Poepen bij de gastouder

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nibor, 24 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nibor

    Nibor Lid

    24 nov 2021
    8
    2
    3
    Nl
    Het plassen gaat sinds de zindelijkheidstraining goed alleen gaat het met poepen nog niet altijd zo goed. Thuis gaat het op het potje beter dan op de wc. Dit hebben wij ook aangegeven bij de gastouder omdat het daar niet goed gaat met het poepen op de wc. De gastouder heeft zelf wel een potje maar wil deze niet gaan gebruiken omdat dit teveel tijd zou kosten om deze steeds schoon te maken. De kinderen moeten daarom allemaal in een keer op de wc (behalve haar eigen kinderen die mochten eerder wel op t potje) Nu gaat ze zonder overleg ineens een luier omdoen bij onze dochter terwijl ze de optie van het potje niet eens wil proberen. Hoe hiermee om te gaan? Meer mensen die ervaringen hebben met vergelijkbare problemen?
     
  2. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Hier wilde mijn dochter eerst ook niet op wc poepen. Op potje ging dat wel. Maar mijn dochter wilde ook niet bij anderen poepen, enkel thuis dus dat was nooit een probleem.

    Maar dus ik neem aan dat jouw dochter dus een poepongelukje gehad heeft en daarom terug een luier aankrijgt? Of gaat het erom dat ze liever alles op het potje wil doen?

    Dat ze bij de gastouder/opvang allemaal samen een gezamenlijk wc moment hebben is niet zo vreemd, dat was hier ook. En ook allemaal op wc met opstapje en verkleiner.

    Hier kregen ze overigens wel geen luier om, maar ze hadden dan ook maar zelden een ongelukje. Als jouw dochter nog meerdere ongelukjes heeft op een dag zou ik of even de zindelijkheidstraining op pauze zetten of een paar weken verlof nemen en zelf met haar gaan oefenen.
     
  3. Nibor

    Nibor Lid

    24 nov 2021
    8
    2
    3
    Nl
    De plasjes doet ze allemaal netjes op de wc bij de gastouder alleen poepen niet.
    Ze hanteert geen gezamenlijk plasmoment voor alle kinderen maar ze mogen alleen op de wc met verkleiner.
    Wij willen liever niet terug naar luiers omdat er dan een kans is dat we de hele zindelijkheidstraining opnieuw kunnen doen terwijl het plassen zo goed gaat en ze zelfs snachts al aangeeft als ze moet soms.
    Maar vind t zo gek dat ze zo ineens luiers gaat aantrekken en ons dat niet laat weten.
    We hebben onze dochter ook altijd de mogelijkheid gegeven om te vragen om een luier als ze moet poepen (Maar wil ze echt niet) daarom zaten er ook altijd 1 luier in de tas maar deze is nu weg en van onze dochter horen wij dat de GO boos werd toen ze in de broek gedaan had en daarna een luier aan kreeg. En dus deze weer gauw uitgedaan voordat wij kwamen
     
  4. Nibor

    Nibor Lid

    24 nov 2021
    8
    2
    3
    Nl
    En het lijkt mij niet veel meer werk om zo'n potje te legen en schoon te maken zeker niet ten opzichte van het verschonen van een luier of helpen met naar de wc gaan. Dus het argument dat het teveel werk is begrijp ik niet zo
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  5. Nibor

    Nibor Lid

    24 nov 2021
    8
    2
    3
    Nl
    Wij hebben net onze 3 weken vakantie volledig gebruikt voor zindelijkheidstraining dus nogmaals vrij nemen hiervoor is echt niet mogelijk. Met de kerst zijn we wel weer vrij maar voor die tijd gaat dat niet
     
  6. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    Een potje leegmaken is meer werk dan wanneer ze gewoon op wc zou gaan, maar inderdaad niet meer dan in de luier en zeker niet meer werk dan in de broek.

    Wel slecht dat de gastouder haar zomaar een luier omdoet. Mij lijkt toch ook dat ze niet zo vaak moet poepen op een dag? Dus jammer als er een ongelukje gebeurt, maar daarna is het wel klaar met poepen dus heeft een luier ook niet veel zin meer.

    Hoe oud is je dochter? Gaat ze thuis vanzelf op het potje? Of heeft ze thuis ook nog regelmatig poepongelukjes?
     
  7. Nibor

    Nibor Lid

    24 nov 2021
    8
    2
    3
    Nl
    Nee meestal is ze na 1x wel klaar inderdaad... of ze moet niet genoeg tijd en of rust krijgen dan kan t wel eens zo zijn dat de rest een 2e keer komt.
    Ze is 3jr. Thuis gaat plassen altijd op de wc en goed en vanzelf. Poepen moeten we meestal ook naar vragen maar dan gaat ze wel. En ze krijgt de keus wc of potje maar dan kiest ze altijd potje. Eerder heeft ze wel geprobeerd op de wc thuis maar dan lukte dat ook (meestal) niet en juist dan niet alles in 1x.
    Heb echt het gevoel dat het nu juist langzamer gaat dan nodig doordat ze haar niet op t potje wil laten gaan.
    Ik snap ook echt dat het voor haar lastig is en doordat ze er nog geen ervaring mee heeft wellicht niet weet wat anders te doen maar jammer dat ze dan alleen dit als oplossing ziet. Voelt meer als straffen met een luier zoals ze dat nu doet.
     
  8. meis1987

    meis1987 Fanatiek lid

    13 dec 2011
    2.353
    360
    83
    in een huis
    En als je nu een open gevouwen luier in het potje legt? Wij deden altijd wat wc papiertjes in het potje. Dan gooi je hem makkelijk leeg in de wc. Doekje er door en klaar.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  9. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.477
    1.715
    113
    Wat vervelend! Ik ben dus ook go en zweer bij de Ikea potjes. Los bakje dat je heel makkelijk weer schoonmaakt, ok niet mijn meest favoriete activiteit :roflmao:. Zou die geven namens Sinterklaas :p.
    Ik vind dat sommige go heel lastig doen met potjes, willen perse dat ze op de wc gaan.
    Maar niet elk kind wil op de wc. Het argument is dat ze het niet fris vinden en dan andere kinderen eraan kunnen komen. GGD wil dat ook nog weleens vinden. Tja dan pak je het potje en zet je het erna weer weg.

    Een luier aan terwijl het thuis niet hoeft vind ik alleen ok bij veel ongelukjes en als ze niks melden, maar dan zijn ze gewoon nog niet zindelijk en neem ik ze minimaal 1x per dag mee als ze willen. Een luier aan is zonde, 1 ze is niet piep meer en 2 grote kans dat ze er mee stopt ook met plasjes.

    Altijd lastig als je niet op 1 lijn zit met je go.
     
  10. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.004
    5.137
    113
    Hier op de psz mogen potjes ook niet meer, is een regel van ik meen de ggd? Maar stiekem gebruiken ze ze wel. Ze leggen er papier in, dan kiep je ‘m zo leeg in de wc, en is het schoonmaken heel eenvoudig. Geen plakpoep aan je potje enzo ;)
    Ik zou vragen waarom ze het niet wil, waarom het meer werk ik dan bv een luier (dat lijkt mij meer werk eigenlijk?). Ik vind het eigenlijk heel flauw klinken, helemaal als ze dan boos wordt bij een ongelukje en een luier aan doet om vervolgens die luier voor het ophalen weer uit te doen… Klinkt alsof er meer speelt? Luiers wel lekker makkelijk omdat ze dan even met een vieze luier kunnen lopen ofzo?
     
  11. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    En afspreken dat ze bij de gastouder aangeeft dat ze moet poepen en dan daar een luier krijgt? Enkel voor het poepen? Totdat het thuis ook lukt op de wc?
     
  12. Nibor

    Nibor Lid

    24 nov 2021
    8
    2
    3
    Nl
    Die van de ikea kende ik nog niet. Heb hem even gegoogeld. Had ik eerder moeten weten... was voor thuis ook handig geweest.
    Als zij 'm zo zou neerzetten als ze dat bij haar eigen kinderen ook heeft gedaan dan kunnen de anderen er echt niet zomaar bij dus dat lijkt mij t probleem niet.

    Wij zijn ook bang dat we weer terug bij af zijn met plassen als ze luiers om krijgt.
     
  13. Dompiewompie

    Dompiewompie Fanatiek lid

    2 jul 2018
    1.168
    1.488
    113
    Vrouw
    mij lijkt sowieso dat ze het potje ergens moet zetten waar de andere kindjes niet aankunnen. Gewoon naast de wc? Ik neem aan dat de kindjes daar niet spelen.
     
  14. Nibor

    Nibor Lid

    24 nov 2021
    8
    2
    3
    Nl
    Kan me niet voorstellen dat er meer speelt want wij hebben haar nooit eerder ergens over gehoord. Ja dat denk ik dat t dan gewoon makkelijker is voor dr. Dat snap ik wel maar ja dit soort dingen horen er nou eenmaal bij denk ik dan. Elk kind is anders en heeft an eigen tempo
     
  15. Nibor

    Nibor Lid

    24 nov 2021
    8
    2
    3
    Nl
    Onze dochter weet dat ze eventueel ook om een luier mag vragen als ze moet poepen. Maar ze wil overdag ook echt geen luier meer om.
     
    Ella1988 vindt dit leuk.
  16. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.004
    5.137
    113
    Nee dat bedoelde ik ook met dat er meer speelt; luier is makkelijker omdat je niet direct bv billen moet afvegen en moet opruimen, je kan dat even uitstellen. Maar ik vind dat niet passend voor een go… helpen met zindelijk worden hoort er wat mij betreft echt bij, en met weer een luier aan doen helpt ze het proces niet…
     
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Die van de ikea is super handig. Ook omdat het hoger aan de voorkant is dus plassen de jongetjes en minder snel langs.

    Ik zou ook niet blij zijn met in eens luiers. Als ze nou 3 ongelukjes heeft gehad zou ik het snappen maar bij 1 al. Neem aan dat ze ook schoon ondergoed mee heeft.

    Het is sneu voor je dochter want zo lijkt het of het niet goed gaat terwijl ze zo haar best doet!!

    Wat andere ook schrijven gewoon een wc papiertje onderin leggen en klaar. Zo handig.
     
  18. Annefien

    Annefien Bekend lid

    4 jan 2021
    560
    344
    63
    Vrouw
    Als het klopt wat je dochter zegt vind ik het echt slecht dat de gastouder boos wordt omdat je dochter in haar broek had gepoept. Boos worden werkt alleen maar averechts. Ongelukjes horen bij het zindelijk worden en als ze dat niet wil had ze geen gastouder moeten worden. Ik zou dit dus zeker met haar bespreken.

    Is het geen optie om bij de gastouder iets in het potje te leggen, een luier, inlegluier of gewoon wc papier? Dan wordt het potje minder vies. En misschien een optie om zelf 1 of 2 potjes te halen, die bij haar neer te zetten en dat ze die alleen leeggooit en in een vuilniszak neerzet voor jullie, dat jullie hem thuis maar schoonmaken. Bizar dat dat nodig zou zijn, maar liever zo dan dat ze weer een luier aan doet want dat stoort echt het zindelijk worden waardoor het alleen maar langer duurt en daar heeft de gastouder ook geen baat bij lijkt me.

    En verder thuis goed oefenen met de wc, misschien een sticker laten plakken voor poepen op de wc met in het vooruitzicht een cadeautje? Maar daar moet ze dan wel gevoelig voor zijn dat het haar motiveert.
     

Deel Deze Pagina