Hoe ging/gaat bij jullie de overgang van bv naar fv?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door ikkie97, 27 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.916
    3.937
    113
    #1 ikkie97, 27 jul 2012
    Laatst bewerkt: 27 jul 2012
    Wij zijn zojuist begonnen met het afbouwen van de borstvoeding, de kleine meid heeft net haar eerste flesje kunstvoeding gehad. En dat ging op zich prima, eerste slokje keek ze even raar maar toen zag je haar denken: he, daar zit ook melk in!
    Ik had 100 cc klaargemaakt (90 cc water/3 schepjes), ik geef nu nog zo'n 8 voedingen per etmaal. Ze heeft niet alles opgedronken, zo'n 60 cc maar op zich is dat niet zo erg. Ze drinkt meestal 's avonds ook wat vaker (rond 6 uur, 8 uur en 10 uur) dus zal ze uit mijn borst ook niet heel veel meer drinken normaal gesproken. En misschien om te wennen aan de kunstvoeding ook wel goed dat ze niet meteen een hele fles achterover slaat. De voglende voeding die ik ga vervangen (als dit een paar dagen goed gaat en ik geen stuwing krijg) is de late ochtendvoeding, dan zal ze vast wat meer drinken.

Hoe is jullie ervaring met de overgang van bv naar fv? Welke problemen kwamen jullie bijv. tegen en hoe hebben jullie het ? Gingen jullie kindjes gemakkelijk naar minder voedingen uit de fles? (borstvoeding is vaak meer voedingen per etmaal dus nu houdt ze er rekening mee dat ze straks nog een keer mag en dat mag natuurlijk ook!! maar uiteindelijk moet ze het met minder voedingen doen natuurlijk.. gaat ze dat vanzelf snappen??)

2. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Hoi

ja hoor ging hier vlekkeloos.
    Rond dezelfde tijd om gegaan als jij had een mooi schema van het cb heb er 2 weken over gedaan toen ik eenmaal 2 voedingen fv liep mijn bv goed terug en volgde de andere flesjes snel.
    Ben hier friso standaard gaan geven en de tijden tussen de flessen werden vanzelf geregeld succes komt goed!

Groetjes paula

3. babyproject

babyproject Niet meer actief

Bij onze oudste vlekkeloos. Ze was 2,5 maand en kreeg 5 borstvoedingen. Heb dat per voeding langzaam omgebouwd naar 5 flesvoedingen.

Bij onze jongste ging het drinken uit de fles erg moeizaam. Na lang experimenteren de juiste fles en flesspeen gevonden en nu bijna 2 maanden later gaat het goed. Zij zat overigens ook al op slechts 5 borstvoedingen.

De meeste kindjes drinken vanzelf meer per fles en komen dan ook pas later weer voor een voeding, dus dan gaat je aantal voedingen vanzelf omlaag. Gewoon op verzoek blijven geven.

4. Nienkiej

Nienkiej Fanatiek lid

5 jun 2011
    1.180
    0
    36
    Verkoopmedewerkster
    Gouda
    Ik ben zelf ook nog bezig met afbouwen, en heb daarvoor met BV geprobeerd op 6 voedingen te blijven, dat aangehouden en telkens een fles in de plaats van bv gegeven. Dit ging heel makkelijk, en uiteindelijk sinds vorig weekend van 6 naar 5 voedingen gegaan omdat ze niet zoveel meer nodig heeft gelukkig. Als ze wil kan er zelfs tussen elke fles kunstvoeding 4 uur tussen laten zitten. Ik probeer nu een week lang alleen 's ochtends en 's avonds BV te geven en tussendoor 3 flesjes.

Mijn schema: 7:30 BV 11:00/12:00 vanaf vandaag kunstvoeding uit fles dan 14:00/15:00 kunstvoeding 17:00/18:00 kunstvoeding en 21:00 BV.

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.916
    3.937
    113
    Bv op 6 voedingen houden gaat hier niet lukken, ze raast alles bij elkaar als ze honger heeft en het duurt haar te lang...
    Ik hoop dus dat wanneer ze wat meer flesvoeding krijgt straks ze daar langer op kan 'teren' zodat ik tzt voedingen kan samenvoegen.
    De fv valt hier prima in de smaak trouwens, eerste keer dronk ze 60 cc (en de 61e cc kwam er direct weer uit dus toen had ze echt genoeg;) ), gisteren al 80 cc en vandaag ging ze huilen omdat de fles leeg was (100 cc), haha toen nog maar een beetje bijgemaakt heeft ze ook nog wat van gedronken. Heb nog geen stuwing gehad, alleen ging ik wel heeeeel erg lekken vannacht ;) m'n hele nachthemd was kletsnat... vandaag verder geen last van gehad gelukkig, ben benieuwd hoe het vannacht gaat, nu is de andere borst aan de beurt om wat langer te 'wachten' (ik geef 1 borst per keer en 'snachts slaapt ze veel langer dan overdag).

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb gelukkig geen ervaring met de overgang van zelf voeden naar kunstvoeding. Mijn ervaring is dat het zelf voeden steeds makkelijker werd, hoe langer we het deden.

Toen ze veel ouder waren gingen ze zelf gewoon afbouwen, daar hoefde ik niet bij te sturen of wat dan ook, ze gingen meer andere dingen eten en drinken en de borst werd steeds minder spannend tot het alleen nog maar voor het slapengaan of bij het opstaan was.

Voor een kindje van jouw leeftijd is bij borstvoeding minimaal 8 voedingen normaal. Door kunstvoeding te gaan geven gaat ze als je gewoon de rest op verzoek blijft geven er vanzelf meer tijd tussen de voedingen zitten. Het beste voor jouw lichaam is om per voeding die je afbouwt 10-14 dagen uit te trekken. Is voor je kind ook beter, de overgang naar kunstvoeding is dan minder heftig, omdat jouw eigen melk die je kind nog krijgt de effecten verzacht.

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.916
    3.937
    113
    Ben inmiddels vanmorgen met een tweede voeding uit de fles begonnen (einde van de ochtend) omdat de eerste helemaal geen problemen opgeleverd heeft.
    Het enige wat nu 'problemen' geeft is het feit dat mevrouw haar ritme een beetje in de war schopt.. normaal valt ze rond 10/11 uur 's avonds in haar diepe slaap en slaapt dan tot een uur of 5. Dan na een voeding slaapt ze door tot 8/9 uur.
    Gisteravond viel ze echter na de fles om 8 uur al in een diepe slaap. Heb getwijfeld of ik haar nog wakker zou maken om 11 uur, maar ze was zo ver weg... maar toen werd ze dus om 2 uur 's nachts wakker... en om half 6... en toen weer om half 9. Uiteindelijk heeft ze haar 'late voeding' dus 's nachts weer ingehaald.
    Vandaag wil ze echt om het uur ongeveer drinken, half 6/6 uur borstvoeding gehad, om 7 uur was het alweer krijsen... ietsje gerekt maar tegen half 8 was ze niet meer te houden en heeft ze flesje gehad waar ze echter na 50 cc alweer genoeg van had. Kwartiertje later toch weer huilen en weer willen drinken. Toen ineens kwam alles er in golven weer uit, dus buikje zat toch vol.... ruim een uur later wil ze wéer drinken, nu weer uit de borst en nu ligt ze na even jengelen toch weer lekker te slapen... ben benieuwd vannacht!
    "Men zegt" dat ze met flesvoeding langer slapen,maar onze kleine meid komt naar mijn idee alleen maar meer vragen om voedingen...

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat ze meer aan de borst wil is niet raar. Kunstvoeding ligt veel zwaarder op de maag, dat voelt vervelend en kinderen willen aan de borst om die pijn weg te drinken. Borst is namelijk veel meer dan alleen maar drinken.

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.916
    3.937
    113
    Dat idee had ik ook al een beetje, dat ze misschien mijn borst zou 'missen'. Gelukkig mag ze voorlopig nog lekker heel vaak!

En vannacht heeft ze van gisteravond kwart voor 9 tot vannacht kwart over 5 geslapen!! Gek kind...
    Nou lag ze ook voor het eerst in een slaapzakje, misschien sliep dat goed haha:)

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.916
    3.937
    113
    Komt het vaker voor dat de flesvoeding eerst goed gaat maar dat na een paar dagen blijkt dat ze er toch niet goed tegen kunnen?
    Mijn kleine meid heeft gisteravond de helft eruit gespuugd, dit was een kwartier na haar flesje en nu net weer. Alleen nu had ze alweer een borstvoeidng gehad na een flesje (waar ze vanmorgen maar 30 cc uit wou drinken). Het kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben, maar voorheen spuugde ze eigenlijk nooit, ja het is 1 of 2 keer voorgekomen misschien.
    Maar de eerste dagen flesvoeding gingen prima, ze dronk ook steeds meer uit het flesje, 100-120 cc...

11. goldy

goldy Fanatiek lid

1 sep 2009
    2.253
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoeveel krijgt ze nu in haar flesje? Misschien is het te veel en dat ze daardoor nu spuugt?

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.916
    3.937
    113
    Het gaat nu weer goed, dus had vast een andere oorzaak!
    Ze drinkt nu steeds ongeveer 80 cc en slaapt sinds drie nachten ook ongeveer 8 uren achter elkaar door! Nou ligt ze ook sinds drie nachten in een slaapzakje dus wat nou daar precies aan bijgedragen heeft weet ik ook niet zeker ;)
    Omdat ze nog redelijk veel borstvoedingen krijgt denk ik dat 80 cc ook wel ongeveer klopt. Gezien haar gewicht zou ze nu zo'n 675-700 ml moeten drinken. Verdeeld over 7-8 voedingen is dat natuurlijk nog geen 100 ml per voeding. Sinds gister is ze wel weer wat rustiger ook tegen voedingstijd dus lukt het wat beter iets meer tijd tussen de voedingen te krijgen ipv dat ze na anderhalf uur weer gaat krijsen. Ik biedt dan 100 aan en kijk wel wat ze opdrinkt. 's Avonds wil ze nog wel vaak clusteren dus dan drinkt ze minder in 1x, dan maak ik vaak wat minder klaar en kijk of ze eventueel meer wil. Ze geeft nu wel duidelijker aan of ze nog meer wil of niet meer.
    Alles moet gewoon even wennen denk ik ;)

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als een kind overgevoelig of allergisch reageert dan zie je dat vaak na 5-10 dagen, omdat dat opbouwt. Verder spugen ze als de portie te groot is.

Deel Deze Pagina