Hoi, Als onze dochter (ruim 2,5) geen luier draagt of een onderbroekje draagt dan gaat ze keurig op het potje of op de wc om te plassen. Maar als ze moet poepen wil ze een luier aan omdat ze het eng vindt om te poepen op het potje of op de wc. Moet ik dit gewoon even de tijd geven? Moet ik het haar laten ophouden (maar dan ben ik bang voor verstopping) of heeft iemand andere tips/adviezen? Bedankt alvast voor het meedenken!
Hier precies hetzelfde gehad. Ophouden zorgde idd voor zo 4 dagen niet poepen.. Ik heb het een tijdje aangekeken (week of 3) en uiteindelijk "gedwongen". Als ze vroeg om een luier zette ik haar op de wc en ging voor dr zitten. Heb heel wat uit de kast moeten trekken over hoe goed het was van dr en hoe leuk de ploepjes in de wc zijn. Afleiden, zingen, youtube etc. Dat ze een leuk chocolade ei met verrassing zou krijgen als ze zou poepen.. En ja ik heb een paar keer met een huilend kind op de wc gezeten maar toen ze het eindelijk deed vond ze het prachtig. Nu moet ik zeggen dat ze een moeilijke poeper is. Zo heeft ze pas 2x bij de go gepoept en pas 2x ergens anders dan thuis (en dan wel met mama erbij..). Maar volgens mij snapt ze nu dat ze overal kan/mag/moet poepen.. Nu vraagt ze soms nog steeds om wat lekkers als ze gepoept heeft..
Hier hetzelfde. Maar ik doe er nog even niets mee. Vind het al zo knap dat ze uit zichzelf op het potje gaat wanneer ze zonder luier loopt. Ik ben nog niet fanatiek bezig met het potje. Wil ik komende zomer doen.
Bedankt voor je reactie. Ik wil het idd ook zo gaan proberen. Mij lijkt de wc ook handiger dan het potje, dat zou ik zelf ook niet zien zitten om daarop mijn behoefte te moeten doen .
Ik snap wat je zegt, ik vind het ook al heel fijn dat ze het potje weet te vinden om te plassen. Dat is echter al bijna een jaar geleden begonnen. Ik wilde ook doorpakken in de zomer vorig jaar, maar mede door het slechte weer (ik dacht ik laat haar lekker in haar blootje buiten lopen), en omdat ze er nog niet echt aan toe leek, heb ik het maar laten gaan. Maar nu wil ik toch kijken of we kunnen doorpakken. Ze is ook iets ouder dan jouw dochter; ze wordt in september 3.
Een vriendin deed haar meid dan wel de luier om, maar dan zette ze haar wel op de wc. Om ook te wennen aan die houding/plek. Na een poosje ging het ook wel zonder..
Als ze netjes plast op de de pot/wc en om te poepen om een luier vraagt, dan is ze gewoon zindelijk. Gewoon een onderbroek aan en als ze moet poepen even een luier en dan weer de onderbroek. Veel kinderen vinden het eng om te poepen op pot/wc. Je moet even kijken wat werkt voor jouw kind. Het ene kind raakt over haar/zijn toeren als je die toch op de wc dwingt te poepen. Dan zou ik het zo laten en het in stapjes gaan doen: wel richting de wc met luier en later met luier op de wc. Als je kind niet over de toeren raakt, maar het nog niet doet op de wc dan kun je proberen om haar lang genoeg op de wc te houden tot je resultaat hebt. Dan is het vaak ook klaar en zien ze dat ze het kunnen. Mijn dochter was geschrokken van een poepje dat op de grond viel toen ze te snel op stond dat ze ook niet op de wc meer wilde poepen. Daar werkte de 2de methode prima bij, ze was blij toen ze ontdekte dat er niks aan de hand was. Ook mijn zoon was het eerst plaszindelijk. Overigens vind ik het zonde als je ee niks mee doet omdat ze nog jong zouden zijn. Ze zijn er nu mee bezig en het kan best zijn als het zomer is/ als ze precies 2,5 is/ als .... dat dan de interesse over is en kind er helemaal niet meer mee bezig is.
Wat jij zegt over het vallen van het poepje op de grond, hebben wij ook gehad. Vorig jaar raakte ze helemaal over haar toeren omdat haar dat gebeurde. Ze had even geen luier om en ik was boven en in ene dikke paniek. Waarom ik vorig jaar niet echt heb doorgepakt is ook omdat ze heel vroeg iets doet, maar als ik er dan nog eens om vraag dan laat ze het achterwege . Zo telde ze een half jaar geleden tot 15, en nu doet ze dat niet meer, of zo schreef ze vorige week haar naam maar ik moet er niet meer om vragen, dan heeft ze er geen zin in, haha. Zo is het ook met zindelijk worden/zijn. Maar nu wil ik gaan doorpakken, want wat je zegt klopt wel, ze is gewoon zindelijk. Bedankt voor je reactie, het is een duidelijk verhaal, ik ga kijken wat voor haar werkt.