Ik ben vandaag met onze dochter op controle geweest bij de orthoptiste. Omdat ze een leerling/stagiair/co bij zich had die mijn dochter onder haar hoede nam heeft de gebruikelijke orthoptiste alvast de oogjes van mijn zoontje van 2,5 gemeten. Dan waren weer evt vast voorbereid. Het blijkt dat hij betere ogen heeft dan onze dochter. Maar hij heeft wel wat sterkte. Links was +1,50 met een cilinder van 1,00. Rechts was een sterkte van 1,75 met een cilinder van 1,75. De sterktes zeiden niet zoveel zei ze. Hij was ook niet gedruppeld natuurlijk. Maar het ging meer om de cilinders (die heeft mijn dochter ook). Ik kreeg de indruk dat ik niet verbaasd moest zijn als we met hem ook bij haar terecht zouden komen maar het is me niet echt duidelijk eigenlijk. Wat weten jullie over deze waardes en wat kan ik verwachten? Ten opzichte van onze dochter valt het reuze mee. Worden gelijke waardes en redelijk gelijke cilinders op het cb er wel uitgehaald evt? Mijn dochter had en heel sterk verschil tussen haar ogen waarvoor ze doorgestuurd werd.
Mijn dochter heeft met exact dezelfde sterktes en cilinders wel een bril. Ze klaagde nl veel over hoofdpijn. Toen ze hem voor het eerst op had zei ze verbaast dat de bomen aan de overkant ook blaadjes hebben. Kleine sterkte kan dus wel degelijk een verschil geven.
Hebben jullie zelf aan de bel getrokken omdat ze klachten had? Of is dit bij de oogjes test opgemerkt? Zoontje is/was prematuur en wordt als ik het me goed herinner nog wel opgevolgd bij de oogarts vanwege een herseninfarct in zijn visuele gedeelte. Maar ik vraag me af of zoiets opgemerkt wordt. Ik merk niks aan hem namelijk. Zou hij er dan ook gewoon mee door kunnen lopen?
Mijn dochter zit al haar hele leven in de medische molen. En toen ze begon te klagen over hoofdpijn en dit niet over ging moesten we verschillende artsen bij langs. Gelukkig als eerste de oogarts. Daar kwam dit dus uit. Toen was ze nog net geen 3 jaar. Ik merkte op zich niet dat ze minder goed zag.