Poep ophouden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mamadraakje, 11 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamadraakje

Mamadraakje Nieuw lid

3 apr 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Mamadraakje, 11 apr 2016
    Laatst bewerkt: 11 apr 2016
    Hallo lieve mama's

Hier een mama van een meisje van 3,5. Ze heeft al een tijd problemen met poepen😔 Ze is zindelijk met plassen maar wil gewoon niet poepen op het potje of wc. Het is zo erg dat ze dan gaat ophouden. En dat kan ze een aantal dagen volhouden. Ze vraagt steeds om een luier als ze moet poepen maar ze gaat in sept naar school dus is het belangerijk dat ze dan gewoon naar de wc kan. Ik heb echt alles geprobeerd maar ik kan toch niet steeds toegeven aan een luier. Ik snap niet waarom ze wel in d'r luier wil en niet in t potje. Mischien hebben jullie tips of adviezen. Heb al stickers geprobeerd en omkopen echt van alles

2. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Hier vond ze het heel erg eng om het op de wc te doen. We hebben haar dus nog een tijdje 's nachts een luier om gedaan, zodat ze het in de luier deed. Nu al enige tijd ook poepzindelijk.

3. Mamadraakje

Mamadraakje Nieuw lid

3 apr 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor uw reactie. Hier ook snachts een luier om. Hoe is het bij jullie ineens wel gekomen dan?

4. Evvie

Evvie Fanatiek lid

13 feb 2012
    1.118
    30
    48
    Hier is de jongste ook nog niet zover. Overdag helemaal zindelijk, maar poepen 's nachts in de luier... Hij vindt het eng, hij was laatst geschrokken toen hij een scheetje liet op de wc. Op het potje werkt ook niet. Omdat hij het niet overdag doet, zijn er geen problemen met naar school gaan straks. Daarom laat ik het eerst zo. Ik kan praten als brugman, maar hij moet het er aan toe hebben.

5. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ze vond het eng. Het is vanzelf gekomen; zat opeens overdag op dr potje (dat staat op dr kamer) en heeft toen zelf gepoept.

Was best gek toen wij het loslieten toen kwam het vanzelf. We hebben echt tijden zonder luier gedaan (om haar te "dwingen" of zo), maar dat werkte echt niet en ze hield het net zo lang op tot ze verstopt raakte.

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier ook (2,5). Komt volgens huisarts vaak voor bij meisjes. Dl poept nu als ik ga douchen (het geluid van stromend water ontspant??). Dan kan zij het in haar luier doen en hebben we er de rest vd dag geen last van.

7. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Hier hetzelfde. Dochter word in juli 4 en gaat eind augustus naar de baisschool. Vanmiddag heeft ze doodleuk in dr onderbroek ge poept zucht..

8. Liefste baby

Liefste baby Actief lid

3 jul 2014
    189
    7
    18
    NULL
    NULL
    Zoon (2 1/2) is overdag zindelijk, maar wil eigenlijk ook niet op de wc poepen. Hij houdt het op en doet het 's nachts in zijn luier. Ik schenk er maar niet teveel aandacht aan. Heel soms doet hij het per ongeluk op de wc en dan zijn wij wel helemaal trots en hij ook, maar toch durft hij het nog niet helemaal........

9. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beiden waren erg bang om te poepen op de wc. Plassen ging goed maar poepen was eng. Ik bleef er elke keer bij zitten en hield hun handjes vast en daar kwam er uiteindelijk een poepje uit. Enthousiast klappen en complimenteren en na een paar keer durfden ze alleen.

10. Molensteen

Molensteen Fanatiek lid

17 nov 2014
    4.059
    21
    38
    Vrouw
    Gewoon laten gaan, die luier om. Je hebt nog 5 maanden

11. micnick

micnick Actief lid

17 jan 2013
    159
    0
    0
    NULL
    NULL
    Geen tips. Hier hetzelfde verhaal.
    Zoontje wordt eind mei 4 jaar. Morgen gaat hij voor de eerste keer wennen op basisschool.
    Ik maak me daar niet druk om want hij zou toch niet poepen op school want hij houdt het wel op totdat hij met luier in bed ligt....
    Ik maak me druk dat hij gewoon niet wil.
    Rond kerst heeft hij een week gewoon op de wc gepoept en dat was opeens ook weer over.
    Hij loopt vaak met buikpijn rond omdat hij het ophoudt.
    Medisch heeft hij wel al lang klachten. Eigenlijk vanaf geboorte. Veel last van obstipatie gehad. Nu gebruikt hij Forlax en gaat het redelijk. Dus ik snap ook wel dat er voor hem een lading ligt op poepen omdat het vaak pijn deed.
    Het lijkt alsof hij in bed totaal ontspant en daardoor kan poepen.
    Ik ga binnenkort naar een homeopaat hiervoor. Deze heeft ons in het verleden goed geholpen (met een ander onderwerp) dus ik hoop dat het makkelijker wordt.

12. Mamadraakje

Mamadraakje Nieuw lid

3 apr 2014
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ok bedankt voor alle reacties. Vandaag na een paar dagen opgehouden toch maar een luier om gedaan en toen wel gepoept. Ik ga d'r ook niet meer dwingen wangedrag gaat em toch niet worden hier krijgt ze wel poepzakjes om de poep zacht te houden want als er dan ook nog is harde keutels uit komen gaat het helemaal pijn doen! Gebruiken jullie ook poepzakjes?! Met vezels?

13. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij gebruiken een lichte onderhoudsdosis lactulose, geen vezels maar werkt vochtinbrengend oid (houdt de boel enigzins zacht).

14. micnick

micnick Actief lid

17 jan 2013
    159
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij gebruiken Forlax.
    Eerder lactulose maar daar kreeg hij nog meer buikpijn van.

15. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.155
    3.036
    113
    Nederland
    Wij gebruiken ook forlax. Al sinds dat ze een baby is. Ik heb gister gezegd dat als ze poepen moet ze weer een luier mag vragen. Nou nee was zo blij dankjedankjedankje mama! Dikke knuffel erbij. Knip er dan gewoon een gat in en dan met die luier op de wc gaan zetten. En dan hopelijk over een tijd eens zonder luier..

16. Kimmy

Kimmy Actief lid

25 jun 2010
    315
    0
    0
    Hier ook problemen met poepen. Al een poos plaszindelijk. Poepen deed ze altijd (9 vd 10x) sochtends op het potje, maar bij overgang naar wc ging het mis. Ze heeft het een week op de wc gedaan maar toen wilde het niet meer. Toen begon ze in broek te poepen. Weer een tijdje sochtends op de pot gezet en toen deed ze weer vaak sochtends op de pot poepen. Maar sinds laatste tijd is dat ritme er wat uit en Sindsdien is het weer poepen in de broek. Heel soms geeft ze het aan en doet ze op potje. Wc wil ze niet meer proberen, plassen wel op wc. Laatste week poept ze elke dag in haar broek.. Dus niet ophouden hier..ze zegt dan ook mama ik heb poep gedaan stiekem :-s

Ik hoop op een gouden tip ;)

17. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Joep - Kinderboek op Maat

Hier werkte in eerste instantie dit boek geweldig, later had hij er geen zin meer in (om te poepen) en bleef soms wel minuten wachten en uitstellen. Uiteindelijke gezegd ik tel tot 10 en dan ga je er af. Ik was nog niet eens bij 3 en hij had gepoept.
    Hierna nog een aantal weken moeten tellen van hem zelf en nu gaat het weer prima.

18. Inieminie83

Inieminie83 Actief lid

11 jul 2013
    351
    74
    28
    NULL
    NULL
    Je zou eens een afspraak met de kinderbekkenfysio kunnen maken. Zij zijn opgeleid om kinderen te helpen met plas en poep problemen.

Kinderen vinden het vaak heel eng om te poepen op de wc. Omdat poep een compacte substantie is voelt het alsof ze iets wezenlijks van zichzelf verliezen. En dan plonst het vaak ook nog hard in de wc.
    Wanneer ze het op gaan houden gaat het ook nog pijn doen en dan willen ze helemaal niet meer.

Wat ik vaak aanraad is oefenen met de luier aan op de wc (als eerste stap). Het poepreflex is vaak na de maaltijd dus het kindje kan na de maaltijd even met luier aan op de wc zitten. Met boekje erbij of lekker liedjes zingen met mama. Zorg ervoor dat je kindje door blijft ademen ander kan ze niet poepen want dan gaat de sluitspier dicht. Ow en een steun onder de voeten is ook erg belangrijk omdat bungelende voeten voor spanning in het onderlijf zorgen.

Stap 2 is een gat knippen in de luier. Het kindje voelt nog wel de tactiele prikkel van de luier aan de billen (wat veilig en bekend voelt i.p.v. de blote billen). Dan zelfde ritueel dus na elke maaltijd even op de wc zitten. Leg wel iets in de wc zodat de poep niet zo plonst.

Daarna een losse luier in de wc en geen luier meer aan. Dan poept ze voor haar gevoel toch in de luier maar voelt ze wel hoe ze moet poepen met blote billen.

En het vooral loslaten allemaal. Het moet vooral leuk blijven, ook als het allemaal wat langer duurt. Succes.

19. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ts, het komt vanzelf. Ons zoontje was ook al ruim een jaar plaszindelijk en poepen deed hij in de luier. Toen hij naar school ging deed hij dat nog steeds in de luier na school of na het avondeten. Ze houden het gewoon op dus het hoeft met school geen probleem te zijn. Opeens ging de knop om met 4,5 en ging het meteen goed! Geef het tijd en laat het maar rusten. Het komt echt vanzelf goed....maar ik begrijp je gevoel. Wanhopig wordt je er van. Ik heb het wel elke paar maanden aan hem gevraagd: Zullen we het nou een keer zonder luier proberen? (hij ging wel al een tijdje met luier aan op de wc met opstap onder de voeten etc...). Gat in de luier knippen werkte hier niet. Hij had het meteen door...:D

20. sydneys

sydneys Niet meer actief

Zoontje is zo goed als 100% zindelijk. Zelden een ongelukje maar als hij moet poepen moet hij een luier.
    Hij vraagt er dan ook naar. Mama mama luier,... dan doe ik hem een luier aan, hij poept en dan legt hij zich neer zodat ik die kan uitdoen.

Hij zegt dat hij bang is om op het potje te poepen. Plassen gaat super.
    op het toilet durft hij helemaal niet. Ook niet om te plassen. Alleen het potje.

Deel Deze Pagina