Wat geef je te eten en drinken als kinderen komen spelen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sillies, 27 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Vooropgesteld: wij zijn absoluut geen gezondheidfreaks, onze dochter krijgt ook koek, snoep, siroop ed, maar met mate (in het weekend en bij uitjes, alleen koek elke dag). Maar zit toch een beetje met de vraag: wat geef je als kinderen komen spelen?
    Laatst kwam er een buurjongen spelen, ik bood druiven aan (was half 11), maar dat vond hij smerig. Water moest hij ook niet en omdat mijn dochter water drinken normaal vindt, had ik geen zin om siroop aan te bieden. We drinken hier trouwens allemaal water. Loopt hij opeens weg (naar huis) en komt terug met een hand vol snoep. Toen voelde ik me een beetje een suffe moeder, maar ik vind het gewoon niet nodig.
    Er zijn vast meer ouders die bijna alleen water drinken: wat geef je als er kinderen komen spelen? Toch siroop? Wil er ook niet spastisch mee omgaan, dat straks niemand wil komen spelen ;). Of gaat dat vanzelf en staat er hier straks ook een kan siroop en een gevulde snoeppot op tafel :p.

2. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

25 mei 2008
    1.881
    448
    83
    #2 miepje77, 27 okt 2016
    Laatst bewerkt: 27 okt 2016
    Het is jouw huis, en jouw regels. Maar hier bied ik wel siroop aan. Daarbij wat fruit, en later weer een koekje of een klein snoepje. Hier zijn ze trouwens 7 en 5 jaar.

3. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.466
    3.912
    113
    Vrouw
    Zoontje is 3 en speelt af en toe met buurmeisje. Ik bied dan wel een biscuitje/rozijntjes en diksap aan. Dit krijgt hij 1x op een dag, normaal gesproken 's middags, maar als het buurmeisje in de ochtend komt spelen wissel ik fruit & koekje dus gewoon om.

4. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.932
    113
    Wat drinken betreft ben ik makkelijk, tenslotte is dat ook het belangrijkst als ze een middag komen spelen. Als kinderen thuis niet gewend zijn water te drinken vind ik het wel een beetje sneu als dat het enige is wat je ze wilt laten drinken. Ik bied geen cola aan maar ze kunnen wel ranja of diksap krijgen. Das geen vergif tenslotte.
    Verder vind ik dat een koekje of snoepje er wel bij hoort.
    Maar uiteindelijk bepaal je zelf natuurlijk.
    Als ze weg gaan omdat ze van mij geen snoepje mogen hoeven ze ook niet 5 min later weer te verschijnen met snoep van thuis. Dan zou ik ze naar huis sturen, tja sorry daar ben ik dan wel helder in. Je komt hier niet voor het lekkere eten toch je komt om te spelen.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier mogen ze 's middags uit school twee snoepjes. Verder krijgen ze fruit, iets als een snack a jack of een boterham. En qua drinken wat ze willen (bv. appelsap, siroop, ...). Het valt me op dat de meeste kinderen slecht drinken, zelfs een glaasje gaat bij de meesten niet eens op... (Bij die van mij wel. :D)

Mbt het eigen snoep halen sluit ik me aan bij ikkie97.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het hangt van de tijd af; als het bv woensdagmiddag na school is, eten ze eerst een boterham en mogen ze wat te drinken kiezen. Daarna bv een koekje. Als het rond half vier is, zet ik meestal wat rauwkost op tafel en soms daar bv van die zoute sticks bij ofzo. Wederom zelf wat te drinken kiezen. Maar daarna krijgen ze water, geen snoep of koek meer.

Dochter speelt ook wel eens bij anderen die echt zakjes koekjes krijgen, fruitshoot erbij, later nog chips etc... Dat is hier echt niet hoor ;) Ook een vriendje dat alles 'goor' vindt... tja, ik bied aan wat ik heb, graag of niet ;)
    Thuis snoep halen en het meenemen vind ik een no-no; dan eet je het ook thuis op.

7. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Neemt zoontje een vriendje mee na school dan krijgen ze limonade, water, soms een pakje drinken en ze mogen een snoepje/koekje uit de la pakken. Vind alleen water aanbieden wel wat karig, sommige lusten ook echt geen water. Naar huis gaan om snoep te halen zou ik ook niet waarderen, die kan dan wegblijven.

8. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Siroop, dubbelfris, appelsap, wat er open staat. Ik verdun wel 50/50 met water voor mijn dochter anders wilt ze het niet. Aan andere ki djes vraag ik dat. Wij vergeten vaak dat kinderen snoep willen, ik maak altijd fruit of soms fruithapjes, vinden ze heerlijk en een boord met tomaatjes, komkommers met een yoghurt dip.
    Soms heb ik ook wel eens chips ofzo in huis, maar niet zo vaak eigenlijk.

Mijn dochter drinkt ook wel water, maar ik denk ook dat ze het raar zou vinden als ze alleen water zou krijgen denk ik.

9. Koon

Koon Niet meer actief

Ranja/diksap/water/thee (mogen kiezen) en lekkers maar net wat er in huis is. Dat kan zijn: koekje (vaak biscuitje), plak peperkoek, snoepje, chocolaatje.
    Maar meestal eten wij ook wel fruit/rauwkost na school en de spelende vriendjes eten dat eigenlijk altijd wel mee.

10. Bailief

Bailief Niet meer actief

Ranja en een volkoren biscuit of snoepje. Dochter haar ontbijt bestaat al uit veel fruit (ze wil momenteel niks anders) waardoor haar tussendoortje in de ochtend altijd een koekje is en in de middag een snoepje.

Ik vind alleen water aanbieden ook wel een beetje gek. Ik snap dat jullie dat gewend zijn maar lang niet alle kinderen zijn dat gewend.

11. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Normaal drinkt ze siroop als er bezoek is, maar dat is nu nog niet zo vaak. Spelen zal wel vaker voorkomen. Ik wil zeker niet zo'n moeder zijn die alleen maar water geeft, maar het is toch niet gek om aan te bieden? Tegenwoordig drinken veel kinderen water. Willen ze niet, dan niet. Door het voorbeeld met de buurjongen lijkt het misschien of ik niks anders geef, maar dat is normaal niet zo, hij drinkt alleen cola en van die zoete drinkflesjes, dat hebben we niet eens :).

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    ik bied siroop aan. soms vraagt er een kindje om water. Maar onze eigen kinderen drinken meestal siroop. thee kunnen ze ook krijgen. als er toevallig sap staat mag dat ook.
    water is natuurlijk super maar het grootste gedeelte vind dit niet lekker en dan is water wel erg karig om aan te bieden.
    Ze krijgen bij ons een snoepje of koekje uit school. als ze later 'honger ' krijgen (dat zeggen ze soms) dan mogen ze fruit, een cracker, rijstwafel of een plakje ontbijtkoek en dat wordt ook gewoon prima gevonden dan. Een enkeling vraagt dan om nog een snoepje maar als ik dan uitleg dat ze die al gehad hebben is dat eigenlijk altijd prima.
    Maar gewoon een simpel kaakje of een klein snoepje vind ik zelf persoonlijk er wel bijhoren.
    Het thuis halen en bij jou opeten vind ik ook niet nodig. Dan kun je uitleggen dat bij jullie de afspraak is om een koekje te krijgen maar als je later honger krijgt dat je dan fruit etc krijgt. kinderen vinden dat meestal wel goed als je dat zo uitlegt, zeker als je wel 1 moment uit school gewoon een koekje uitdeelt.

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    In principe water en dat gaat eigenlijk altijd prima. Maar ik doe niet moeilijk over limonade of aangelengde appelsap of iets. Verder gewoon wat wij op zo'n moment eten: fruit in de ochtend, koekje uit school, rauwkost rond 16-16.30.

Ik heb wel eens tegen een kindje (na drie bekers limonade) gezegd dat water erg goed tegen de dorst is, als ze nog 'zooo'n dorst' had. En nee, het gaat me niet om dat beetje siroop, maar ik vind drie bekers limonade achter elkaar wegdrinken en dan om meer vragen wel genoeg zeg maar ;)

14. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik vind het een beetje flauw om een speelvriendje alleen water en wat druiven aan te bieden omdat jouw kindje dat normaal gesproken krijgt. Mijn zoon krijgt normaal ook geen chips na schooltijd, maar als er een vriendje komt te spelen zie ik daar echt geen probleem in. Een beetje relaxter mee omgaan is mijn advies.

15. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    @ Zinaa: dat vond ik ook altijd. Maar met drie kinderen speelt er vrijwel altijd wel iemand hier als dat kan. En ieder dag extra lekkers (als in chips e.d.) 'want er is visite', nee dat hoeft van mij niet. Uiteraard moet een ieder dat zelf weten, maar ik ga daar niet aan beginnen ;)

16. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Mijn zoon is (nog) alleen dus dat zal zeker verschil uitmaken. Maar dan nog, ik ben niet zo moeilijk met wat lekkers uit school.

17. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.182
    1.393
    113
    Ik vind chips echt niet nodig als er iemand komt spelen en hoop dat ouders waar ze straks komt dat ook niet nodig vinden. Zou echt niet blij zijn als ze overal maar chips en andere troep krijgt. Koek, rijstwafel en alle andere dingen die ik las prima.

Maar misschien is jouw kind een stuk ouder?

18. Manque

Manque Niet meer actief

Roosvicee, pakje Taksi of een sapje. Soepstengel, appel, druiven, banaan, peer, soms een Liga.

In de zomer een waterijsje. Raketje meestal.

19. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier krijgen speelmaatjes hetzelfde als mijn eigen kinderen: na school sterk verdunde ranja (zonder suiker) en een biscuitje.
    Komen ze in de ochtend dan is het water met fruit.
    Incidenteel wil er een snoepje bijkomen, maar dat is zeker niet standaard.
    Ik vind de actie van dat buurjongetje zeer dubieus. Even aangenomen dat zijn moeder heeft ingestemd dat hij dat snoep meenam: ik vind het behoorlijk not-done.

Chips? Dat hebben wij niet eens standaard in huis.
    Is dat tegenwoordig echt gangbaar?

20. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    als het even geleden is dat er een kindje was, of het is vakantie ofzo , dan doen we soms wel iets speciaals; chips en pakjes taksi. Maar als t de derde speelafspraak in de week is dan kan een schaal fruit en een kaakje ook prima. Ik krijg ook weleens een sik van de verongelijkte gezichten als je fruit of groente aanbiedt hoor. En zelfs siroop lusten ze dan niet... Moet t perse fristi ofzo zijn 🙄 Maar je wordt soms ook gemanipuleerd hoor, ze proberen je gewoon uit. Als ik lang genoeg wacht zijn die tomaatjes toch ineens op.

Ik ben weleens naar buiten gaan gegaan om t groepje spelende kinderen te trakteren op schijven watermeloen.. Die mocht ik toen alleen opeten en de buurjongen rende naar huis en kwam aanzetten met een doos nep-magnums; dat was tenminste echt lekker😑

Deel Deze Pagina