Normaal eet onze dochter als een bootwerker. Soms wel twee bruine boterhammen achter elkaar met pindakaas. Op zondag maak ik altijd banaan/havermout/amandelmelk pannenkoeken. Normaal eet ze daar meer van dan mijn man of ik op kunnen. Afgelopen zondag was ze een beetje verkouden. Ze at nog maar 1 pannenkoek. Prima, opmerkelijk, maar prima. Niet lekker, dus logisch. Gaandeweg de week werd het steeds erger. Geen boterhammen meer, maar ook geen dingen die ze normaal heerlijk vind (ontbijtkoek, krentenbol, knijpfruit, aardbeien, croissantjes, toastjes, smoothies etc). Tot we op het punt na een week zijn beland (vandaag) dat ze zo goed als helemaal niks weer wil eten al 3 dagen. Ze eet nu op een hele dag een half koekje en 1 toastje. Thats it. Ze drinkt wel voldoende water. Verkoudheid is bijna over, dus dat is het niet. Ze heeft geen keelpijn. Omdat ze niks eet, heeft ze hele waterige diarree en buikkramp (want diarree). Ze is verder wel levendig, in die zin: ze kletst. Maar ze ligt wel de hele dag op de bank en is spierwit. Ze wil eigenlijk vooral slapen. Daar zeurt ze ook steeds om. Soms vraagt ze om iets, maar zodra ik het dan geef, dan wil ze het niet meer. Haar honger laten lijden of niet van tafel mogen tot ze iets eet werkt niet. Ik heb haar vanmiddag 2 uur in haar stoeltje gelaten onder mom van "je eet eerst een stukje boterham". Uiteindelijk is ze gewoon in de stoel in slaap gevallen. Honger heeft ze duidelijk niet (anders zou ze wel eten, we geven haar immers alles wat ze vraagt). Vanavond heb ik een halve boterham er in gekregen, zonder korstjes, door met de iPad te dreigen. Dus elke keer dreigen dat de iPad uitgaat, tenzij ze een hapje neemt. Dat is dus nu nog het enige wat een beetje werkt. Maar je ziet haar gezicht vertrekken en ze rilt van walging bij elk hapje. Terwijl het echt een broodkind was altijd. Meehelpen met bereiden werkt ook niet. Ze helpt vrolijk met snijden, maar ze eet nogsteeds niks. Morgen gaan we de huisarts bellen, maar ik vrees dat die gaat zeggen dat we het maar aan moeten kijken. Ze heeft geen koorts en amandelen zien er ook prima uit. Ik maak mij zo zorgen om haar. Ze kijkt zo duf en ik herken mijn meisje niet meer. Ze is zichzelf gewoon niet. Iemand nog tips?
Als je medische problemen uitgesloten hebt, dan is het heel waarschijnlijk een fase waar veel peuters door heen gaan. Ik zou gewoon zoals anders het eten aanbieden, dus gezamelijk aan tafel. En voor jullie zelf een tijd bepalen hoelang je blijft zitten allemaal. Daarna gaat het bord weg, volgende maaltijd weer een kans. Ik zou zeker niet met ipads e.d. werken om er eten in te krijgen.
Heeft ze diarree omdat ze niets eet of eet ze niets omdat ze zich niet lekker voelt/iets onder de leden heeft (en daardoor diarree heeft)? Zou zeker even langs de huisarts gaan als ze echt zo weinig eet en zich ook duidelijk niet goed voelt.
We laten haar ook slapen. Maar zij blijft gerust de hele dag liggen. We stoppen haar om 19.00 in bed. Dan slaapt ze vrijwel meteen. Rond 9.00 slaapt ze nogsteeds. Dan maken we haar wakker. Dan rond 13.00 weer naar bed. (Tussendoor valt ze op de bank dan soms nog in slaap). Dan slaapt ze gerust tot we haar om 16.30-17.00 weer wakker maken.
Wij denken omdat ze niks eet. Ze heeft sowieso altijd al problemen met verstopping en darmpjes. Krijgt normaal ook Forlax (nu dus even niet uiteraard). Ze is niet echt verkouden meer (af en toe beetje sniffen, maar geen loopneus). En ze is wel vrolijk verder. Tenzij je over eten begint. Dan gaat ze brullen.
als mijn peuter ziek is ligt hij soms wel 23 uur per dag in bed, hij wil er dan ook echt niet uit en valt anders beneden op de bank weer in slaap. Tegenwoordig laat ik hem maar en dan knapt hij vanzelf weer op en komt zn eetlust ook weer terug. Ik zou haar gewoon lekker een beddagje geven.
Krijgt ze misschien kiezen? Dat eten pijn doet. Het kan ook een virus zijn, dat het haar niet smaakt. Dan zal het komende week waarschijnlijk beter gaan, meestal 1 a 2 weken en dan toch wel meer eetlust. Maar zou ook even overleggen met huisarts. Ze teert hard in op haar reserves zo.
Maar eet hij dan ook 23 uur lang niks? Onze dochter gaat uiteindelijk trouwens wel brullen dat ze eruit wil. Maar zodra je haar kamer in komt roept ze weer "ik wil slapen"... tsja.
Ja laatst vijf dagen amper. Hij drinkt dan wel appelsap, dat krijgt hij alleen als hij ziek is. als ze altijd een goede eter is geweest zou ik me niet zo zorgen maken dat de eetlust nu ze niet lekker is even weg is. Ze drinkt goed dat is het belangrijkste
Misschien raar maar heeft ze geen Corona gehad? Misschien der smaak en reuk weg? Dat het vies smaakt ofzo
Hebben we aan gedacht. Ze heeft het alleen waarschijnlijk al gehad (kan nog een x natuurlijk). Wij hebben het namelijk gehad in een tijd dat zij ook ziek was met dezelfde symptomen. We vinden testen van een kind van 2 alleen geen optie. Uiteraard blijft ze wel thuis al de hele week. Maar ze heeft geen koorts, ook niet gehad, deze week. Het kan natuurlijk. Maar dan nog, ze heeft nu al een week amper wat gegeten.
Heb alleen de OP gelezen, maar heb je al in haar mond gekeken en gecheckt op aften/ vergrote amandelen/ doorkomende kiezen/ spruw (ja dat kan ook bij oudere kinderen)?
Nee snap ik Maar altijd even goed om die punten te checken Hopelijk is het gewoon een kortdurende fase waar je kindje doorheen gaat.
Goed nieuws! Ze heeft zojuist zonder aanmoediging een hele boterham gegeten! Dank voor al jullie adviezen en meedenken. Jullie hebben mij gisteren wel al gerust gesteld. <bezorgde moeder modus/uit>
Ik reageer toch nog even. Zoals ik het lees was je dochter gewoon ziek met een buikgriepje, waterdunne diarree plus veel slapen en niet willen eten. Als jezelf buikgriep hebt wil je ook absoluut niet eten. Fijn dat ze nu weer eet, laat er ook lekker eten wat ze wil.