog om :)
    Ik heb er voor gekozen de luier gelijk helemaal uit te laten (behalve tijdens het slapen) omdat ik denk dat het luier aan en uit erg verwarrend kan zijn en omdat juist als de luier uit is ze zou voelen wat er gebeurde.
    Nu was het op dat moment heel mooi weer, dus liep ze in haar onderbroekje rond en had ik ook niet veel te wassen als het fout ging :)
    Ook zijn we de eerste paar dagen lekker thuis gebleven en pas na een dag of vijf, toen ze geen ongelukjes meer had, ben ik (bepakt met verschoning) een tripje naar de winkel gaan doen.
    Nu kon onze dochter zich al best goed duidelijk uitdrukken qua spraak en dat maakt het, denk ik, wel iets makkelijker.
    Het is allemaal best spannend, want je wilt niet te vroeg beginnen, maar ook niet te laat.
    Ze was eigenlijk binnen een dag of vijf plaszindelijk en in het begin ging het ook goed met de ontlasting.
    Helaas heeft ze daarna veel moeite gekregen haar ontlasting los te laten en wilde ze controle houden :(
    Dit heeft zeker wel een aantal maanden geduurd maar nu is ze overdag plas en poep zindelijk. Fijn hoor, geen gedoe met luiers meer!!

Je kunt het iig gaan proberen deze week en als je aan het einde van de week geen verbetering ziet (in vergelijking met het begin van de week), dan wacht je toch gewoon nog even en probeer je het later weer?

3. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wij hebben hier gewacht tot mijn zoon veel interesse kreeg in plas/poep. En toen afgelopen zomer een boekje gelezen(op t potje).
    Hij heeft 1 of 2 keer toen een ongelukje gehad en daarna ging het goed. Sinds een maand draagt hij ook de nacht geen luier meer, ik was het een keer vergeten en ook dat gaat goed. Nog niet 1 keer in z'n bed geplast.

4. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

Jan 13, 2007
    16,251
    790
    113
    tilburg
    #4 lovewinnie, Dec 28, 2013
    Last edited: Dec 28, 2013
    Heeft je kindje lang een droge luier en plast dan ineens heel veel? Of plast het nog continu kleine beetjes? Dit is belangrijk om te weten omdat ze eerst controle over de blaas moeten hebben voordat ze zindelijk kunnen worden. Ophouden en in een keer veel uitplaatsen is stap 1

Luier vies vinden na behoefte is ook plus punt. Hoe viezer ze het vinden hoe sneller ze van de luier afwillen.

Alvast oefenen met wc/potje zonder verplichting. Kennismaken dus

Mijn dochter kwam met 23 mnd aan dat ze geen luier meer wilde. Was al weken smorgens droog dus controle had ze al. Luier uit en nooit meer aangedaan. Binnen 3 dg was ze compleet zindelijk dag en nacht en heeft nooit meer ongelukje gehad op 1x bed plassen na toen ze 4 was.

Zoontje was 3,5 jaar overdag droog en met 4 jaar snachts. Hij heeft nu nog steeds heel vaak ongelukjes als ik hem er niet op wijs dat hij moet plassen. Op school heeft hij bijv nooit ongelukjes omdat zr daar verplicht plassen op vaste tijden

Ik ben trouwens net als voorganger het er mee eens dat het punt luier uit ook echt luier uit moet zijn. Deed dat hier ook. Vind die onzin met luierbroekjes etc niet werken. Als ze in de broek plassen moeten ze dit opmerken en ook moet het duidelijk zijn dat broekplassen niet de bedoeling is. Dan mogen Ze ineens weer wel in broek plassen en dan niet. Nee gewoon luier uit, onderbroek aan en luiers weg. Paar dagen volhouden en het kost veel tijd en energie maar het werkt wel ( als je kindje er aan toe is). Hoorde laatst een vader tegen zijn kind zeggen toen het zij dat hij moest plassen " plas maar hoor jongen, je hebt een luier aan". Dat vind ik echt slecht en zielig. Jongen wilde op wc plassen en vader had geen zij in gedoe

Verder niet straffen bij een ongelukje. Gewoon samen verschonen en veel reserve kleding mee nemen eerste dagen. Plassen ze op wc dan overdreven blij zijn en de hemel ik prijzen ;).

5. nikton

nikton Bekend lid

Jan 10, 2008
    703
    0
    16

Mee eens.
    Mijn zoontje begon al aan te geven dat ie een schone luier moest. (SOms lag hij al klaar met luier en doekjes op me te wachten, haha) In de zomer regelmatig op het potje geplast, maar nog niet echt zindelijk. Totdat hij kwam melden dat ie moest plassen en naar de wc wilde. Vanaf toen ging het snel eigenlijk. Idd de eerste dagen niet veel weg gaan en buiten ook geen luier om doen. Anders snappen ze niet wanneer ze het wel of niet op kunnen ophouden. Succes. En ik zou ook kijken of het beter gaat straks. Anders raakt je dochter ook gefrustreerd als ze merkt dat ze het nog niet lukt.

6. SDonya

SDonya Niet meer actief

Bedankt!! Heb hier veel aan!

Dochter zondert zich inderdaad altijd af als ze moet poepen. Bij plassen niet. Ik laat het haar soms ook zien wat ze heeft gedaan in haar pamper en dan benoemt ze het wel.. Als ik naar de wc gaat dan weet ze ook wat ik ga doen en komt ze om wc papier te geven.. Maar ze komt niet met doekjes als ze ze zelf wat heeft gedaan en ze vind het volgens mij ook niet vies als ze een vieze luier heeft.

Op de blaas heb ik trouwens nooit gelet, ga daar wel even op letten. Maar als ik jullie verhalen lees dan kan ik denk ik beter nog even wachten..

7. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Hier een dochter die totaal geen interesse heeft, ze lekt 's nachts vaak door (maat 6 houdt het niet) dus van ophouden is geen sprake, ook overdag niet. Ze heeft nog nooit aangegeven dat ze moet poepen of plassen dus ik heb maar besloten dat we het komende zomer gaan doen als ze 3 is. En dan maar rigoureus de luiers uit.

Onze dochter kan zich ook nog niet zo goed uitdrukken en ik weet niet of ze me goed begrijpt, dat speelt ook mee in mijn keus het even te laten tot ze wat ouders is.

8. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

Jan 1, 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Hier een zoontje die wel weet wanneer hij geplast en gepoept heeft. Doet voordat hij in bad gaat altijd een plasje op het potje of wc. Wil ook uit bad als hij moet plassen. Maar zonder luier merkt hij het niet lijkt wel. Al meerdere keren zonder luier geprobeerd maar eindigen toch vaak weer met luier aan. Vandaag nog geen plasje op het potje maar wel twee natte onderbroeken. Nu maar in zijn blote kont laten lopen.

9. GaiaGaia

GaiaGaia Bekend lid

Jul 4, 2011
    650
    0
    0
    Oh, dochter heeft het hier nooit vies gevonden als ze had gepoept in de luier (dus dat is niet altijd een teken)
    En wb de vele plasjes en weten of ze controle heeft: hier merkte ik dat aan de hoeveelheid luiers die er doorheen gingen. Ik moest haar steeds minder verschonen qua plasluier, en als ze een schone luier moest, dan waren het vaak van die dikke plasluiers. Ze plaste dus steeds minder vaak en als ze plaste deed ze een grote plas.
    De eerste dag heb ik het allemaal heel relaxed aangekeken. Ik heb haar duidelijk uitgelegd wat de bedoeling was, een stickerkaart gemaakt ( groot blad met tekeningetjes, haar naam en allemaal vakjes coor de stickertjes) en deze hing pontificaal in de huiskamer.
    Als ze moest plassen en ze deed dat in haar onderbroek, dan liet ik haar dat even ervaren en voelen en zei dat ze niet nat zou zijn als ze op haar potje zou plassen EN dan een mooie sticker mocht plakken.
    Al na twee ongelukjes ging ze op het potje en tadaa, de eerste plas op het potje!
    Helemaal uit mijn plaat voor haar :) dansje en zingen enzo, en toen mocht ze de sticker plakken. Dit vond ze blijkbaar erg leuk en plaste daarna al snel heel veel keer op het potje.
    Het potje stond ook gewoon daar waar we waren, zodat ze er snel bij kon.
    De dagen erna ben ik haar elk uur gaan herinneren als ze het niet snel aangaf (dan wel positief...heb je nog een droge onderbroek schat? Wil je misschien even plassen op het potje? De focus op droog en het woord nat zo weinig mogelijk gebruiken).
    Toen het na een dag of vijf goed ging, ben ik het potje meer op de wc gaan zetten, zodat ze ging ervaren dat ze naar het toilet moest als ze voelde dat ze moest plassen.
    Alles in stapjes :)
    Oh...in het begin, als het goed gaat, plassen kindjes heel vaak en kleine plasjes, maar dat is normaal omdat ze aan het leren zijn. Soms had ik wel 20 stickers op een dag :)

Veel succes en fun!:D

10. pioenroos26

pioenroos26 Niet meer actief

Hier is het heel raar gegaan eigenlijk... Mijn man had 3 weken terug geen zin om een luier te halen en dacht ik laat ze wel even in der onderbroekje lopen de eerste week moesten we elke keer vragen moet je al plassen enz.
    maar op 5 ongelukjes na ging het super de 2de week hebben we in de nacht de luier uit gelaten en dat ging ook gelijk goed.
    Nu zijn we weer een week verder en nu geeft ze zelf aan wanneer ze moet plassen of poepen en ongelukjes hebben we vanaf de 2de week al niet meer gehad.

Het is echt dat mijn man er mee begonnen is anders had ik het echt nog niet gedaan onze dochter is ook net 2.5 jaar.

Probeer het gewoon eens en dan merk je zelf of het gaat lukken of niet en ik zou ze dochter geen luier aan doen als je weg gaat dit is heel verwarrend.

11. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

Jan 1, 2011
    945
    0
    0
    Uden
    In zijn blote kont gaat het heel goed :). Het eerste uur heb ik denk wel 10 keer gelopen om een klein pasje weg te gooien. Plasjes worden steeds groter en ook de tijd er tussen. Zelfs het poepje vandaag is op het potje gegaan. Hopenlijk kan hij het morgen ook als hij een onderbroekje aankrijgt. Maar tot nu toe ben ik een trotse mama :))))

12. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    zonde hoor als je op dat signaal gaat zitten wachten.

De mijne hebben dat ook nooit gedaan. Zoon was met 23 mnd zindelijk, hij begon ineens aan te geven dat hij moest plassen en bleek het op te kunnen houden tot hij op het potje zat. Vanaf 1,5 ging hij een aantal keer per dag op het potje (zette ze er op vaste tijden erop, niet altijd resultaat hoor). Hij praatte op die leeftijd ook nog amper hoor.

Dochter gaf niets aan, ging wel vanaf 1 jr regelmatig op het potje, maar was zo vervelend met verschonen, ze kwam dus zeker niets melden! Ik had er schoon genoeg van en heb haar gezegd dat ze de volgende dag geen luier meer kreeg maar dat ze alles op het potje moest doen. In 1 ochtend was ze zindelijk (2j2mnd).

Als je een week vrij hebt zou ik er zeker mee beginnen, mijn ervaring is hoe ouder ze worden hoe moeilijker JIJ iets van en gedaan krijgt en wachten tot ze er zelf klaar mee zijn is niet mijn ding (tot 3 a 3,5 jr poepluiers verschonen jakkie). Gewoon luier uit en dan kijken hoe het gaat en of ze het begrijpt.

13. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Hier was ze ongeveer 2,5 jaar toen we samen onderbroekjes zijn gaan kopen... Ook van de ene op de andere dag!
    Ze zonderde zich wel altijd af als ze moest poepen, maar kwam eigenlijk niet om te verschonen. Wilde wel altijd in de pamper kijken en kwam ook kijken als een van ons op de wc zat!

Ze mocht zelf onderbroekjes uitzoeken en hebben ze bij thuiskomst meteen aan gedaan!
    In bed had ze wel nog een pamper aan en ze wist meteen duidelijk het verschil, dus geen onduidelijkheid over wel of geen pamper aan.
    Binnen 1 ochtend was ze plaszindelijk!!

Poepen heeft hier wat langer geduurd. Ze ging het namelijk ophouden, wat wel erg vervelend was want hierdoor ging het natuurlijk alleen maar moeilijker (groot en hard)...
    Heb haar toen zelfs na 4 dagen een klysma moeten geven!!
    Daarna smeerde ik steeds vaseline aan haar billen en gaf haar dagelijks roosvicée laxo om het soepel en makkelijker te houden.
    Uiteindelijk zelfs weer gezegd dat ze een pamper mocht vragen als ze moest poepen, na echt alles uit de kast te hebben getrokken (stickers, boekjes, liedjes, snoepje, cadeautje etc)... en ineens ging de knop om en poepte ze zo op de wc en het potje!
    We waren een dagje uit en daar had ik dus geen potje, toen zei ze ineens dat ze het eng vond als het poepje in de wc viel! Toen uitgelegd dat poepjes dat juist fijn vinden etc en vanaf toen geen problemen meer gehad...

Ze slaapt nu sinds een ruime maand ook 's nachts zonder pamper en heeft nog geen ongelukjes gehad. Al maanden is de pamper 's morgens droog maar wilde ze hem zelf nog graag aan, maar ook dat was ineens over!

Kost even een tijd veel energie, maar nu is het zo fijn!

14. boxertjes

boxertjes Bekend lid

Aug 7, 2010
    973
    1
    0
    NULL
    brabant
    ik geloof eerlijk gezegd niet zo in training. een kindje geeft zelf wel aan als het er klaar voor is.
    ik heb er nooit aandacht aan gegeven en mijn dochter is sinds haar tweede verjaardag overdag zindelijk en sinds een aantal weken ook snachts.

heb een tijdje het potje in de woonkamer gezet en de toiletdeur open gelaten zodat ze kon zien als mama naar het toilet ging.
    ze zei een aantal weken geleden met het naar bed gaan , mama ik wil geen pamper meer aan in bed. oke prima.. tot op heden nog geen ongeluk gehad.

15. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

Jan 1, 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Makkelijk gezegd met een kindje wat met 2 al dag zindelijk was.

16. nikton

nikton Bekend lid

Jan 10, 2008
    703
    0
    16
    Mijn dochter (nu 4) gaf het ook niet aan. Ze was wel geinteresseerd in plassen op de wc. Ook bij haar in de zomer een potje in de tuin neergezet. Bij haar heeft het langer geduurd en hebben we stickers gebruikt. Bij mijn zoontje is er geen sticker aan te pas gekomen.

Eraan beginnen als je kind er niet klaar voor is, is niet zo stimulerend. Want als het niet lukt, zal hij zich daar ellendig over voelen.

17. Yil

Yil Bekend lid

Mar 16, 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Onze meid heeft op het moment veel problemen met poepen. Roept "au!" als ze aandrang heeft en zegt dat ze buikpijn heeft. Toch houdt ze dan vaak haar ontlasting op. Waarschijnlijk zit er een klein wondje maar ik zie niets, ze wordt ook panisch als ik er zalf op wil smeren. Hier zondert ze zich niet echt af, maar staal wel heel stilletjes al ze moet poepen. Ze wil dan heel graag verschoond worden en vind het ook echt vies. Plassen laat ze niks van merken. Nu 2x een poep op het potje, maar plasjes niet. Ze vind haar onderbroekje wel heel leuk, maar echt een paar dagen zonder luier is nog niet gelukt.

18. Vrolijke mama

Vrolijke mama Actief lid

Dec 12, 2013
    336
    0
    0
    Onze zoon is nu (*ff afkloppen) al sinds een maand helemaal droog. Ook 'snachts! Hij is precies 2,5 jaar en vind het heerlijk om geen luiers meer te hoeven verschonen. We zijn van het zomer begonnen met de pot. Maar meneer maalde er niet om en gebruikte zijn potje als knikkerbak/speelgoedopslag. Op vakantie ook continu zonder luier en steeds ging het mis. Hij was er gewoon echt nog niet aan toe. Wel ging hij altijd onder de tafel zitten als hij moest poepen. Dat was voor mij de motivatie om aan de slag te gaan.

We hebben de pot meteen achterwege gelaten en de stap naar de wc gemaakt. En dat was BRULLEN!!!!

We hebben uitgelegd en heel vaak laten zien dat papa en mama ook op de wc plasjes en poepjes doen. En terwijl hij op de wc zat liedjes gezongen of gekkigheid met het toiletpapier. Hij begon het steeds beter te snappen. Dus toen iedere keer voor het naar bed gaan plasje proberen en na het slapen weer. Was in het begin bijna nooit raak. Maar toen ineens deed hij een keer een plas en heb ik heel hard gejuicht en gedanst en gezongen dat hij gemotiveerd raakte. En hij mocht ook een sticker plakken als hij geplast had.

Hoewel hij het nog altijd niet aangaf en ik hem letterlijk tijdens het poepen onder de tafel wegtrok, gauw de luier uit en op de wc zetten met krijsen tot gevolg, deed meneer toch steeds vaker zijn behoefte. Maar wel als ik weg ging. Hij schaamde zich.

De laatste maand gaat het heel goed. Hij weet goed wanneer hij nu moet en geeft dat ook goed aan. Hij kan het ook erg lang ophouden en soms vraag ik: moet je al plassen? Krijg ik het antwoord: Neeeheeeeeeee! Met andere woorden, zeur niet zo

Het is wel belangrijk om continu te vragen. Hier in de periode van het naar de wc gaan, 3 ongelukjes waarvan 2 op de opvang (mama of papa er niet bij, dat is eng!!!)

Heel veel succes, het kost veel inspanning en doorzettingsvermogen!

Share This Page