Poepbroek op school, hoe gaat dat bij jullie

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door theeleut, 13 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Verschoont de juf een poepbroek op school?

1. Nee

2. Alleen incidenteel

3. Ja, altijd

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Welk secretariaat en als die er wel is, denk je dat die daar op zitten wachten? (ik niet hoor, als ik eerlijk ben).

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Hier zal bij een incidenteel ongelukje vast wel geholpen worden, maar dat vind ik niet hoeven. Ik vind het dus ook niet gek dat ouders worden gebeld na een poepbroek.

Wel heel vervelend voor je dochtertje. Ik zou ook gaan voor een luierbroekje, dus niet een echte luier. Als het dan gebeurt is ook niet alles meteen vies, dat lijkt me echt fijner voor haar dan er helemaal onder zitten. Kan ze eventueel ook zelf wel schoonmaken nog misschien?

3. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Tja dan zouden ze op mijn werk toch echt dikke vette pech hebben. Als mijn kinderen op school zijn (of ergens anders) dan staat mijn telefoon aan. Of die van mijn man natuurlijk.

Oh en ontopic: volkomen logisch dat de juf dat niet doet.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Eigenlijk weet ik niet hoe het op de school van mijn kinderen gaat. Er wordt verwacht dat ze zindelijk zijn als ze naar school gaan, is dat niet het geval, dan heb je een doktersverklaring nodig.
    Broeken met plasongelukjes worden verschoond, poepongelukjes nooit voorgekomen op de kleuterschool bij beide kinderen, dus geen ervaring mee.
    Op de vorige school van mijn dochter gaf de juf ook aan dat je gebeld werd en zelf je kind kon verschonen als het in de broek had gepoept.
    Logisch. Denk dat je man zich maar eens moet verdiepen in school als hij het verschil op dat vlak niet begrijpt tussen school en het kdv.

5. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Kaboutermeis woont in Belgie en bij mijn weten hebben de meeste basisscholen daar wel nog eens secretariaat ;)

Ik vind het ook wel logisch dat de juf niet verschoont, het zou alleen fijn zijn als er iemand beschikbaar is die bij dit soort dingen zou kunnen helpen zonder dat de juf de klas uit moet. Het is ook sneu als een kind een half uur moet wachten met een poepbroek

6. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Nee! Hoewel er echt wel afspraken gemaakt kunnen worden als het tijdelijk en medisch is. Maar een kleuterjuf kan nu eenmaal niet 30 kinderen alleen laten om een kind te gaan verschonen... Ik denk dat het niet perse niet willen is, maar vooral niet kunnen. Er is gewoon geen tijd voor.

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.946
    113
    Als het goed is heeft de school altijd een nummer wat ze kunnen bellen in geval van nood.
    Als je kind uit het klimrek valt en naar het ziekenhuis moet wil je toch ook dat ze je bellen? Of dat er in ieder geval een bekende van het kind snel kan komen? Of als het kind ziek wordt halverwege de dag? Zeg je dan ook als ouder ja sorry ben aan het werk, red je er maar mee?

8. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier heeft ELKE school in België gewoon een secretariaat en een directie. Voor de administratie, om telefoons aan te nemen (om bijvoorbeeld ziekte te melden, maar ook vragen, ...) maar dus ook om leerlingen die tijdens de dag ziek worden op te vangen.

Kinderen horen hier in de meeste scholen ook zindelijk te zijn (kinderen gaan hier naar school vanaf 2.5 à 3 overigens!). Maar als er toch bijvoorbeeld een medisch probleem is, kan dus het secretariaat in noodgevallen wel bijspringen.

Ik ken genoeg bedrijven waar je telefoon gewoon in je locker gaat en die daar alleen uit mag tijdens de pauze.
    Mijn man zijn gsm steekt in zijn locker. Ik werk dan weer op 1.5 uur reizen van mijn woonplaats. En nee, buiten mijn schoonmoeder van 81 (die geen gsm heeft en de helft van de tijd de vaste lijn niet hoort) geen familie in de buurt.

Hier vangt een secretariaat dus ook zieke leerlingen op, probeert eventueel de ouders te bereiken, maar als dat niet kan ... dan is er altijd wel een bedje of zetel voorzien totdat het kind opgehaald wordt. En zelfs - als de ouders het toelaten (op voorhand) - een EHBO-kist met medicijnen tegen hoofdpijn, iets voor de maag, iets voor darmen, ... Sinds een aantal jaar moeten ouders dus wel in begin van 't jaar toestemming geven dat school een kind zulke basis-medicijnen mag geven.
    Niet iedereen heeft immers familie in de buurt wonen die zomaar kan inspringen.

Er zijn hier weinig scholen met een klimrek op de speelplaats, maar als zoiets toch gebeurt, dan gaat er in eerste instantie een juf / meester of iemand van 't secretariaat mee (tenzij de ouders echt vlakbij wonen, thuis zijn en je ze direct kan bereiken). Of zelfs de directie.

Zo'n secretariaat is hier naast de administratie meestal een "duivel-doet-al" ;). En in echte nood springt dus de directie zelfs in.
    (Meestal zit de directie hier overigens vlak naast het kantoor van de administratie ;).)

9. Kaboutermeis

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Overigens moet die poepbroek hier - tenzij gekende medische reden - niet elke dag voorkomen.
    Als de juf of de administratie hier elke dag dezelfde kinderen moet verschonen, dan is er een probleem en worden de ouders écht wel aangesproken.

Maar dat past dus ook in 't beleid dat een kind zindelijk moet zijn als 't naar school komt.
    Er zijn echt scholen die verplichten het kind terug thuis te houden totdat het zindelijk is (tenzij dus medische reden).
    Wat soms echt wel resulteert in opvangdrama's aangezien er hier gewoon plaats te weinig is. En KDV's en onthaalmoeders kinderen boven de 2.5 gewoon (moeten) weigeren omdat ze vol zitten.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.935
    3.946
    113
    Tja in Nl is het systeem ietsje anders..

Maar weinig scholen met een klimrek? Zonde zeg.. Wat staat er bij jullie op het speelplein dan? Ik denk dat er in nl juist weinig schoolpleinen zónder klimtoestellen zijn. Overigens was het maar een voorbeeld.. Kind kan struikelen, zich stoten, vinger tussen de deur, etc etc..... En wat ik zei, gewoon ziek worden...

11. tuc

tuc Niet meer actief

ik zou het eerlijk gezegd spaansbenauwd krijgen van het idee dat ik op een uur rijden zit, mijn man niet te bereiken is en we verder geen achterwacht hebben??

Er is toch niemand zonder familie, vrienden, buren, ouders van vriendjes in de buurt?

Ik ben altijd thuis, maar ook mijn man is constant bereikbaar voor noodgevallen, mijn moeder is 9 van de 10 keer beschikbaar, mijn zwager kan binnen 10 minuten hier of bij mijn dochter zijn, en dan heb ik nog zo 10-15 ouders van school die ik kan appen om op te vangen tot 1 van bovenstaanden er is.

Ik zal ook eerlijk zeggen dat ik als gastouder niet op mijn gemak zit als moeder een uur van huis is, papa niet te bereiken is en er verder niemand is. Ouders moeten hier minimaal 3 nummers achterlaten voor het geval dat.

12. Kaboutermeis

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Tja, ik ben dus wel bereikbaar. Mijn baas doet er niet moeilijk over dat onze gsm blijft opstaan.

Maar ik ben minstens 1u15 onderweg tot thuis (tram-trein-bus - ik heb geen rijbewijs en mag het ook niet halen om medische reden).

Mijn man zit dichterbij doordat ie een auto heeft, maar die kijkt alleen in de pauze op zijn gsm.

Mijn ouders zijn thuis, maar die wonen 45 minuten van hier.

Hier nog geen kinderen.

Speelpleinen genoeg hier op school, maar meestal staat er alleen een (mini-)glijbaan. Of zo'n huisje. Juist voor de veiligheid en omdat scholen vaak niet meer kunnen betalen.
    En daarnaast meestal ook 2 (mini-)goaltjes voor voetbal. Of een basketring. Over 't algemeen niet met een echte harde voetbal of basket gespeeld om veiligheidsreden, maar met een iets zachtere bal. En ook omdat een echte voetbal / basketbal fortuinen kost ;).

13. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik snap dat als een kind niet zindelijk is, de juf hier niet voor gaat opdraaien. Dit weet je ruim van te voren en is dus (bijna) altijd te trainen.

Hier is het een medisch geval, en vind ik het persoonlijk een heel ander verhaal.
    Een kind moet zelfstandig kunnen eten, maar als het ziek is, kan het zichzelf ook wel eens onder spugen. Wordt dat dan ook niet verschoond en moet hij in zijn eigen kots op zijn ouders wachten? Op onze school werd je dan opgevangen door iemand van de receptie/secretariaat/conciërge. Dus waarom niet bij een medisch poepprobleem?
    Misschien kun je het gewoon eens aankaarten? Dat je het sneu vindt dat je dochter, als het gebeurt, een half uur staand in haar eigen poep moet wachten.

De opmerking over min 30 minuten rijden vind ik merkwaardig. Er zijn genoeg mensen die minimaal 1uur enkele reis moeten rijden voor hun werk. Dat hoeft niet zo zeer aan de km's te liggen maar kan ook met verkeersdrukte te maken hebben. Niet iedereen is in de positie om fulltime iemand thuis te hebben zitten, of een baan op loopafstand te hebben, en er zijn ook mensen die gewoon ambitieus zijn en niet thuis Willen zitten.

14. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Mijn dochter gaat naar de Kindergarten hier hoeven ze nog niet zindelijk te zijn en zijn er 2 juffrouwen, hier dus geen probleem. Omkleden gebeurt sowieso wel wat vaker aangezien er ook regelmatig met water gekliederd word. De grundschule is vanaf 6 jaar en daar moeten ze uiteraard zindelijk zijn. Kan me ook voorstellen dat daar een ongelukje niet of nauwelijks voorkomt.

Mijn vader werkte overigens in zo'n situatie dat hij geen mobiel bij zich mocht hebben. Overigens was hij bij de dagdienst gewoon bereikbaar via de administratie daar lag dat toestel dan of bij de directe leidinggevende en in de nachtdienst had hij zelf verplicht het toestel bij zich. Lijkt mij dat zoiets in andere beroepen ook wel mogelijk is.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Je zal merken dat dit in de praktijk dus echt niet werkt. Als jouw kindje ziek wordt op school kunnen ze echt geen dik uur met je kindje wachten of tot de pauze totdat je man kijkt. Dat is toch ook sneu voor zo'n kind...ze bellen niet voor niks. Je kind hoeft ook niet van een klimrek te vallen maar kan ook ineens hartstikke ziek worden. Ik denk dat je tegen die tijd echt nog een oplossing moet verzinnen daarop.

16. megacarls

megacarls Niet meer actief

Wij zijn naar de andere kant van Nl verhuist voor ML zijn baan. Alleen hij is in het begin ook vaak ontslagen en moeten nemen wat er kwam met als resultaat dat hij 2 keer een half jaar op ruim een uur afstand heeft gewerkt. Ik mocht in de zorg mijn telefoon echt niet bij me houden, hoor (lag in een kluisje in de kelder). Maar dan had ik wel altijd het nummer van mijn werk gegeven. Als er dan echt wat was dan konden ze de afdeling waar ik werk bellen. Ik had niet altijd de telefoon bij me maar dan moest een collega maar even de telefoon komen brengen. Omdat wij dus zijn verhuist is het vanzelfsprekend dat wij hier geen familie in de buurt hebben. Wel buren, ja, maar die kende ik in het begin ook echt niet goed genoeg om te dienen als achterwacht hoor. Dus soms is het gewoon echt zo. Ik kan ook geen ijzer met handen breken.

17. fluitekruid

fluitekruid Fanatiek lid

5 okt 2011
    1.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij een plasbroek laat ik de kinderen in mijn klas dit zelf oplossen. Ik geef ze natuurlijk wel schone kleren en een plastic tasje voor de vuile kleding maar het omkleden doen ze zelf. Bij een poepbroek bel ik ouders. Dit zou gewoonweg teveel effectieve onderwijstijd kosten. Verder moet ik dan dus de rest van mijn 30 kleuters zeker 10 minuten alleen laten. Ik vind dat onverantwoord.

18. dt50

dt50 Actief lid

5 jan 2009
    215
    0
    16
    Ik heb de mob. niet continu in mijn broekzak, ip mag je van onze leidinggevens geen telefoons bij je hebben. Los daarvan: ik kan ook niet acuut weg bij problemen, er zal eerst iemand voor mij in de plaats moeten komen. En dan zit ik nog op 45 min. autorijden. MIJn ouders hebben geen rijbewijs, bus duurt 1,5 u.
    Man kan ook vaak niet acuut weg, maar toch wat makkelijker dan ik. Tja.
    Kinderen zijn 4 en 5 jaar, zijn 2 keer opgehaald moeten worden. 1 keer acuut, toen heb ik iom leidinggevende werk uit handen laten vallen. En het kinderdagverblijf was reeds met zoon naar huisarts gegaan.

19. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.347
    17.258
    113
    Nog niet echt ervaring mee, dus vul de poll niet in. Zoon heeft nooit ongelukjes gehad op school. Dochter 1x nu, zat verkeerd op de wc waardoor ze over het randje plaste op dr onderbroek. Kreeg er toen 1 van de juf omdat ik was vergeten reservekleertjes in de tas te doen. Maar zij gaat nog naar de voorschool en daar hoeven ze nog niet zindelijk te zijn, juf verschoont ook luiers indien nodig. Hoe het beleid is vanaf groep 1 weet ik niet (weet wel dat ze schone (onder)broekjes hebben liggen in de kleuterklassen die je na het wassen weer terug geeft)

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.791
    113
    Nee hier wordt de ouder gebeld en die moet zelf komen om het kind te verschonen

Deel Deze Pagina