borsten altijd leeg kolven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Migga, 12 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Ik kolf sinds kort een aantal voedingen per dag af, omdat ik wondjes op mijn tepels heb die ik probeer te laten genezen. Ik heb een hele grote melkproductie, waardoor ik in een mum van tijd al ruim 150 cc uit één borst kan kolven. Ik stop dan meestal, omdat ik bang ben dat mijn borsten straks nóg meer melk aan gaan maken (ik merk al dat mijn borsten weer een beetje gestuwd zijn sinds ik kolf). Nu vertelde iemand mij dat het wel belangrijk is om mijn borsten altijd leeg te kolven, om ontstekingen te voorkomen. Is dit waar? Mag ik niet gewoon stoppen als het flesje vol is? Mijn zoontje lijkt aan die hoeveelheid wel genoeg te hebben.

2. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Ja, dat is wel waar dat je je borsten goed leeg moet kolven omdat je anders kans hebt op ontstekingen. Ik weet niet of je dat elke keer moet doen. Ik denk dat bijvoorbeeld 's ochtends je kindje ook de borst niet helemaal leeg zou drinken. Zorg in ieder geval dat je ze elke dag een keer helemaal leeg kolft. Hoe vaak kolf je nu per dag? Ik zou proberen ongeveer zo vaak te kolven als je kindje anders zou drinken.

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik kolf mn borsten nooit helemaal leeg... Ik stop als mn aventflesje vol zit.

denk dat je vooral moet opletten als je een harde plek in je borst opmerkt maar anders hou je juist een overproductie in stand denk ik.

Je zoontje krijgt een fles met bv dan? Wel opletten voor slordig drinkgedrag en tepel/speenverwarring he..
    Die wondjes komen denk ik van fout aanleggen, heb je daar al naar gekeken en extra opgelet anders dan blijft dit probleem zich maar herhalen denk ik.

4. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Ik kolf ongeveer 2 of 3 voedingen per dag af, die ik dan inderdaad met de fles aan hem geef. Mijn tepels doen vanaf het begin al vreselijk veel pijn. Ik heb momenteel een kuurtje tegen spruw, maar het lijkt er ook op alsof hij zijn mondje gewoon niet ver genoeg open wil doen. Als hij dit vanaf het begin al fout doet, zou dat nu (na een maand) nog goed aan te leren kunnen zijn?

Ik had vannacht zo'n zware, gestuwde borst, dat ik hem voor het eerst eens goed leeggekolfd heb; ik zat al bijna op 280 cc ! En dat in 20 minuten uit één borst! Ik doe dit maar niet te vaak, omdat ik inderdaad bang ben voor overproductie.

5. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Migga, de eerste weken zijn het moeilijkst! Bijna iedereen heeft in het begin pijnlijke tepels. Misschien jij ook nog extra vanwege de spruw?

Kolven doe je zo wel goed lijkt me maar kijk wel uit met de fles en probeer als het gaat echt ook aan te leggen want het klinkt alsof hij nog niet echt lekker aanhapt en dat leert ie alleen door steeds aan de borst te drinken. Het kan ook heel goed zijn dat daardoor je tepels pijn doen (door het niet goed aanhappen dus). Het lijkt me verstandig als je een keer een lactatiekundige laat kijken en helpen bij het aanleggen zodat je goed weet waar je op moet letten. Hij leert het dan vast met jouw hulp! Je kunt ook eens kijken op borstvoeding.com Daar staat goed uitgelegd waar je op moet letten bij het aanleggen van je kindje.
    Heel veel succes!

6. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Wordt je zoontje ook behandeld voor de spruw?

Verder zoogcompressen extra vaak verwissellen en alles wat met bv in aan raking komt extra warm wassen (bh's, suugdoekjes ed.)

Ik zou voor het aanhappen ook een lactatiekundige bellen... kan nog wel goedkomen denk ik maar hoe vaker je de fles geeft hoe moeilijker het wordt. Mijn zoon dronk de eerste 4 weken ook niet goed aan de borst en daarom kolfde ik alles en gaf dat met een cupje. Met een fles kun je makkelijk nogal luie drinker maken en dat is alstig als je gewoon bv wil geven. Voor bv moeten ze meer moeite doen dan voor een fles. Als je niks doet aan het aanleggen kan het pijn blijven doen en hou je de bv minder makkelijk vol denk ik.

Sterkte

7. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    mijn zoontje heeft met 5 weken in ingreep aan zijn tongetje gehad en moest daarna opnieuw leren drinken. Wonder boven wonder ging dit enorm goed, een paar keer zich verslikt. Dus moet het absoluut nog lukken om jouw kindje een goede drinktechniek aan te leren. Mijn advies is wel een lactatiekundige of vrijwilliger van VBN in te schakelen.
    Succes!
    en inderdaad ik zou niet te veel proberen te kolven, maar heel goed opletten op harde plekken. Te veel melk wil je echt niet, hier nog steeds teveel melk (gelukkig al wel iets minder) maar nog steeds vaak dreigende BO... en dat is echt geen pretje!

8. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    ik moet morgen voor het eerst naar het CB en ga vragen of ze ook naar zijn tong willen kijken. Misschien is er ook iets met z'n tongriempje aan de hand?
    Ik heb echt het idee dat hij niet ver genoeg hapt. Ik las in een artikel dat de onderlip nog meer tepelhof moet omvatten dan de bovenlip. Nou, dat is bij mij echt niet het geval! Ik heb hem wel tíg keer opnieuw aangelegd, maar het lijkt alsof hij na verloop van tijd wegglijdt en dan weer te weinig in zijn mond heeft.
    Ik heb niet echt last van kloofjes, maar de huid is aan weerskanten van mijn tepels verdwenen. Die plekjes bloeden niet, maar er komt wel etter uit.....
    Ik ben ook nog steeds met een kuurtje tegen spruw bezig, maar ik vraag me af of het wel echt spruw is. Ik denk dat het toch echt de aanlegtechniek is....

Vannacht heb ik tijdens het voeden echt even gehuild. Het deed zó'n pijn! Ik wíl zo graag en ik heb zoveel melk, dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om op de fles over te stappen. Maar er is ergens een grens, en ik vraag me af of ik die nu bereikt heb.
    Mijn tepels smeer ik altijd in met bepanthen (op dit moment dan met daktarin). Ik zal de zoogkompressen wat vaker achterwege laten, misschien dat dat ook helpt.

Zucht..... ik zit er echt even doorheen......

9. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    Klinkt niet goed Migga... Goed dat je op het CB even laat kijken en roep alsjeblieft de hulp in van een lactatiekundige, die kan je vast helpen met het aanleggen. Je kindje wordt op den duur ook groter en sterker en dan gaat het vanzelf makkelijker maar het klinkt alsof je NU echt hulp nodig hebt.

Wat betreft de wondjes op je tepels: wat ik altijd deed is na het voeden eerst een beetje moedermelk op je tepels, dat aan de lucht op laten drogen, dan dik bepanthen erop en zo lang mogelijk en zo veel mogelijk bloot laten. Tis niet charmant maar wel het allerbeste!

Als je echt het liefst bv wilt blijven geven en je zet nu door dan lukt het hoor! Heb ook weleens met tranen in mn ogen gevoed en wakker gelegen van de pijn en dat is echt niet leuk maar het werd wel beter en ik ben nu heel erg blij dat mn zoontje lekker aan de borst drinkt. Heel veel sterkte en succes!

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kolven 'lijkt' een leuke oplossing, maar eigenlijk raak je van de regen in de drup.
    Je kind verleert het aan de borst drinken, het is meer werk, en erger: kolven kan de wondjes in stand houden.

Beter is om je kind en je zelf voor spruw te behandelen en (eventueel met hulp) SUPER goed op te letten bij het aanleggen. Als je een kloofje hebt dat veroorzaakt is door een verkeerde drinktechniek, dan drinkt een goed aangelegd kind het kloofje weer dicht, waardoor het sneller geneest.

Door te kolven en te flessen vergroot je alleen maar problemen voor de toekomst, omdat je kind nu het risico loopt op zuigverwarring, m.a.w. zo lui is geworden door de fles dat het niet meer aan de borst wil!

11. hardloper

hardloper Niet meer actief

klinkt bekent. mijn oudste had een verkorte tongriem weet ik nu, en kon niet goed pakken, liet los, gleed weg, werd er zelf gek van. ik ben toen gestopt op advies van verloskundige, maar eigenlijk had ik liever iemand gehad die toen had gezien wat er aan de hand was en me ermee geholpen had, dus een lk is geen gek idee! mijn kv, en het cb hebben niets gezien wat fout was :rolleyes:

12. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    de scheurtjes aan de zijkanten van mijn tepels zijn inmiddels zó erg geworden, dat het langzamerhand één grote wond aan het worden is. Dit was voor mij vanmorgen de druppel, en ik heb een lactatiekundige ingeschakeld. Ze komt morgenochtend bij me. Het is de allerlaatste poging om de borstvoeding goed te laten verlopen.
    Pffff.... zit er echt even doorheen......

13. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    O, ik hoop dat ze kan helpen Migga. Wat vervelend dat je zo'n last hebt. Goed dat ze komt iig. veel sterkte!

14. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    WAT EEN OPLUCHTING!

De lactatiekundige is zojuist geweest en ik heb helemaal het licht gezien! Want wat bleek? De baby hapt gelukkig wel goed, maar ik leg Dyon altijd op een kussen op mijn schoot te drinken en dat is in mijn geval verkeerd! Ik heb zware borsten, waardoor mijn borst veel te hoog ligt en de baby daardoor verkeerd aan mijn tepels trekt. De lactatiekundige trok het kussen weg, waardoor Dyon gewoon op mijn schoot kwam te liggen en mijn borst meer "speelruimte" had. Wat een verschil! Het deed meteen veeeeel minder pijn! Ik kon daardoor ook veel beter rechtop zitten en Dyon beter vasthouden. Als ik had geweten dat de oplossing zo simpel was.....
    Natuurlijk ben ik er nog niet, aangezien de wondjes op mijn tepels behoorlijk erg zijn, maar volgens de deskundige zullen ze snel helen.

Ik heb echt weer even frisse moed nu! Okee, het is best prijzig zo'n lactatiedeskundige over de vloer, maar het is het geld meer dan waard!

15. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    wat goed om te horen! hoop dat het nu snel beter gaat met je.
    trouwens, als je een aanvullende verzekering hebt wordt de lactatiekundige misschien wel vergoed, even nakijken!
    Maar hoe dan ook, is het het geld waard natuurlijk. En bedenk maar eens wat je op kv kan besparen als je een poos bv geeft ;)

16. Nemo

Nemo Niet meer actief

Super zeg dat je met zo'n "simpel" advies zo geholpen bent. Hopelijk kun je nu snel weer lekker voeden.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat fijn zeg dat je probleem relatief simpel opgelost is!
    Voor voedingskussens wordt binnen de borstvoedingswereld wel vaker gewaarschuwd, maar dat moet je ook maar net weten...

18. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Wat fijn dat je zo'n goed advies hebt gehad.
    Hopelijk kan je weer snel genieten van je borstvoeding.

Deel Deze Pagina