Poepen op het potje is eng.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Tese, 14 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tese

Tese Niet meer actief

Wat doe je daaraan? Zoontje is nu drie en wat plassen betreft is zindelijk maken geen probleem. Maar poepen wil hij absoluut in de luier doen. Want op het potje of wc is eng. Belonen werkt niet. Hebben jullie tips?

2. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Ik lees mee.

3. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

wij lieten de luier gewoon af,

onze zoon poepte 1 keer per dag, we probeerden hem natuurlijk wel op het potje te laten poepen, maar de eerste weken ging het gewoon in de onderbroek, we werden er niet boos om,

zeiden dat het wel vies was om in de onderbroek te poepen, en dat we wel graag willen dat als hij moet poepen hij het iig probeert, het is niet erg als het niet lukt, voor proberen kreeg hij dan ook sticker,

en als het dan lukte.... kreeg hij een grote thomas de trein sticker, ( 10*10 ofzo) en deze vond hij zo gaaf dat hij toch maar op het potje ging poepen :p

4. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Klinkt bekend. Robyn had hier ook last van. In het begin poepte ze in haar onderbroek of luier. Na ongeveer 2 maanden ging het goed en poepte ze ineens op de wc

5. me83

me83 Niet meer actief

geen ervaring mee maar miss wil je kindje wel de stap nemen om de luier los in het potje te leggen en daarin te poepen? miss verzin je er nog een leuk liedje bij ook;)

succes!

6. Tese

Tese Niet meer actief

Me83 vind ik een goede tip thanks!

De luier aflaten gaan we binnenkort ook proberen. Eerst nog maar even naar de zeeman voor een stapel xtra onderbroeken.

7. me83

me83 Niet meer actief

hahaha graag gedaan.. zelf ben ik nog lang niet zover.. maar soms moet je creatief zijn hahahah

8. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

25 jul 2008
    1.945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ik heb een keer gelezen dat kindjes die poepen buiten de luier moeilijk vinden/bang zijn denken dat er iets hun lichaam verlaat wat niet hoort...
    Wat zou werken was veel praten over poep en het ook laten zien.. en uitleggen dat dat je eten is en eruit moet om weer nieuwe dingen te kunnen eten want anders wordt je buik te vol!!

En dan zou het minder 'eng' voor ze moeten worden... maar goed, mijn zoontje doet alles nog in zijn luier, dus het is alleen maar een stukje theorie... :)

9. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in Belgiƫ
    mijn dochter is nu bijna n half jaar zinnelijk in de zin dat ze geen luier overdag geen luierdraagt en netjes op de wc plast.
    maar poepen doet ze niet, ze kan dagenlang rondjes lopen door huis als ze de drang voelt, en uiteindelijk heeft ze in de ochtend/nacht in dr luier gepoept.

praat en lees veel met haar over poepen, heb speciale boekjes bij de bieb gehaald en layla praat ook over poepen alsof ze het 3x per dag op de wc doet.

maar uiteindelijk.. niks.....

10. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Maud wil ook nog niet op het potje poepen. Zeker thuis niet. Op het KDV, of als we ergens anders zijn lukt het haar soms wel (al lijkt er dan 'ineens' een poepje te zijn, wat ze zelf ook niet echt in de gaten heeft gehad).
    Ze moet van ons wel altijd eerst op het potje of op de wc (eigen keuze) proberen, als het dan nog niet lukt, doen we haar gewoon de luier om. We zijn er de laatste tijd wel wat strenger in, omdat ze nog wel eens 'misbruik' maakte van de luier door 'm ook voor het plassen te gebruiken. Dan had ze gewoon geen zin om op het potje te gaan zitten. Maar ga van het poepen zelf verder geen drama maken. Dat komt vanzelf wel. Heel veel kindjes die opzich wel zindelijk zijn, vinden het nog een hele tijd eng om op het potje/wc te poepen. Ga het zelf ook niet op de spits drijven, want dan gaat ze het alleen maar ophouden wat voor nog veel grotere problemen (constipatie) zorgt.

11. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hier ook een meisje dat goed plaszindelijk is (was ook zo gepiept en ze heeft nooit ongelukjes), maar poepen wil ze niet op de wc. Luier uitlaten heeft geen zin, want dan poept ze gewoon niet. Dat heeft ze nu al een keer een dag of 5 volgehouden, en toen was het een aantal weken drama met poepen in de luier, want het waren flinke harde keutels. Nu vindt ze het niet erg meer om te poepen, maar ze wil nog wel altijd een luier. Ze moet wel altijd proberen op de wc.
    Ze is nu bijna 3. Als er over een paar maanden geen verbetering in zit, wil ik wel even langs het cb/huisarts..

12. bo2008

bo2008 Niet meer actief

lees ook mee
    hier is ze net een half jaar zindelijk , maar poepen steeds in dr onderbroekjes , stapels gekocht ....
    maar ze durfe het toen ook niet te zeggen en zag het ook niet aankomen
    nu na een goed gesprek vraagt ze om een luier voor te poepen
    ben allang blij want 1 ze durft te vragen
    en 2 hoef geen onderbroeken meer te kopen haha
    maar goed
    school komt er aan en dan...
    ik ben echt bang dat ik het haar makkelijk heb gemaakt door het te laten vragen om een luier zodat ze daarin kan poepen

13. Jvtje

Jvtje Fanatiek lid

Ik maak me nog niet zo druk over hoe het straks op school moet. Opzich kan Maud wel op de wc poepen, als ze echt wil (en in een andere omgeving wil ze soms ineens wel, het draakje :p ), maar als ze tegen die tijd nog altijd in de luier wil poepen (thuis in elk geval), dan ga ik haar gewoon uit leggen dat ze op school geen luier om kan, dus dat ze dan kan kiezen: of daar toch maar op de wc gaan poepen, of dan maar wachten tot ze thuis is... (stijfkop als ze kan zijn, zal ze vast wachten, maar dat is dan maar zo) Geloof niet zo dat ze snel in haar onderbroek zal poepen in elk geval, ze geeft het thuis in elk geval wel altijd aan als ze moet poepen.

Ken wel meer kindjes die nog een tijd een luier om mochten als ze moesten poepen en vroeg of laat is het bij allemaal gewoon goed gekomen, soms voor ze naar school gingen, soms erna pas, maar het komt ooit wel goed.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Bij onze zoon ging het precies zo. Dan hield hij z'n poep op tot het tijd was om naar bed te gaan, want dan kreeg hij een luier om (overdag had hij gewoon een onderbroek aan).
    Van de ene dag op de andere ging het goed, hij ging ineens op de wc poepen. Toen kon hij ook meteen 's nachts zonder luier naar bed.
    Plaszindelijk: 3 jaar, zo ongeveer. Poepen op de wc: 4 maanden later. Nachtzindelijk: gelijk met dat poepen op de wc, dus met 3 jaar en 4 maanden.

Wat we hebben geprobeerd?
    - bij hem blijven zitten als hij ging poepen, en een beetje 'aanmoedigen' (niet van Hup D! maar toe maar, doe maar net alsof je een luier om hebt en dan ga je poepen)
    - laten poepen in de luier en dan de poep uit de luier in de wc kieperen waarbij hij toekeek (dat zou moeten helpen voor het idee dat er 'iets van hem' in die wc verdween)
    - speciale stickers die alleen voor het poepen waren (heeft hij 2 keer voor op de wc gepoept, daarna was de nieuwigheid eraf)

En uiteindelijk ging hij het gewoon doen toen hij eraan toe was. Laat 'm maar, het komt heus in orde. We hebben het ook een tijdje geprobeerd helemaal zonder luier, zodat hij op de wc moest poepen. Toen heeft hij 3 dagen niet gepoept en vonden wij het wel genoeg. Als hij niet wil, dan niet.

In de broek poepen is hem een paar keer gebeurd, en hij raakte dan helemaal overstuur. Wij reageerden heel nuchter, zo van: o dat kan gebeuren, maar hij huilde er vreselijk om. Hij hield het dan liever op, als hij geen luier om had. Van een verstopping word je echt niet blij, dus deden we hem gewoon een luier om als hij moest poepen, en voor het slapen (en dan riep hij na een half uur dat hij in z'n luier had gepoept).

15. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Hier ook een groot probleem (geweest). Plassen gaat goed, poepen is/was een drama. Maar nu lijkt het steeds beter te gaan.
    We deden geen luier aan, maar Evy wilde wel in de luier poepen. Hebben we dus altijd gedaan. Af en toe, vooral met in bad gaan zagen we dat ze moest poepen en toen hebben we toch met haar op de wc geprobeerd. Heel veel huilen, maar het ging wel. Ze lijkt er nu meer vertrouwen in te hebben. Ze mag kijken, met de borstel de wc schoonmaken schoonmaken en ze is eigenlijk supertrots als ze klaar is. Ik kan niet zo goed zeggen wat het is, maar ze zit in het algemeen in een beter vel.

16. butterfly1984

butterfly1984 Fanatiek lid

Hier nog een dame die niet durft te poepen op de wc.

Ze word in april 4 jaar en ze durft het dus niet.
    Toen de zomervakantie begon vorig jaar is ze plaszindelijk.
    Dat ging helemaal goed ook snachts.

maar ze is zo'n gevoelig meisje en heeft bij nieuwe dingen altijd angsten.
    Ze durft ook niet te plassen op de psz, ze houd het altijd op.
    Laat staan poepen!

straks is ze 4 en dan?
    Je kan het toch niet heel de tijd ophouden op school?
    Ook met plassen bedoel ik dan.

Vind het echt sneu voor d'r, maar weet echt niet hoe ik het op moet lossen, dus misschien hebben jullie tips?

Belonen heb ik al geprobeerd, met luier geprobeerd in de wc, erbij blijven, aanmoedigen, geen luier meer omdoen, noem maar op, echt niets kan haar overtuigen om te poepen op de wc.
    Net als plassen op school, ze doet het niet!

Deel Deze Pagina