Slaap tips, komt het ooit nog goed?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Babyopkomst, 11 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babyopkomst

Babyopkomst Bekend lid

3 nov 2017
    530
    337
    63
    Onze zoon Is 2.5 jaar en elke nacht nog wel 3x wakker. Dat vind ik geen enkel probleem. Wat ik een veel groter probleem vind is dat híj smorgens tussen 3.30 en 5 uur klaar wakker is. Mijn man gaat nu bij hem liggen steeds maar hij is echt klaar wakker. Met heel veel moeite en duidelijk toespreken blijft hij tot 5 30-6.00 uur in bed, langer lukt niet omdat hij stennis gaat schoppen en de andere kinderen dan wakker maakt.

Sinds een paar weken hebben we de middag slaap er maar af gehaald maar het veranderd niks. Hij is de hele dag wel vrolijk gelukkig.

Hij krijgt al melatonine.
    Om 19.30 uur slaapt hij, om 23/1.00/2.00 is hij meestal even wakker en slaapt hij met een half uur weer. Maar zo rond half 4 of 5 (wisselt een beetje) is hij helemaal klaar om de dag te beginnen. En wij natuurlijk niet.
    We hebben al wel veel geprobeerd (voor lange tijd) maar niks dat echt helpt. We zetten nu de wekker en spreken af dat hij naar beneden mag als de wekker is gegaan, snapt hij niet echt. Zou zo'n slaaptrainer (wekker voor kinderen) op deze leeftijd wat zijn? Ik vind ze niet goedkoop namelijk.

En ik ben vooral benieuwd of er mensen ervaring hebben en dat het over is gegaan. Het duurt hier al bijna een jaar...

2. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.341
    8.344
    113
    Amsterdam
    Waarom geef je hem melatonine? Zo jong moet je dat echt niet doen, waarschijnlijk schop je daar ook zn natuurlijke ritme mee in de war. Iedereen denkt dat het onschuldig is alleen bij iedereen werkt dit anders. Bijv, de ene moet het om 17:00 om om 23:00 in slaap te komen en de ander om 22:00.
    Ga je er snachts ook naar toe als hij wakker is, misschien eens kijken of hij vanzelf weer verder kan slapen? Want dat moeten ze gaan leren dat ze per cyclus gewoon weer verder kunnen slapen, we worden namelijk zelf gemiddeld 5 keer per nacht wakker.
    In ieder geval veel sterkte en succes.

3. Babyopkomst

Babyopkomst Bekend lid

3 nov 2017
    530
    337
    63
    Op advies van schoonouders en net als de rest...we blijven zoeken om te kijken of wij iets kunnen vinden dat werkt. We doen het nu een maand en hij valt daardoor stukken rustiger in slaap. Op avonden dat we het niet geven duurt het in slaap vallen erg lang...

Hij valt snachts niet zelf in slaap. Ik of mijn man gaat er even bij zitten.

4. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Mijn man heeft 1x een ontzettend niet opvoedkundig verantwoord iets gedaan: hij is midden in de nacht een keer heel boos geworden. Papa slaapt, mama slaapt, jij gaat nu ook slapen. En opeens sliep ze nachten lang door :eek:
    Eerst was ik woest dat hij zo boos werd, maar ik ben hem nu eeuwig dankbaaro_O mijn man wordt niet snel boos, maar als hij dan een keer boos wordt maakt het blijkbaar echt indruk!

Verder zou ik zeker voor een slaapwekker gaan kijken, wellicht via marktplaats of Facebook om te proberen?

Babyopkomst vindt dit leuk.
  5. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Mijn zoontje was een hele slechte slaper. Hij is ook 2.5 en het gaat nu steeds beter. Verschil is wel dat als hij wakker wordt ik hem gewoon ophaal en tussen ons in leg, slaapt hij gelijk door. In het begin niet dan was hij alleen maar aan het klieren. Na 2 waarschuwingen terug gebracht naar zijn eigen bed en even daar laten huilen. Opgehaald en medegedeeld dat hij best tussen ons in mag maar dat hij wel stil moet zijn want papa en mama willen slapen. Hij slaapt 9 van de 10 keer in zijn eigen bed nu. Het is een uitzondering dat hij nog wakker wordt.

6. Babyopkomst

Babyopkomst Bekend lid

3 nov 2017
    530
    337
    63
    Wat fijn zeg! Is hij er overheen gegroeid ofzo?

Ik heb hem vanmorgen ook maar in bed genomen, hij vond het toen om 2 uur snachts al een mooi moment om de dag te beginnen. Hij heeft tot half 6 alleen maar lopen draaien en liedjes zingen.. Ik snap niet hoe hij het volhoudt..

7. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

In dat geval had ik hem dus terug naar zijn kamer gebracht. Liedjes zingen doe je niet om 2 uur in de nacht.

Hier is het langer slapen beter geworden toen de middag slaap eraf ging. Hij werd ook steeds om 05.00 uur wakker en gaat altijd rond 20.00 uur naar bed. Ook veel energie en blij overdag. Ik zou misschien toch strenger en duidelijker slaap regels hanteren. Met 2.5 snappen ze een hoop al.

8. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik ben ook altijd bij mijn zoon blijven zitten tot hij in slaap viel. Maar inderdaad ik werd er op een gegeven moment knettergek van omdat hij maar bleef draaien en druk doen en zingen en weet ik veel wat nog allemaal dat ik er mee ben gestopt. Ik laat de deur helemaal open, zet een lichtje aan en zeg dat ik in de buurt ben. Als hij roept kom ik. Ik stel wel duidelijke grenzen want anders blijft hij maar roepen. Tot mijn verbazing ging dit echt al vrij snel erg goed. Hij praat nu tegen zijn knuffels, is nog steeds druk aan het woelen, maar hij slaapt steeds rustiger in en slaapt zelfs beter door. Misschien kun je dat ook proberen. Je vroeg het niet en het gaat mij eigenlijk ook niets aan maar qua Melatonine ben ik wel wat sceptisch. Is dat echt nodig bij een 2 jarige? Heb je dat via een kinderarts verkregen?

9. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Hier is het slechte slapen bij 4 jaar, toen hij naar school ging, iets beter geworden en vanaf 4,5 jaar slapen we zo goed als elke nacht nu helemaal door. Kleine zus slaapt al door vanaf 4 maanden, dus ik heb niet het idee dat wij er zelf echt veel invloed in gehad hebben. Vooral tijd uitzitten en slaap pakken door zelf ook regelmatig vroeg naar bed te gaan. Niet heel bemoedigend voor jullie nu denk ik, maar het gaat dus wel over... :rolleyes: En het vroeg wakker worden hebben we nooit een oplossing voor gevonden, de ochtend begint nog regelmatig met een 5 op de wekker nog... Afspraken dat hij tot 7u stil op zijn kamer moet lezen/spelen. Maar hij en wij hebben een ander idee over wat dan stil is :)

10. MrsBucket

MrsBucket Niet meer actief

Vanaf 2 jaar werd het hier ‘s nachts drama en lag mijn vrouw steeds langer bij zoontje in bed, tot ze de hele nacht bij hem in bed lag (zodat we allemaal sliepen, anders was het iedere nacht 5x bal). Wij hebben ervoor gekozen om zijn peuterbed tegen ons bed aan te zetten. Hij slaapt dus in zijn peuterbed, maar wel naast ons. Sindsdien slapen we allemaal stukken beter. Hij is nu 3,5 jaar oud en zegt dat hij in zijn eigen kamer gaat slapen als hij 4 jaar oud is. We zullen het zien.

Het was voor ons kiezen tussen wat mensen hier soms zien als ‘opvoedkundig correct’, of slaap. En wij kiezen voor slaap. De rest komt wel.

Peppabig vindt dit leuk.
  11. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ik zou het gebruiken van melatonine eerst bespreken met je huisarts. Niet zomaar toepassen hoor. Indien je het verkeerd gebruikt kan het de boel in de war schoppen.

12. Babyopkomst

Babyopkomst Bekend lid

3 nov 2017
    530
    337
    63
    Hoi hoi,
    De melatonine is een greep uit 'we moeten alles geprobeerd hebben'. Als het potje leeg is stoppen we ermee. Kijken of het verschil uit maakt.

Samen slapen doen wij dus ook al veel maar hij blijft onrustig en halverwege de nacht is het gedaan met de slaap.

13. Lena1982

Lena1982 Niet meer actief

Wij hebben dit ook gehad rond die leeftijd en hebben op advies van een verpleegkundige van het CB toen ook snachts niet meer "lief" gedaan en haar eisen ingewilligd maar zijn ook boos geworden. Uiteraard met mate.
    Na 3 nachten was het over. Dit werkt natuurlijk niet bij iedereen maar misschien het proberen waard.

Deel Deze Pagina