Zindelijkheid

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Emib, 27 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emib

Emib Bekend lid

26 mrt 2015
    750
    99
    28
    mijn dochtertje
    Dag dames

Ik ben gestart met zindelijkheidstraining bij mijn dochtertje van 27maanden.
    We hebben de luier gewoon weg gelaten en ik vraag haar geregeld of ze pipi moet doen. Vaak zegt ze neen, maar neem ik haar toch mee naar wc en dan plast ze.

Het aantal ongelukjes valt heel goed mee.
    Dag 1: 1x
    Dag 2: 3x
    Dag 3: 1x
    En we ze zitten nu aan dag 4.

Ik vraag me alleen af, ben in goed bezig? Ik breng haar nu altijd zelf naar wc, moet ik dat mss niet meer doen? Of hoe kan ik ervoor zorgen dat zij zelf dit aangeeft?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

2. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Wij hebben met de oudste gewacht tot ze zelf zei dat ze zindelijk wilde worden (was toen ruim 2 en 3 kwart). Op dat moment was ze zover dat ze het gewoon zelf aangaf en zelf (met hulp) naar de wc ging. Ik vroeg het haar bijna nooit, alleen al ze al heel lang niet meer naar de wc was geweest en ze heel druk was.

Ik denk dat je op zich goed bezig bent, maar omdat je dochter nog vrij jong is het wel best even kan duren voor het helemaal ongelukjes vrij gaat. Op deze leeftijd kun je er denk ik nog niet vanuit gaan dat ze het consequent zelf aangeeft. Ik zou het dus wel af en toe vragen als je geen zin in schoonmaken hebt ;). Uiteindelijk denk ik wel dat zo min mogelijk vragen het beste is, maar bij zo'n jong kindje is dat misschien wel iets teveel gevraagd.

3. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Ts: ik heb het ook zo gedaan maar op dag drie wilde hij niet meer op de wc dus acuut gestopt! Dat was in oktober. Hij gaat nu wel op vast momenten: voor en na slapen, en voor het in bad gaan. Dat vind hij prima.
    Verder wil hij zelf steeds boekjes over zindelijkheid lezen en vanmorgen zei hij geen luier om te willen. Maar eenmaal zover wilde hij hem toch wel. Is ziek ook dus het zo gelaten.
    Het komt vanzelf wel, denk dat hij het wel kan nu, doet ook grotere plassen dan in oktober.
    Als je dochter wil kun je zo doorgaan denk ik, misschien iets minder vaak vragen, kijken wat er gebeurd, daar leert ze van.

4. Emib

Emib Bekend lid

26 mrt 2015
    750
    99
    28
    mijn dochtertje
    Bedankt voor de reacties!

Humpty, bedoel je met 2jaar en een kwart echt 2j en 8m? Ben k dan echt te vroeg?
    Mijn dochter moet als ze 2,5jaar is naar school en ze zou dan al zindelijk moeten zijn of ze mag geen volledige dagen gaan.
    Ik ben heel hard aan t twijfelen. Zou ii gwn stoppen? Of moet ik doorbijten?

5. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.870
    5.107
    113
    Bij onze dochter zijn we voor haar tweede verjaardag begonnen en ze was best snel zindelijk. Dus hier zelfs eerder dan jou begonnen. Maar het zal natuurlijk wel per kind verschillen hoe het gaat. Maar nu je toch bezig bent, zou ik gewoon doorzetten hoor zolang het goed gaat.

6. Yasmientje14

Yasmientje14 Fanatiek lid

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Hier een dochter die sinds 15 maanden zindelijk is, we hebben het boek \'zindelijkheid is kinderspel' gevolgd hierin. En daarin brachten/lokten we haar naar de po toendertijd binnen een heel korte periode was ze zindelijk, en ze gaat nu zelf naar het toilet, doet zelf haar broekje uit kan er alleen niet zelfstandig op klimmen. Ik ben het daarom niet eens met de stelling: zindelijkheid is zelf aangeven, dit groeit namelijk.

7. Yasmientje14

Yasmientje14 Fanatiek lid

10 jun 2014
    1.442
    263
    83
    Emiib, ik zou doorgaan, Nederland is 1 van de weinige landen die zo lang wacht met zindelijkheidstraining, gemiddelde leeftijd is echt wel 1 a 2 jaar

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dan zou ik even doorbijten. Op vaste momenten naar de wc sturen wil wel helpen ongelukjes te beperken , bv voor het eten, voor het naar buiten gaan etc. Dat kunnen ze op school ook doen.

9. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier met de oudste ook rond haar tweede verjaardag begonnen en ze was in no tome zindelijk. Ik maakte het zo 'vervelend' mogelijk voor haar als ze een ongelukje had, dus zelf schoonmaken en schone kleertjes pakken. Verder stuurde ik haar standaardmaten een eet/drink moment naar de wc en voordat we weggingen. Al snel pikte ze dit op en ging ze uit haarzelf.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Als zij het oppakt is het prima, doet ze dat niet zou ik stoppen. Op 2,5 zindelijk moeten zijn vind ik idioot.
    Hetzelfde als zeggen dat een kind met 13 maanden moet kunnen lopen!
    Dat konden mijn kinderen wel dus waarom die van iemand anders niet;)
    Mijn oudste was idd net 2 toen ze zindelijk was. Bij de jongste het op dezelfde tijd op dezelfde manier aangepakt en hij pakte het absoluut niet op, was gewoon zielig.
    Sommige kindjes doen dat op hun eigen tempo. Stimuleren kun je uiteraard, dwingen niet.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Is de middelste ook al zindelijk dan...die is ook ruim 2.

12. Boommm

Boommm Niet meer actief

Nee, wel een poging gedaan maar die had nog geen enkele interesse. We beginnen in het nieuwe jaar als we weer thuis zijn. Dan gaat de luier gewoon uit.

Deel Deze Pagina