Het drama dat naar bed gaan heet....

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Vlinder3, Jan 9, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    Mijn dochter is nooit een goede slapen geweest maar de laatste tijd is het wel heel erg raak....

Ze is al vanaf dag 1 geen doorslaper geweest en heeft misschien in totaal van haar bijna 2,5 jaar, 4 maanden doorgeslapen.

Anderhalve maand geleden heeft ze een groot bed gekregen en toen ging het supergoed, ze bleef goed liggen en sliep door en sliep makkelijk 12 uur op een nacht.

Nu sinds 3 weken is dit echter heeeeel anders.
    Ze gaat krijsend naar bed en komt haar bed iedere keer uit, de 1e 2x dat ik haar terugleg zeg ik nog weltrusten en geef haar een kus maar de keren daarna (+/- 8x) leg ik haar terug zonder iets te zeggen. De ene avond moet dit 12x en de andere avond 2x.....

Toen ze nog in haar ledikantje lag, liet ik haar een tijdje huilen voordat ik er naartoe ging en dan viel ze soms vanzelf weer in slaap, als dit niet zo was dan was ze de eerst komende 2 uur klaarwakker.
    Nu in het grote bed komt ze er dus uit en gaat tegen de deur schoppen en slaap, hierna komt ze haar kamer uit en gaat aan het traphekje staan rammelen. Ze krijgt en gilt alles bij elkaar en ik weet niet wat ik ermee aan moet.
    Als ik haar oppak om haar rustig te krijgen laat ze me niet meer los en ben ik veel vaker in de weer om haar in bed te krijgen en te houden.
    Knuffel ik haar niet als ze eruit gekomen is maar leg ik haar gelijk in bed dan ben ik korter bezig.

Hiernaast wordt ze ook snachts zo wakker, ze begint te krijsen en het ritueel begint weer van voor af aan en sochtends is ze tussen half 6 en half 7 klaarwakker.

Je zou denken dat ze geen middagslaapje meer nodig heeft dan maar als we die weglaten is het een nog groter drama:( en is ze nog meer en nog vroeger wakker.

We weten het niet meer, we hebben alles al geprobeerd. Ik houd sinds een week een slaapdagboekje bij zodat ik daarin misschien terug kan vinden waar het fout gaat maar zie geen gekke dingen.
    Als ik haar in bed leg wil ze kroelen, kusje, kusje op wangen, kusje op hoofdje, kusje op kin, nog een verhaaltje enz enz....

Nu is het ook zo dat ik degene ben die altijd hiermee in de weer is want als mijn man er naartoe gaat.......dan gaat hij ernaast in bed liggen, gaat gezellig met haar kletsen of neemt haar mee naar beneden....en dat is niet de bedoeling want dan vind ze het alleen maar leuk en blijft het aan de gang.

Het begint me wel op te breken nu iedere dag hetzelfde en iedere dag weer mijn geduld goed bewaren....ik ga dan ook vaak als ze eindelijk slaapt even een rondje wandelen om even tot rust te komen.

Nogmaals het is geen gewoon huilen het is echt een driftbui van minimaal 20 minuten met schoppen en slaan tegen de deur:(

Weet iemand nog een tip misschien?
    Behalve, lampje op kamertje, bed verplaatsen, deur open of dicht, lauwe melk, rolluik helemaal dicht of op kiertjes.

2. EnKay

EnKay Actief lid

Oct 3, 2013
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ten eerste, op 1 lijn zitten met je man, zij voelt feilloos aan dat jullie het anders aanpakken, er is niets verwarrender voor kinderen dan ouders die het niet eens zijn over de opvoeding.

Ten tweede, mijn dochter heeft dit ook gedaan. Wij hebben iom een pedagoog haar 1 keer op bed gelegd en daarna niet meer, traphekje dicht en huilen maar. De eerste 3 avonden heeft ze heel lang op de gang voor het traphekje gestaan, gehuild en geroepen en wij hebben steeds opnieuw benoemd "papa en mama leggen jou 1 keer op bed, je kunt nu lief gaan slapen of niet maar we komen niet meer boven als er niets is". Na 4 avonden (lange avonden) was het over.

Dus duidelijkheid en consequent zijn en doorbijten dat heeft voor ons gewerkt.

3. EnKay

EnKay Actief lid

Oct 3, 2013
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    EN sterkte!! Ik weet hoe vermoeiend dit is ;)

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Hoe lang heb je geprobeerd zonder middagslaapje?

Misschien werkt een beloningskalender al?
    Iig duidelijk zijn naar haar wat je verwacht en consequent blijven..

5. yossie

yossie Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    1,784
    0
    36
    Pfff wat zwaar. Iig inderdaad samen met man dezelfde aanpak en die zelfde aanpak minimaal 1 week proberen. Ik zou zelf geen aandacht geven (niet praten, geen knuffel, kusje) en terugleggen kiezen heel consequent zijn.

Hoe doet de supernanny dit ook alweer?

6. sravia

sravia Lid

Jul 19, 2011
    63
    0
    0
    NULL
    Ohhh onze dochter is precies even oud en hier precies hetzelfde drama....

7. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    Ik leg haar alleen de 1e keer terug met een kusje en weltrusten en daarna niet meer, dan zeg niks meer.

Vandaag kwam ze er 1x uit en daarna mekkerde ze nog even en nu slaapt ze :)
    Kijken wat de nacht nu weer gaat doen.

8. MamMo

MamMo Bekend lid

Mar 1, 2011
    866
    86
    28
    Na weken ploeteren heb ik doormiddel van picto's een avondritueel op de kast gehangen. Speelgoed opruimen, piama aan, tanden poetsen, boekje lezen, slapen. picto's op Sclera picto's

Elke avond picto voor picto uitgevoerd met veel complimenten en steeds weer op de kast kijken. wat gaan we nu doen? wat hebben we al gehad?
    als hij alles goed deed dus ook het gaan slapen en doorslapen kreeg hij een stikker. 5 stikkers was een beloning. (Eten kiezen, zwemmen, klein kadotje)

De eerste nachten gingen nog niet goed. ik zei dan alleen, wat jammer, geen stikker terwijl je zoooo goed, je tanden poetste of hielp met opruimen!! Vanavond lukt het vast...

na een week ging het opeens steeds beter! Al kent hij alle stappen allang hij wil nog altijd de picto's aanwijzen. het is onderdeel van het ritueel geworden.

sorry, ik type op mobiel. zie nu dat ik geen hoofdletters maak.

9. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    Nou, ze ging redelijk goed slapen maar vanaf 5 uur was het weer feest en heeft ze niet meer geslapen....

Ik zit er iig even helemaal doorheen

10. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    Ik heb net samen met haar haar bed en kast verplaatst. Ze heeft zelf gekozen waar het staat....ben benieuwd

11. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    Ik heb haar vanavond thee gegeven voor ze ging slapen ipv een beker melk. Ben nu echt van alles aan het proberen ;)

Ze ging supergoed slapen, ze heeft 2 minuutjes gemekkerd en nu slaapt ze.
    Nu afwachten of ze vanacht of morgenochtend vroeg een feestje gaat bouwen.....

Ik las iets over die kaarten, die heb ik al ;)

12. flipflop

flipflop Fanatiek lid

Dec 4, 2010
    3,250
    1,009
    113
    Zuid-Holland
    Ik zou gaan kiezen voor 1 aanpak als ze 's nachts wakker wordt en deze heel consequent vol gaan houden.niet toegeven of aanpak weer veranderen want daardoor ontstaat onduidelijkheid en ruimte voor je dochter om nog meer uit te halen! Dus bijvoorbeeld elke keer als ze uit bed komt haar zonder iets te zeggen haar terug brengen naar haar bed en zeggen ga maar lekker slapen. Verder geen reactie proberen te geven! En dit samen met je man uit voeren! Eventueel afspreken wie deze nacht aan de beurt is zodat een van jullie wel wat kan slapen. En doorzetten!! Anders veranderd er niets!

Wat betreft vroeg wakker zijn: misschien de nijntje wekker proberen? Daarvan gaan de oogjes open als ze wakker mag zijn.

13. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    Die aanpak doe ik al ;) Alleen mijn man kan dit niet, hij vind het zielig....dus pak ik het liever op want anders is het hek van de dam....

De Nijntje wekker hebben we geprobeerd maar ze is er bang van haha dus dat gaat hem niet worden

14. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    Kort maar lekker nachtje gehad.

Gisteren is ze goed gaan slapen, 2 minuutjes gemekkerd en....jaja doorgeslapen. Ze was wel om 6 uur al wakker maar dat is stukken beter dan om 12 uur snachts wakker tot 1a2 uur en dan om 5 uur wakker ;)

Misschien een toevalstreffer maar dat maakt niet uit, we kijken wel hoe het vanavond weer gaat.

Ik heb haar een flinke knuffel gegeven en gezegd dat ik trots op haar was.

Nu zit ze al lekker de knutselen, creatief dotje :)

15. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    Oh en trouwens, ik heb net het slaapdagboek doorgelezen wat ik sinds een tijdje heb en daarin valt me op dat ze de slechtste nachten heeft als we iets hebben gedaan overdag. Zoals bij vrienden op visite, dierentuin dus eigenlijk de dingen buitenshuis....ze was als baby al heel snel overprikkeld en ik denk dat dit nu ook het geval is.
    Gisteren hebben we een rustig dagje gehad en alleen eventjes boodschapjes gedaan en voor de rest thuis gespeeld en gerommeld.

Als we ergens anders zijn observeert ze vooral heel veel, ze is ook altijd heel stil als ze ergens anders is. ook op de psz is ze heel stil.

16. maggie100

maggie100 Fanatiek lid

May 12, 2011
    1,318
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zelf met deze situatie geen ervaring. Maar je geeft aan dat het waarschijnlijk de prikkels zijn waardoor ze niet kan slapen. Je moet dus zien te ontdekken waardoor ze kan ontladen haar prikkels kan kwijtraken want alleen maar thuis blijven elke dag is natuurlijk ook geen optie ;) misschien op zon dag even lekker onder de douche/ bad of een lekkere wandeling in de buitenlucht.... Dit zijn dingen die mij helpen ontladen na een drukke dag want anders slaap ik ook erg slecht! Een goed boek lezen helpt ook: iets doen waar ik echt bij kan ontspannen....

17. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    Haha douchen en wandelen helpt niet. Lezen kan ze zelf nog niet haha maar voorlezen doe ik iedere avond ;) Ervoor thuisblijven doe ik niet, dan kom je nergens indd.

We gaan gewoon eens kijken hoe of wat

18. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    Vanmiddag heeft ze melk op voor ze naar bed ging en toen was het weer 1 groot drama....

Gisteren en vanavond thee ipv beker melk en ze gaat goed slapen, ze mekkerd 2 minuutjes en dan is het stil....toeval of niet??

Ook hebben we even saampies op bed de dag doorgenomen. Ze kan zo goed kletsen en heeft in geuren en kleuren verteld wat ze allemaal heeft gedaan :)

19. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    Ik heb trouwens even ge googled op koemelk allergie....hmmmm een aantal symptomen komen toch wel overeen met mijn dochtertje....zoals
    -ontustig/slecht slapen
    - reflux ( gehad als baby)
    - spugen, veel gedaan als baby
    - diarree, eigenlijk nooit vaste ontlasting gehad. het is altijd wat pappig of erg dun.
    -weigeren van voedsel, ze eet altijd heel weinig en als baby dronk ze altijd maar 20-50cc per keer waardoor ik vaak met de fles in de weer was.
    -overstrekken, dit heeft ze als baby veel gedaan
    - hangerig of onrustig gedrag

Tja ik vind het er nogal wat....
    Ben benieuwd wat de ha allemaal gaat zeggen maandag want ik ga alles op tafel gooien wat er speelt.

20. Vlinder3

Vlinder3 VIP lid

Jun 26, 2006
    5,288
    1
    0
    Putte
    Nou....ik weet niet wat er ineens gebeurd is maar ze gaat al 2 avonden zonder 1 kik, als ik haar kamer uitloop, slapen :)

Share This Page