Echt, hier snap ik helemaal nix van. Mijn dochtertje is morgen 3 maanden oud. Zij krijgt borstvoeding. S'avonds geef ik altijd voor het slapen gaan, rond zeven uur, een flesje van de afgekolfde melk, van de avond ervoor. Dit doe ik al 2 maanden zo. Dit doe ik, om haar ook te laten wennen aan een fles, en zo staat er altijd verse melk in de koelkast mocht ik es even weggaan, dan kan mijn man haar voeden. Maar gisteravond, en nu net weer, werd ze helemaal overstuur. Ze weigerde te drinken van het flesje. Echt heel hard huilen, en zelfs driftig zwaaien met haar armpjes alsof ze het flesje wilde wegslaan. Vanavond maakte ze zelfs kokhalsende bewegingen als de speen in haar mondje ging. Ik heb natuurlijk ff geproefd of er nix mis mee was. Zuur of weet ik veel iets. Maar naar mijn inziens was het echt in orde. Ik dacht ook eerst, och ff volhouden, ze drinkt vanzelf wel, maar neen, helemaal over de rel, dus na 10 minuten legde ik haar toch maar aan de borst, en daar ging ze wel meteen drinken. Is er hier iemand die dit ook wel es meemaakt? Wat zou er nu aan de hand zijn? Ik krijg een licht hopeloos gevoel hiervan, want ik wil af en toe gewoon ff lekker de deur uitgaan met de hond, of ff weg met vriendinnen, maar als ze dit gaat volhouden, doe ik dat ook niet met een gerust hart!
Ja ik heb dit ook meegemaakt. Justin weigerde ook zomaar ineens van de 1 op de andere dag,had nog nooit eerder problemen gehad. Het werd een drama en zodra hij de fles alleen al zag moest hij huilen. Als je kindje dat doet zijn er een aantal dingen die je kunt proberen. - Probeer regelmatig een flesje te geven; elke dag of om de dag. Al is het maar 20 cc. - Als ze honger heeft, als ze 1 borst gedronken heeft - dus tussendoor, als ze geen honger heeft.... het juiste moment is iets dat je moet uitproberen. Half slapend? - Afgekolfde borstvoeding koud geven of juist iets warmer? - Andere fles en/of speen proberen. Bijvoorbeeld een dodie speen die wat langer en stugger is. Of juist een platte dental. Of een (zachte) tuit. Of bruine, rubberen speen. - Soms lukt het wel opeens als een ander de fles geeft: papa, oma, buurvrouw of die onbekende leidster op het kinderdagverblijf. En dan mag mama ook niet in de buurt zijn. (vaak helpt het als diegene een gedragen t- shirt van jou over zich heen legt of draagt) - Andere houding: in borstvoedingshouding of juist niet? In wipstoeltje, geen oogcontact, lopend/wiegend, liggend op bed, voor de televisie, in een draagzak of -doek. - Aluminiumfolie om de fles wikkelen. Dat leidt de aandacht af en is leuk om mee te spelen. Of speeltjes of ballonnen. - Niet dwingen: laat haar lekker een beetje op de speen kauwen. Als ze dan 'per ongeluk' een druppel melk proeft en ze wil meer, dan moet ze de tijd krijgen om iets te proberen. - de speen in de borstvoeding dopen en/of voorverwarmen; liefst in mama's beha. - het kinnetje op en neer bewegen om zo het drinken te stimuleren. - beetje in de speen knijpen om de melkstroom te bevorderen. - eerst even op je pink laten zuigen, de fles ernaast steken en dan je pink weghalen. - kinnetje ondersteunen met je hand en dan met duim en wijsvinger de wangen ritmisch ietsje samendrukken. - de zuigreflex opwekken door rondom het mondje te strelen en masseren. Bij ons het zekers 2 weken geduurd voordat de fles weer probleemloos werd geaccepteerd. Veel succes!
Hier wiegde ik haar vaak met een speentje in totdat ze gekalmeerd was en dan speentje eruit en fles erin...
Mijn dochtertje is ook plotseling de fles gaan weigeren een paar weken terug. We hebben al van alles geprobeerd, maar helaas pindakaas.....
Toevallig hier ook een probleem sinds kort, in plaats van zuigen aan de speen, speelt ze ermee en bijt ze erop Ik laat het enkele dagen rusten want te vaak dwingen kan averechts werken. Maar ik denk dat als je kindje echt honger heeft, ze uiteindelijk wel zal toegeven hoor.