Zindelijk worden/maken; paar vragen en onzekerheden

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Amethist, 31 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amethist

Amethist Niet meer actief

Jaja, weer een zindelijkheidstopic. Sorry daarvoor ;).

Mijn dochter is inmiddels 3,5 en nog niet zindelijk. Ik ben er eigenlijk ook nog nooit mee bezig geweest met haar. Mede omdat ik slecht kan beoordelen of ze al wel zover is om zindelijk te worden. Reden hiervan is dat mijn dochter een ontwikkelings- en spraak/taalachterstand heeft en het voor mij niet altijd helemaal duidelijk is hoever ze nou eigenlijk is op bepaalde vlakken.

Feit is dat ze echt een hekel heeft aan het verschonen van poepluiers en een aantal keer per dag een kleine drol doet ipv gewoon eens goed te poepen ;). En dan heb ik dus elke keer die strijd met verschonen. Dus vandaag heb ik besloten om maar gewoon eens te kijken hoe het gaat zonder luier.

Inmidels staat de teller op 2 ongelukjes. En 0 plasjes op het potje. Nu hetgeen ik een beetje mee zit: Ze gaf op meerdere momenten aan te moeten plassen of poepen, welke van de 2 is mij niet duidelijk, beiden worden door haar aangeduid als "bah". Op het moment dat ze aangeeft iets te moeten doen moedig ik haar aan op het potje te gaan en begeleid ik haar er naar toe. Ze gaat er dan netjes op zitten, vindt dat ook prima en blijft er een tijdje op zitten, maar vervolgens komt er niks. Ik denk dus dat ze het wel aanvoelt en het schijnbaar ook onder controle heeft, maar dat ze dus toch niet op het potje plast. Vervolgens gingen we net even met de oppashond lopen en plast ze in haar broek.

Is het normaal dat het zo verloopt? Zou ze het wel op kunnen houden, maar niet goed kunnen laten gaan als het "moet"? Is dit gewoon een kwestie van volhouden?

Nog even ter extra info: ik kan het dus niet aan haar vragen, want ze kan nog nagenoeg niet praten.

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja, het lijkt me een kwestie van even doorzetten tot ze doorkrijgt dat ze op het potje moet plassen/spieren moet ontspannen. Volgens mij legt ze de link wel maar kan ze alleen nog net niet het juiste op het juiste moment doen, zeg maar ;). Gewoon even volhouden, volgens mij gaat dat helemaal goed komen, zou fijn zijn hey!

3. Amethist

Nou, zou zeker fijn zijn. Ze wilde zojuist weer een luier om, want ze moest poepen, wat ik al dacht, want ze zat toch winden te laten ;). Maar nu heeft ze dus nog niet gepoept...

4. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Je zou ook ervoor kunnen kiezen om ze allebei in hun blote bips te laten rond lopen. Wie weet begrijpt de een het wel van de ander en heb je ze allebei uit de luiers.

Ik zou sowieso niet de ene keer luier aan doen en de andere keer niet, want dat werkt ook verwarrend.

5. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Je moet vooral volhouden. En de luier uitlaten. Anders is het onduidelijk voor haar. Een paar dagen gewoon thuis blijven en niet te veel plannen. Je zou haar kunnen belonen met een sticker als ze iets op het potje doet. Ik had een boekje een potje vol wat ik vaak voorlas op de wc. Hou het vooral gezellig ;)
    Ik wil je in iedergeval heel veel succes wensen! Zelf heb ik het vorige maand gedaan (zoontje was 2 jr en 2 mnd) het heeft ongeveer 2 weken gekost. Hij gaf het zelf nog niet aan. Dus ik zette hem om de 30/45/ etc minuten op de wc. We zijn nu een maand verder en hij os helemaal zindelijke ook snacht en hij geeft het aan.
    Heel veel succes!

6. Amethist

Ik snap inderdaad dat ik de luier echt uit moet laten. Dat doe ik ook, maar als zij aangeeft te moeten poepen en het echt niet op het potje gaat doen, dan doe ik haar voor het poepen een luier om. Dus zodoende dat ik haar een luier had omgedaan.

Ik ga nu in ieder geval het hele weekend en maandag (en vandaag ook, mijn moeder past nu op en die vond het geen probleem) haar zonder luier laten lopen. Maar goed, dinsdag moet ze weer naar de opvang (een medisch kdv) en ik ben bang dat ze er daar geen tijd voor hebben, maar dat zal ik even moeten overleggen.

Hoe doen jullie dat trouwens als je (even) weg gaat/moet, naar de winkel oid? Dan ook de luier uit laten?

7. Chaii

Chaii Niet meer actief

Ik heb alleen het eerste bericht gelezen hoor.
    Maar ik ben begonnen met alleen in huis geen luier en als ze wel op het potje plaste een beloning te geven.
    Er gebeurde regelmatig ongelukjes, maar daar leren ze van.
    Buiten en tijdens slaap momenten moet je gewoon die luier aan doen, ze weten donders goed wanneer ze plassen in die luier.
    Op een gegeven moment wou mijn dochter ook niet meer in haar luier plassen zelf, dat gaf ze dus zelf aan.
    Nu is ze overdag zo goed als zindelijk, al heeft ze hier en daar soms wat inschattings fouten met hoeverweg haar potje is enzo.
    Snachts doe ik haar gewoon de luier om en ze roept zelf als ze moet plassen, dan zet ik haar op haar pot.
    De luier is bij haar dus geen reden om in haar broekje te mogen/kunnen plassen schijnbaar.
    Als we naarbuiten gaan doe ik ook nog vaak een luier om, omdat ik wil voorkomen dat ze na een ongelukje nat rondloopt.
    Maar eigenlijk houd ze altijd haar plas netjes in.
    Wat ik dus wil zeggen is, dat wanneer je overdag thuis zorgt dat er geen luier gedragen word en naar het potje gaan stimuleerd dat ze dan het pot plassen fijner en leuker gaan vinden.
    Als je dat punt hebt bereikt gaan ze ook niet meer 'bewust' in hun luier plassen en kan je die dus wanneer je dat nodig acht als backup aandoen.
    Maarja, ik zat na het schrijven hiervan na te denken en ik denk dat het voor elk kind stiekem ook wel anders is.
    Die beloning bij elk plasje kan ik je wel aanraden! :D

8. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Het enige wat ik denk, wil je niet te veel? Je heeft aan dat ze een ontwikkelingsachterstand heeft, hoe groot is die achterstand? Ik kan me nl voorstellen dat haar ontwikkelingsleeftijd het nog niet aan kan. Hier begon het eerst met interesse in de wc, ze wilde steeds mee. Daarna elke keer een stapje verder op hun eigen niveau.

Ik zou het eens op het mkd bespreken. Misschien hebben zij tips. Tot die tijd zou ik er niet aan beginnen het kan nl een hoop kapot maken als je het niet op de juiste manier aanpakt en ik denk zeker dat je er in het geval van jouw dochter er heel voorzichtig mee om moet gaan.

9. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    luier uit is luier uit en ook als je even weg moet. Even laten plassen voor je gaat en eventueel daar ook nog een keer en dan weer thuis. Zoon moest op dag 1 ook meteen mee naar school zonder luier dus.

Als je wel een luier aandoet dan is het en verwarrend en veel kinderen zijn anders dan die van Chaii en plassen er dus wel in. Luier en luierbroekje wordt ook vaak als hetzelfde gezien door ze.

Luier aan als ze meld dat ze daarin wil poepen kan wel, er zijn meer kinderen die nog een tijdje in hun luier poepen en dat nog niet op de wc/potje durven. Ze zijn dan wel zindelijk.

10. Amethist

Ja, daar je ik natuurlijk zelf ook aan gedacht, maar het punt is dat ze over een half jaar naar school moet en dan (helaas) ook zindelijk moet zijn. Dus ik wilde gewoon eens kijken hoe het zou gaan. Mocht het nu na een paar dagen tot helemaal niks leiden dan wacht ik er weer even een poosje mee.

Ik weet dat ze haar op de opvang ook op vaste momenten (na het slapen bijvoorbeeld, daar slaapt ze nog tussen de middag) op het potje zetten.

11. twinkle star

Wij hadden in het begin ook overleg met het kdv en hielden ons aan hun ritme.

Begrijp me niet verkeerd ik bedoel het goed. Maar is er zicht op dat ze over een half jaar naar een normale school gaat? Want zo te horen het ze dan nog een aantal stappen te maken. Als ze nu nog slaapt tussen de middag, nog geen interesse lijkt te hebben in zindelijkheid en nog niet praat lijkt me dat heel lastig.

12. butterfly29

butterfly29 Actief lid

12 aug 2010
    180
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter van 3 loopt door haar blindheid ook achter in haar ontwikkeling en praat ook nog bijna niet.

Sinds een half jaar is ze helemaal zindelijk. Wij zijn met een verkleiner op het gewone toilet begonnen. We hebben eerst vaste plasmomenten ingebouwd, bijv. Bij het opstaan, na de lunch, voor het naar bed gaan. Toen ze dit helemaal doorhad de plasmomenten uitbreiden tot de luier helemaal af kon blijven. Dit ging eigenlijk vrij snel en ze is nu dag en nacht zindelijk maar wij zetten haar dus wel regelmatig op het toilet, omdat ze het zelf niet aangeeft. Het ophouden kan ze heel goed dus bijna geen ongelukjes meer.

13. Amethist

Nee, ze kan niet naar regulier onderwijs, maar naar ik heb begrepen wordt er ook op so van de kinderen verwacht dat ze zindelijk zijn.

Ze slaapt thuis niet meer tussen de middag, maar op de opvang dus nog wel. Daar heeft ze het schijnbaar nog wel echt nodig. En ondanks dat ze nog niet kan praten kan ze zich in veel gevallen wel goed duidelijk maken. Ze kan, zoals ik ook schreef, ook zeker duidelijk maken dat ze moet plassen.

En tja, wat is interesse in zindelijkheid? Ik denk niet dat alle kinderen daar even duidelijk in zijn. Mijn dochter is een beetje van het type "liever lui dan moe" ;) en vindt dingen al snel wel prima en lekker makkelijk. Als het aan haar ligt zit ze bijvoorbeeld ook lekker altijd met haar luie kontje in de kinderwagen ;).

14. twinkle star

Ok dat wist ik niet dat ze daar ook zindelijk moeten zijn. Dan begrijp ik idd de druk. Bedoelde het absoluut niet rot allemaal, uit je reactie kan ik opmaken dat het niet helemaal goed is overgekomen. Ik bedoelde het slapen bijv. Niet negatief maar als ze dat op het mkd nog nodig heeft wat lange goed kan voorstellen met alle indrukken. Is dat met 5 dagen basisonderwijs niet anders.

Ik hoop dat jullie samen met het mkd een goede manier vinden om het mee om te gaan. En voor jullie een knuffel want het lijkt me niet altijd makkelijk.

15. Amethist

Oh nee hoor, ik had het niet verkeerd opgevat. Ik had niet zo veel tijd om te reageren, dus vandaar dat het misschien wat kortaf overkwam. No hard feelings!

Deel Deze Pagina