Onze jongste is waarschijnlijk lactose intolerant. Hij had namelijk als baby al veel darm klachten. Krampjes, diarree (waterdun) en dat ruikt dan heel zuur. Hij kreeg gewone flesvoeding. Zijn billen waren dan helemaal kapot. Hij heeft nu ook al sinds we vakantie hebben zulke diarree. Dat is nu zo'n 2 weken. Echt waterdun, het loopt zo ze luier uit. Ik zat gister met mijn man hierover te praten en opeens kwamen we op het idee melk. Thuis drinkt hij eigenlijk heel weinig melk. Ik kan het niet heel goed verdragen, mijn vader ook niet, zus niet en mijn tante (zus van mijn vader) ook niet. Mijn vader en zijn zus komen beide uit Indonesië en de kinderarts zei ook dat mensen die daarvandaan kwamen vaak lactose intolerant waren. Dus het wordt hier in huis niet veel gedronken door mij. Ze krijgen af en toe een beker melk/karnemelk en joghi maar thats it. Maar nu is het vakantie, en we hebben softijsjes gegeten, bij de mac donalds een happy meal met fristi, op de camping melk bij het ontbijt en joghi bij de lunch, pannenkoeken (word bereid met melk) als diner etc. Dus meer melkproducten dan normaal. Je kent hoe dat gaat. En hoppa hij heeft nu al 2 weken diarree. Als we thuis pannenkoeken eten heeft hij ook meteen diarree. Ik heb de kinderarts nu gebeld, hier lopen we ook bij ivm zijn astma klachten. Ik ben al vaak naar de huisarts geweest hiermee, en zelfs meerdere keren naar de HAP maar die zeggen steeds het is een virusje. Maar er zit toch een patroon in. Elke keer als we dit soort dagen/weken hebben, en als hij bij oma is geweest (die geeft hem veeeeeel meer melkproducten als wij, karnemelk/melk/toetje na het eten) dan is het weer raak. De kinderarts vermoed dus dat hij lactose intolerant is en we moeten stoppen met melkproducten en sojamelk geven als we echt iets van 'melk' willen geven. Alleen nu is hij ook verzot op kaas, bestaat er ook iets wat erop lijkt? Hoe streng moet je hierin zijn, want ik las ook dat het in brood enzo zat, lactose. Heeft iemand voor mij tips?
Er is een verschil tussen koemelkeiwitallergie en lactoseintollerantie. Het laatste kan voor zover ik weet vrij gemakkelijk achterhaald worden via een ademtest. Als het dat is, zijn er ook wel wat lactosevrije alternatieven te vinden in de winkel.
Ja weet ik, ik vroeg ook in de eerste instantie of hij geen koemelkallergie had. Maar dat uitte zich anders volgens hem. Niet met zulke diarree en krampen enzo. Dit paste echt bij lactose intolerantie, melksuiker niet kunnen verdragen. Ik moest eerst dit proberen, het weglaten van lactose uit zijn voeding. En dan gingen we verder kijken.
hier kma dus heb geen ervaring met lactose maar het heeft ook veel overlap natuurlijk. Wij geven fruit als toetje en amandelmelk als melk en geitenkaas.
Er zijn veel lactose vrije producten op de markt! Dat heet Minus L en bijvoorbeeld Albert Heijn heeft ook eigen merk lactose vrij.
Lactose intolerantie - MinusL lactosevrije koemelkproducten - Minusl melk is voor mensen met een lactose intolerantie
Zowel campina en eigen merken van veel Supermarktketens hebben lactosevrije melk. Sommige mensen die lactose intolerant zijn verdagen wel de zure melkproducten zoals kaas, karnemelk, kwark, etc....
Als je op facebook zit even zoeken op lactose intolerantie. Hoop groepen waar je heel gerichte tips kunt krijgen.
Liddl heeft ook lactose vrije melk. Die is een stuk goedkoper dan die andere merken die genoemd worden. Verder heb je idd ook veel andere lactosevrije producten zoals pudding, vla etc.
Wow bedankt voor de reacties! Ik wist niet dat er zoveel producten bestonden. Echt handig! Ik ga morgen eens even kijken hier in de buurt. De tip van fb is ook handig, ik heb mezelf toegevoegd aan een groep. Bedankt! Ik bedacht me net ook, hij had 1 jaar geleden ofzo montelukast gehad voor zijn astmaklachten. Het werkte enorm goed, maar hij kreeg er enorme diarree van. Echt heel erg, dus daarom moesten we stoppen. Ik kon me opeens herinneren dat er lactose inzat. Ik denk dus zelf ook meer dat het echt daardoor komt.
Mijn zoontje is lactose intolerant, hij mag wel harde kaas omdat door de rijping de lactose er uit is. Brood mag niet want daar zit heel vaak lactose in in het broodverbetermiddel, biologisch brood mag wel. Oppassen met vleeswaren en sommige soorten vlees, daar zit soms ook melk in. Ook wij hebben zijn zuivel vervangen voor soja maar inmiddels is hij ook soja intolerant, wees dus allert als de klachten weer terugkomen (de soja intolerantie is bij hem een jaar na het ontdekken van de lactose intolerantie ontstaan).
Ik dacht dat kaas gewoon mocht. Misschien is dit een handige link voor je: Lactose-checker - Arla Lactofree Je hebt ook plantaardige kaas: wilmersburger. Smaakt best goed. Heb je bij de jumbo en ik denk ook bij de ah.