Het zal voor de meesten van jullie misschien te absurd voor woorden zijn, maar ik wil toch even mijn ervaring met jullie delen... En wie weet hebben sommigen er toch ook wel wat aan! De titel van mijn topic zegt eigenlijk ook al meer dan genoeg, want het begint er dus gewoon steeds meer op te lijken dat ik Nina (nu ruim 4,5 mnd) min of meer kan laten poepen op mijn commando. "Waarom zou je dat in godsnaam willen?" zullen jullie je misschien direct afvragen.... Nou, het begon eigenlijk omdat ik het heel vies en onhygienisch vond om haar zo in haar luier te laten poepen. Die pampers absorberen dan wel prima de plasjes, dit geldt alleen nog altijd niet voor de ontlasting. Zeker als je een dochter hebt, wordt i.v.m. de bacterien altijd aangeraden om bij het verschonen richting de billen af te vegen i.p.v. andersom. Allemaal heel leuk en aardig, maar wanneer zo'n kleintje gepoept heeft, zit alles toch echt al overal tussen gesmeerd, dus hoe je het afveegt maakt dan eigenlijk nog maar weinig uit.... In eerste instantie vond ik dit dus helemaal niet zo lekker voor mijn kleine meid, dus ik begon steeds meer op haar signalen en ritme te letten. Zodra ik de indruk kreeg dat ze moest, ging ik haar gewoon direct als een speer verschonen, zodat ze niet helemaal onder kwam te zitten en ik het grootste deel min of meer voor haar op kon vangen. Echter, ik bleek dan regelmatig toch nog wel wat te vroeg te zijn en van ontlasting was dan nog geen sprake... Ik had op zo'n moment dan toch al haar luier afgedaan en omdat ik zeker wist dat ik haar signalen wel goed doorhad, besloot ik dan maar om gewoon nog even rustig af te wachten. Lekker voor haar, kon ze even vrij met haar billen bloot, terwijl ik er een gezellig moment van maakte en wat met haar aan het kroelen was. Ondertussen legde ik mijn hand op haar buik en zei ik soms dat ze best wel mocht poepen. Baby's zijn echt niet zo onwetend als sommige mensen soms denken; naarmate deze situatie zich steeds vaker voor liet doen, kreeg ik namelijk meer en meer de indruk dat Nina gewoon begreep wat ik van haar wilde. Als ze dan uiteindelijk begon, prees ik dat natuurlijk ook en mijn kleintje genoot daar zichtbaar van. We zijn inmiddels alweer een maand of twee verder en Nina heeft eigenlijk nooit meer een poepluier gehad. Ze snapt nu gewoon helemaal wat de bedoeling is! Ik ken ongeveer haar ritme en iedere keer als ik haar omstreeks het vaste tijdstip op de commode leg, mijn hand op haar buik leg en zeg dat ze mag gaan poepen, dan doet ze het meteen! Het klinkt vast heel erg belachelijk, maar het is dus echt zo!! Ik heb het nu al aan meerdere mensen laten zien en ook zij staan versteld van deze vroege "zindelijkheid". Om het echt zeker te weten, heb ik het ondertussen ook al op een paar andere tijdstippen dan gebruikelijk geprobeerd en toen lukte het ook, of zag je in ieder geval duidelijk dat Nina een poging deed. Omdat ik het zelf dus ook best bizar vond, ben ik eens gaan Googlen om te kijken of meer mensen bekend waren met dit fenomeen. Zo kwam ik dus tot de ontdekking dat het wel degelijk bestaat en "Infant Potty Training" wordt genoemd (vertaald naar het Nederlands: Baby-Zindelijkheids-Communicatie). Er is zelfs een boek over geschreven: "Je baby op het Potje" van Laurie Boucke. Nou vind ik het persoonlijk wel wat ver gaan om mijn kindje van vier maanden al op het potje te zetten. Ze kan immers nog niet eens zelfstandig zitten, maar het principe van wat ik doe, komt ongeveer op hetzelfde neer. Iedere ouder en iedere baby kan het leren, je hebt er dus alleen wel wat liefde, toewijding en geduld voor nodig. Daarnaast moet je er als ouder natuurlijk ook wel voor open staan... Baby's die op deze manier "getraind" worden, zijn over het algemeen ook veel sneller echt zindelijk. Gemiddeld dus al met 18 maanden! Dit terwijl kindjes in onze westerse wereld momenteel juist steeds later zindelijk worden. Drie, vier of soms pas vijf jaar zijn helemaal geen uitzonderingen meer. Dit komt o.a. omdat de luiers steeds beter worden en een steeds betere pasvorm hebben. Kinderen wordt op deze manier gewoon aangeleerd dat het normaal is om alles in de luier te laten lopen, terwijl dit eigenlijk heel onnatuurlijk is! Dit weer afleren kost vaak bloed, zweet en tranen en kan heel frustrerend zijn voor zowel het kind als de ouder... Baby's hebben dan wel geen controle over hun sluitspieren, maar kunnen dus wel degelijk aanvoelen (en communiceren!) dat ze hun behoefte moeten doen. Ouders pikken alleen die signalen helaas niet meer altijd op, omdat ze te druk met andere dingen bezig zijn en/of gewoon het vertrouwen hebben in de luiers. Omdat ik er dus vanuit hygienisch oogpunt wel op ging letten, had ik het eigenlijk al vrij snel door! Overigens wordt deze methode blijkbaar al generaties lang uitgevoerd in delen van de wereld waar geen luiers zijn (denk aan India, Azie, Afrika). In die landen zijn kinderen ook veel eerder zindelijk dan in het rijke westen. Toen men vroeger in ons land ook nog geen (goede) luiers had, waren de kinderen ook veeeel vroeger zindelijk! Om pas met twee jaar voor het eerst te beginnen met de zindelijkheidstraining, is echt iets van deze tijd geworden. Nou, als mijn meisje al met 18 maanden helemaal zindelijk kan zijn, ben ik blij! Weet je hoeveel geld dat scheelt aan luiers? Voor het milieu is het ook nog eens minder belastend en het scheelt daarnaast een hoop extra werk/gedoe met verschonen. Zolang je kindje nog een zuigeling is en alleen melk binnen krijgt, valt de ontlasting in principe nog wel mee qua geur e.d., maar zodra je kind echt alleen nog maar vast voedsel eet, zijn de luiers opeens een stuk minder aangenaam om onder je neus te krijgen hoor! Hoe gek en belachelijk dit voor sommigen misschien klinkt, ik blijf in ieder geval toch voorlopig nog lekker even doorgaan met mijn "poepcommando's"!
Ik ben op zich ook wel voor sneller zindelijk worden, maar zoals het bij jullie gaat moet maar net kunnen. Sommige baby´s poepen een stuk vaker, en wanneer je meerdere kinderen hebt of je werkt is het nogal moeilijk om direct met je kind naar de verschoontafel te rennen wanneer het moet poepen etc. Verder hoeft zindelijk worden absoluut NIET bloed zweet en tranen te kosten of frustrerend te zijn, dat voorop gesteld. Mijn dochter is net 2 en we klappen en zingen samen wanneer ze een poepie op het potje doet (zijn we net mee bezig) en volgens mij kost het maar in enkele gevallen wat meer moeite en komt het vanzelf wel. En hygiene tja, ze poept hier al 2 jaar in haar luier en heb nooit problemen gehad, vraag me af of het zo superschoon zijn later niet meer problemen gaat opleveren. Anyway, fijn dat het werkt bij jullie, maar denk dat het nogal persoons en kindsgebonden is.
Mee eens! Ik merk dat er altijd veel discussies zijn als het over zindelijkheid gaat maar ik denk dat je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Moet zeggen toen ik het las dat ik het erg apart vond, maar als het werkt bij jullie ja waarom niet. Al hoop ik net zoals Umm85 al zegt dat juist dat hele schone later geen problemen geeft.
Vind het ook erg apart. Maar als het voor jou werkt... Wat ik me alleen af vraag is hoe dat straks gaat als ze ouder is, heeft ze dan ook nog jou hand en goedkeuren nodig op te kunnen poepen??? ( dit bedoel ik serieus) Qua hygiene vind ik het persoonlijk wat te ver gaan want er zijn heel wat westerse kinderen geboren die nergens geen last van hebben. Ik vind ook dat men soms te ver gaat in het schoon houden van het kind. ze moeten toch weerstand opbouwen of zie ik dat verkeerd?? Groetjes Kim
goed van je hoor! eline poept altijd tijdens het eten (borstvoeding..) dus ik weet het altijd wel, en verschoon haar ook meteen... bij mij zal ze geen 5 minuten in een poepluier liggen... maareuh, ik zal eerst mijn oudste zoon proberen zuiver te krijgen voordat ik met mijn dochtertje begin laat haar nu nog maar even onbezorgd baby zijn en poepen en plassen waar en wanneer ze maar wil ik vind het overigens wel heel erg leuk voor jou! zal je inderdaad een hoop luiers schelen! ow, en ik heb er ook geen tijd voor... nu wel. maar vanaf oktober werk ik weer fulltime en zal ik hier dus geen tijd voor hebben... ik hoop tegen die tijd mijn zoon ook zuiver te krijgen
Hier moest ik ook aan denken idd, straks is het voor haar echt iets wat ze alleen nog zo kan omdat ze het zo geleerd heeft ipv gewoon poepen wanneer je moet en het je uitkomt.
heel apart, vind het knap van je dat je het doet en kan me voorstellen dat als je kind vaak kapotte/rode billen heeft het ook doet/probeert. Maar laat daniel nog maar even lekker in zn luier poepen hoor.
Het zou natuurlijk lekker zijn als ze met 18 maanden al zindelijk is. Zou ik uiteraard ook best willen, maar ten eerste ga ik over 2,5 week weer 3 dagen werken en ik denk niet dat de oppas een sprintje naar de commode gaat trekken als ze denkt dat Ayla moet poepen. En ten tweede poept Ayla vaak óf onder het drinken, óf als ze slaapt, dus ja, dan wordt het poep vangen ook wat ingewikkeld... Hier zal het dus niet gaan werken ben ik bang. En om heel eerlijk te zijn, het lijkt me een heel gedoe'tje om het consequent vol te houden. Hoe doe je dat als je net onder poeptijd in de stad of onderweg ofzo bent? Nee hoor, niks voor mij merk ik al.
Hier dacht ik ook meteen aan. Zou zo'n kindje straks nog wel zelf kunnen poepen? Krijg ook een beetje het idee van smetvrees eigelijk. Meestal kan ik het ook wel zien wanneer mijn zoontje moet poepen. Laat hem dan lekker even op zijn gemak zijn ding doen en verschoon hem daarna wel. Geloof ook niet dat ik met zo iets bij me moeder zou moeten aankomen....maar goed apart is het wel en nooit van gehoord dat het dus kan.
Toevallig heeft ze vandaag voor het eerst sinds tijden weer eens gewoon in haar luier zitten poepen. Ik was niet thuis en mijn man was alleen met haar. Vooralsnog lukt het trucje ook alleen nog maar bij mij. Als mijn man het probeert, ligt ze alleen maar steeds te lachen naar hem en gebeurt er niks. Baby's hebben nog helemaal geen controle over hun sluitspieren, dus wanneer ze echt hoge nood hebben, zullen ze het gewoon doen. Ik ben dus niet bang dat dit straks voor haar de enige manier is, waarop ze het nog kan. Het is en blijft wel een mens natuurlijk en geen dier, waarbij aangeleerde gewoontes haast onmogelijk weer af te leren zijn. Wanneer kinderen controle krijgen over die sluitspieren (zo rond de 18 mnd dus), zijn ze inmiddels al lang in staat om op een potje te kunnen zitten en kun je ook weer veel beter met ze communiceren. Dan heeft Nina mijn hand en "toestemming" dus al lang niet meer nodig... btw: van smetvrees is hier totaal geen sprake hoor! Ik ben helemaal geen fan van schoonmaken en wat het huishouden betreft, doe ik over het algemeen alleen het broodnodige. Daarnaast lopen er hier ook gezellig drie katten rond, die nog wel eens de nodige haren verliezen. Ons kleintje bouwt dus genoeg weerstand op.
Nou ik ben benieuwd hoor, misschien wel leuk om even te laten weten of ze idd met 18 maanden zindelijk is. Al duurt dat nog heeeeeel lang hihi. Geniet van je baby!
Ik vind het wel een beetje ver gaan... Maar goed, als je het belangrijk vindt en heel veel tijd over hebt moet je doen waar je je goed bij voelt. Ik verwacht echt geen drama's met zindelijk worden, wacht gewoon tot ze er zelf klaar voor is.
Klinkt inderdaad knap, alleen vraag ik me af hoe je het gaat doen als ze n keer diarree krijgt, of in de fase komt dat ze s nacht gaat poepen oid
respect! ik wil er ook een beetje mee bezig gaan, maar zet mn kereltje dan wel op vaste tijden op het potje.. voor plassen en voor poepen.. tot nu toe gaat het redelijk goed, hij heeft al enkele keren op het potje geplast (en ja, ik weet dat het toevalstreffers zijn, maar voor mij is het te doen) het gaat me op dit moment meer om dezelfde reden als jou, omdat mijn kereltje er ook erge last van krijgt.. ik vind het ook raar (uitzonderingen daar gelaten dan) dat veel mensen pas met 2,5 jarige kinderen beginnen.. (maar iedereen zijn eigen mening erover, je moet doen wat je goed lijkt!) ik weet dat ikzelf met 1,5 jaar zindelijk was, en velen van mijn leeftijd en ouder ook rond die tijd, en denk dat het er ook door komt dat mensen nu minder tijd nemen voor hun kindjes (het is in deze maatschappij heel normaal om je kind 3 of meer dagen naar de oppas te brengen. ik vindt het echter niets voor mij om mn kind weg te moeten brengen.. ik denk: ik wil een kindje, dus sta er ook 24/7 voor! (maar goed, ik heb dan misschien ook de luxe om thuisblijfmoeder te zijn, en werk alleen af en toe savonds!) ik vind het erg kanp van je, en ga dit topic zeker in de gaten houden, omdat ik hoop dat ik er nog wat van kan leren! heel veel succes verder! ow ja, en even over bepaalde uitspraken die ik heb gedaan hierboven: ik geef mijn eigen mening hier weer, en het is niet mijn bedoeling anderen hiermee te kwetsen! iedereen denkt er op zijn eigen manier over, en gelukkig, anders deden we alles precies hetzelfde! ik heb geen dingen gezegd om een discussie te starten, want zoals ts ook al vermelde, daar is t topic niet voor ik respecteer een ander zijn mening, dus hoop dat jullie de mijne ook respecteren!
dat is idd heel bijzonder... en ach als je de tijd ervoor hebt... waarom niet he.. altijd fijn als je kindje vroeg zindelijk is... hier zijn we er een paar maand geleden mee begonnen... gaat af en toe op het potje maar het meeste van de tijd doet ze er nog niks op en wil ze persee niet poepen op de pot maar in de luier en gaat dan ergens in een hoekje staan en daarna gaat ze liggen om verschoond te worden....
Jelmar heeft ook vaste tijdstippen, zo'n half uur na de eerste fles ligtie op z'n speelkleed, kreunt hij 2 x en dan is het hoppa, schone luier om maar ik ga niet om half negen hem op het aankleedkussen neerleggen en zitten wachten op poep hihi,
Nou mijn zoontje had last van zijn ontlasting en moest "geholpen" worden en dat ging een hele tijd zo Na verloop van tijd was zijn ontlasting weer normaal maar hij huilde elke keer als hij moest poepen Dus hij kon niet meer poepen zonder mijn hulp! Heb het langzaam afgebouwd,en zijn buikie alleen maar geaait op een gegeven moment en nu na WEKEN gaat het goed Wat ik wil zeggen is hetzelfde als de andere mama's kan je kindje dan nog steeds poepen als mama er even niet is? Want je man kan het niet zei je...
ik wil je niet beledigen, echt niet, maar ik merk wel enige irritatie als ik je stuk lees. Je kind is 4 maanden! Je methode is ingegeven door je eigen behoefte (yep) en je eigen gedachtengang over wat je kind prettig of niet prettig zou vinden. Zoals je het beschrijft heb je je kind prachtig geconditioneerd. Helemaal aan jou, maar de irritatie die ik voel betreft het bejubelen ervan. Waarom moet een kind zo snel mogelijk zindelijk worden? groetjes Amber