Zijn er mensen die dit gedaan hebben en zo ja hoe is het bevallen? Lijkt mij praktisch om dat direct te doen, maar ik ken niemand die het gedaan heeft. Gaat hier om koperspiraal, dus zonder hormonen.
Er moet volgens de richtlijnen minimaal 6 weken gewacht worden, sommige artsen doen het voor de zekerheid niet voor 10 of 12 weken. Na je bevalling is je baarmoeder nog zacht, waardoor je tijdens het plaatsen er makkelijker 'doorheen' prikt zonder dat je dat merkt, met het risico dat je spiraal niet in je baarmoeder zit, maar in je buikholte. Ook is het infectierisico groot in de eerste weken. Ik denk dus niet dat je een arts gaat vinden die dit wil doen..
Oh dat wist ik allemaal niet. Ik heb juist veel gelezen dat mensen het direct plaatsen, to be fair was dat wel veelal in amerika.. Maar toch. Wel een domper, ik dacht dat het meteen kon en ik daar ook weer vanaf was..
Helaas kan dit niet direct na de bevalling. Zoals hier boven wordt beschreven door mcw maar ook omdat je baarmoeder nog niet op z'n normale grote is. Ik kreeg hem 6 weken na de bevalling, maar hoor geregeld dat veel huisartsen en gynaecologen wachten tot 8-10 weken na de bevalling. Ook plaatsen ze hem het liefst op het moment dat je menstrueert.
Ik heb het geloof ik 8 weken na de bevalling laten doen. Fluitje van een cent vond ik, zeker als je al een keer bevallen bent.
Mijn huisarts wil hem pas na 3 maanden na de bevalling plaatsen. Heb dus een afspraak over twee weken. Wel Mirena spiraal trouwens. Nu moet ik zeggen dat ik rond deze tijd ook het gevoel heb dat alles weer een beetje op zijn plek zit.
Hier met een week of 10 door de gynaecoloog, wel mirena laten plaatsen. Het was geen pretje, maar goed te doen
Ik wilde hem ook direct laten plaatsen. Volgens de bijsluiter kan dit veilig, mits het echt direct na de bevalling wordt geplaatst. Er is wel een grotere kans dat het spiraaltje wordt uitgestoten. Na een paar dagen kan het spiraaltje niet meer worden geplaatst, dan moet gewacht worden tot 6 weken na de bevalling, omdat anders de kans op een baarmoederperforatie te groot is. Maar... dat is de theorie in NL, niet de praktijk. Ik heb het in het ziekenhuis overlegd, en met de verloskundige, en de artsen wilde het niet doen. Ook al is het volgens de fabrikant veilig, als het direct wordt gedaan. Ze gaven aan dat het wel gedaan wordt in Afrika, omdat het daar 2 dagen lopen is naar het ziekenhuis In Nederland is die noodzaak er niet, en wordt het niet gedaan. Mij leek het ideaal, vooral vanwege de pijn. De eerste keer het spiraaltje plaatsen was een hel (niet overdreven). Ik zag er zo tegenop om het opnieuw te laten zetten, dat ik er het liefst direct na de zwangerschap mee klaar was. In overleg met de gynaecoloog is het spiraaltje 6 weken na de bevalling geplaatst. In het ziekenhuis, door de gyn. Dan staat de baarmoedermond nog iets open, en is het makkelijker te plaatsen. Dat is de eerste termijn dat het weer veilig is om te doen. Het plaatsen was een eitje. Ik heb niks gevoeld! Een gigantisch verschil, en een hele opluchting.
Ligt er ook heel erg aan wie de spiraal plaatst. Mijn ervaring is dat vrouwelijke doktoren veel minder zeer doen dan de mannelijke Dit keer dus ook weer om een vrouwelijke arts gevraagd
Goh, ik wist niet eens dat het in theorie kon. Hier is hij met 8 weken geplaatst (Mirena). Fijn was anders, maar uiteindelijk heb ik er niet veel last van gehad.
Ik weet niet of alle spiraaltjes dit in theorie toestaan, inclusief de mirena. Ik heb toen bewust voor de t-safe gekozen (koperspiraal). Deze mag bovendien 10 jaar blijven zitten. Daarbij zou het in theorie wel kunnen, direct na de bevalling, maar in de praktijk wordt het dus niet gedaan in NL.