Baby 4,5 maand alleen korte slaapjes overdag, geen structuur

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door TanjaVisser, 13 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TanjaVisser

18 jan 2008
    8
    0
    0
    Mijn dochtertje van bijna 20 weken slaapt overdag alleen maar kort (40 minuten). We houden het ritme aan van wakker worden-drinken-spelen- naar bed. Maar zij slaapt alleen maar kort om zich 'op te laden' en wil dan uit bed. Speelt dan even en gaat dan weer even naar bed etc. Zo ben ik heel de dag met haar bezig! Ik heb het gevoel dat ik alle structuur mis. Op bed laten liggen gaat echt niet. Alleen in de avond gaat ze om 19:00 naar bed en dan een voeding om 22:00 en dan 7:15 wakker. Dit is het enige dat goed gaat. Ik verwacht met 4,5 maand nog geen strak schema maar door die korte slaapjes heb ik echt het gevoel dat ik veel te veel met mijn baby bezig ben. Lager wakker houden en dan naar bed heeft ook geen zin...

2. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    meid sommige babies zijn nu eenmaal wat wakkerder als een ander...Hier ook ene meisje die graag maar een half uurtje tot max ene uurtje slaapt en dan gewoon klaar wakker is..soms leg ik haar tussen 2 voedingen wel 3x in bed en slaapt ze dus totaal zo`n 2.5 uur..omdat ze na 10 minuten wakkeer zijn alweer moe is..Ach ik maak er gene punt van en ga gewoon mee in haar ritme anders zou ik me alleen met gefrustreerd gaan voelen!..doe gewoon wat je gevoel je ingeeft!

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Zo ging dat ook bij ons hoor. Alleen dan 's nachts ook nog meerdere keren wakker. Gewoon aan toe geven en proberen te accepteren, dat hielp tenminste bij mij.

4. StinkySocks

16 mei 2007
    95
    0
    0
    Hier gaat het ook precies zo! Mijn kleintje slaapt niet langer dan 20 min en griert van het lachen de hele dag. Ik weet ook niet waar hij de energie vandaan haalt?
    Denk dat we ons er maar doorheen moeten slaan...
    Wat ik soms wel doe is dat ik hem in de draagdoek doe soms helpt het valt hij is slaap in iede geval heeft hij even rust en ik ook hhaha.

5. Mijn zoontje slaapt vaak ook maar 35 a 40 minuten en is dan weer wakker. Hij blijft dan ongeveer 1,5 uur op en gaat dan weer naar bed. Soms laat ik hem nog even liggen als hij wakker is en heel af en toe valt hij dan nog wel eens in slaap, maar meestal niet. Ik heb me er ook maar bij neergelegd dat hij van die korte slaapjes doet. Hij is verder wel gewoon vrolijk als hij op is. Soms zou het lekker zijn als hij wat langer achter elkaar zou slapen. Want met die korte slaapjes ben je inderdaad wat meer bezig met je kind dan kindjes die minder lang/vaak op zijn. Net als jouw dochtertje, slaapt mijn zoontje 's avonds en 's nachts ook goed. Hij gaat tussen 18:00 en 19:00 uur naar bed, laatste voeding rond 21:30 en dan is hij op rond 5:30-6:00.
    Ik denk dat als je dochtertje ouder wordt, er vanzelf wel meer structuur in haar dagritme komt. Is je dochtertje wel gewoon vrolijk als ze op is? Probeer te genieten van de tijd die je met haar besteed. Misschien kan je af en toe iemand laten oppassen zodat je wat tijd voor jezelf heb.

6. mae

mae Actief lid

12 sep 2006
    156
    0
    0
    de Wijk
    Mijn dochtertje is overdag suppppppppppper wakker :-D ik vind dat wel gezellie:-D
    De nachten slaapt ze lekker door:-D

7. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Dax heeft dat ook wel. Vooral 's morgens. Ik kan er bijna de klok op zetten, 40 minuten en dan is hij wakker. 's Middags ga ik vaak te voet met hem weg in de kinderwagen, dan wordt hij ook vaker wakker tussendoor maar blijft dan rustig. Vanmiddag ligt hij in bed en na precies 40 minuten ging hij weer huilen. Maar niet echt doorhuilen. Gewoon jengelen zeg maar. En dan een halve minuut huilen, 5 minuten stil, halve minuut huilen, 5 minuten stil etc. Eerder pakte ik hem dan wel op maar ik probeer hem nu toch gewoon in bed te houden en ook niet te gaan kijken. Uiteindelijk slaapt hij dan nog wel een tijd. Nu is het weer een tijdje stil.

Heb je dat al geprobeerd om hem toch te laten liggen? Gaat hij dan jengelen of echt overstuur doorhuilen?

8. Virginie83

Virginie83 Fanatiek lid

3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Hey,

Ik heb dit 'probleem' ook een hele tijd gehad. Ik heb het een tijdje geprobeerd, hem in zijn bedje te leggen, maar hij wou ab-so-luut NIET slapen! Ik ben er dan maar mee gestopt, in de veronderstelling dat hij niet zo'n grote slaper was, overdag.
    Aangezien hij al doorslaapt sinds hij zo'n 2 maanden is, had hij toch al zo'n 12uur slaap s'nachts.

Een maand of 2 geleden heb ik hem na zijn middagflesje in zijn bedje gestopt, want hij wreef altijd in z'n oogjes. Wonder boven wonder heeft hij toen anderhalf uur geslapen.
    Sindsdien doet hij elke dag een middagdutje, soms een uurtje, soms 2. En blijft hij s'nachts ook doorslapen.

Misschien gewoon effe proberen en hem 10 minuutjes laten huilen..

En misschien heeft je kindje inderdaad gewoon minder slaap nodig..

Succes!

9. TanjaVisser

18 jan 2008
    8
    0
    0
    Mijn dochtertje heeft de slaap wel nodig maar slaapt te kort. Ze is dan niet echt uitgerust beneden. Op zich wel vrolijk maar al snel jengelen. Laten huilen in bed na het wakker worden lijkt geen zin te hebben. Ik wacht altijd zo is zo tien minuten met naar boven gaan. Langer laten huilen lijkt geen zin te hebben (heb ik geprobeerd). Soms denk ik wel dat dat de enige oplossing is omdat ze anders nooit leert om langer te slapen. Moeilijk....

10. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.979
    113
    Jesper deed dat ook de hele tijd. Ik haalde hem eruit en als hij moe werd legde ik hem er weer in. Vaak wilde dat wel. Nu doet hij overdag soms wel eens slaapjes van 1,5 uur achter elkaar..

11. Natasja2

Natasja2 Actief lid

16 feb 2007
    179
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik lees met je mee, want ik ervaar precies hetzelfde probleem! Mijn zoontje is 20 weken en je kunt er de klok op gelijk zetten: na 45 minuten is hij wakker. Laten liggen helpt meestal niet, dan huilt hij zich helemaal overstuur. Uit bed halen gaat voor 10 minuten goed, zolang hij rondgesjouwd wordt, maar gaat dan alweer jengelen. Ik ben ook van de structuur, maar ik had het gevoel dat alle structuur door m'n vingers glipte! De enige plek waar hij zomaar 2 uur doorslaapt overdag, is op mijn arm in het grote bed! Maar ja, daar wil ik hem ook niet aan laten wennen, natuurlijk! Dat doe ik alleen als ik zelf ook heel erg moe ben.
    Sinds kort geef ik Yoran een beetje diksap of water, als hij tussendoor wakker wordt. Zo hou ik voor mijn gevoel de structuur van flesje-vermaak-box-bed in de hand. Gelukkig wordt hij alleen na de twee ochtendvoedingen na een uur wakker. Na de fles van 15-16 uur gaat hij slapen en moeten we hem wakker maken om 19.30 en 23.00 uur, dus dat gaat gelukkig goed.
    Verder slaapt hij sinds gisteren op zijn eigen kamer, die kamer kan ik beter donker maken. Het is hem nu al 3 keer gelukt om zelf weer in slaap te vallen na die 3 kwartier. En vaak gaat het goed om hem na de fles water/diksap weer in bed te leggen voor een uurtje en dan is het inmiddels ongeveer tijd voor zijn voeding. Maar je bent zodoende wel veel tijd met de beeb kwijt. Ik zorg er nu iedere keer voor dat ik de klussen opknap in het uur nadat hij is gaan slapen. Ja, zo moet je wat...

succes en nogmaals, ik lees mee voor de tips!

12. Sophie

Sophie Fanatiek lid

28 jul 2006
    3.129
    0
    0
    Noord-Holland
    Ik herken erg veel!
    Sophie krijgt tussen 1800 en 1900 uur 's avonds een fles, daarna om 22:00 uur. Vervolgens slaapt ze ook door tot ca 7:00 uur. Erg goede nacht dus. Maar overdag meestal korte slaapjes, wel vaak veel. Wel eens een uitzondering, dan slaapt ze ineens wel 2,5 uur achter elkaar overdag. Meestal is dat als ze bijv. ziek is of avond ervoor veel wakker is geweest doordat we bijv. bij opa/oma gegeten hebben (daar heeft ze ook bedje).
    Bij het kdv (gaat ze 1 dag per wk naartoe) had ze pas bijna drie uur achter elkaar geslapen. Maar meestal ook korter.
    Sophie is overdag erg energiek. Ik vraag me dan wel eens af waar ze de energie vandaan haalt. Heb ook altijd het idee dat ze niets wil missen, is erg alert. Dus ik zie het als iets wat bij haar karakter hoort. En ze is een erg vrolijk en tevreden meisje.
    Zelf vind ik het alleen belangrijk dat ze goede avonden/nachten maakt. Overdag leg ik haar in bed zodra ze in haar oogjes wrijft. Ze gaat dan ook meestal vrijwel gelijk slapen (met speentje). Ze kan zich rustig een uur in de box vermaken, waardoor ik ook mijn handen vrij heb. Anders zou ik het wel lastig vinden, omdat ik dan helemaal nergens aan toe kom.

Wat ik laatste tijd wel vaker doe, is haar in bedje laten spelen met een klein lampje aan als ze snel weer wakker wordt. Of soms nog een keer haar speentje geven en kijken of ze toch weer in slaap valt. Ik doe heel veel op gevoel, terwijl ik van tevoren had bedacht alles volgens rust en regelmaat principe, in vaste volgorde te willen doen (heb boekje van Ria Blom). Maar dat werkt bij mij niet. Wel geven we flesvoeding op gezette tijden en dat vind ik wel een verademing na de bv die ik heel onregelmatig, want op verzoek, gaf.

x Sophie

13. Sophie

Sophie Fanatiek lid

28 jul 2006
    3.129
    0
    0
    Noord-Holland
    Nog een toevoeging: kindje van een vriendin van mij sliep heel erg veel. Ik moet eerlijk zeggen dat me dat juist altijd heel saai leek. Maar goed, als je kindje die behoefte heeft, is dat natuurlijk erg goed. Ik vind het wel gezellig dat Sophie zo vaak wakker is, maar ze is dan ook vrolijk. En ja, het kost wel wat meer tijd. En als ze eens wat langer slaapt, kom ik wel aan meer andere dingen toe.

14. Gup1982

Gup1982 Niet meer actief

Dani heeft dit ook. Tussen voedingen door gaat hij meestal twee keer naar bed,dus eruit halen als hij na 40 min wakker wordt en dan na ongeveer half uur a drie kwartier weer in bed. Het is inderdaad veel werk maar ik heb me er maar bij neergelegd zo komt hij overdag in iedergeval aan wat slaap toe.
    Het is wel fijn hier te lezen dat hij niet de enigste is ;)

15. TanjaVisser

18 jan 2008
    8
    0
    0
    Fijn die herkenning! Als meer baby's het hebben dan past het waarschijnlijk bij de ontwikkeling? Op welke tijden geven jullie de fles? Met 6 maanden wordt het weer een heel ander ritme waarschijnlijk..

16. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Dax krijgt nu de fles rond 8.30/9.00 uur, 12.30/13.00 uur, 16.00/16.30 uur, 20.00 uur en 23.15 uur. 5 Flessen van 185 cc.

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier ook een hoop herkenning, zeker de laatste dagen! Eva is wel wat jonger, maar loopt met alles een beetje voor (vanaf dag 1 constant hoofd omhoog houden, vanaf een paar weken alles met haar hoofd volgen, lachen vanaf 4 weken).

Want Eva slaapt nu door, van ongeveer 22 tot 5/6 uur (borstvoeding op verzoek). Helemaal leuk dus (alleen niet voor mijn borsten :(), maar nu is ze wel wat meer wakker overdag. Ook niet erg, maar ik wilde ook de methode van Ria Blom volgen, maar dat lukt dus niet. Ze slaapt altijd even na een voeding (soms langer, zo'n 3 of 4 uur, maar soms ook maar een half uur, op mijn schoot houdt ze het meestal wel lang vol, maar ik niet altijd ;)), wordt dan wakker en begint vaak te lachen als ik kom kijken, dan is ze dus echt niet moe. Ik kan haar moeilijk dwingen te slapen omdat Ria Blom dat wil ;). Dat van wat te drinken geven is wel een goed idee, om toch het ritme aan te houden, maar ik betwijfel of Eva dat ook oppakt, ik denk dat ze dan raar zit te kijken als ze opeens mijn borst voor haar neus ziet ;) (heb ik al een keer gehad toen ik dacht dat ze honger had...niet dus).

Deel Deze Pagina