Ik ben gisteren begonnen met de eerste hapjes groente. Heb broccoli gegeven wat er meteen met veel smaak inging, hij vrat nog net niet de lepel erbij op . Nu lees ik overal dat je 3 tot 4 dagen achter elkaar hetzelfde moet geven. Maar hij had vanmorgen een volle broccoli-luier zonder dat hij last van zijn darmen heeft gehad en heeft verder ook nergens last van. Net heeft hij de rest van de broccoli gegeten. Als hij morgen nog steeds nergens last van heeft, kan ik dan concluderen dat hij gewoon goed tegen broccoli kan of is het toch nodig nog 2 dagen met broccoli door te gaan?
Ondanks dat mijn zoontje ook bijna nergens op reageerde hield ik altijd wel de '3 dagen regel' aan. Voelde voor mezelf prettiger en soms komt een reactie pas na 2 of 3x iets eten. Als ze zo jong zijn neem ik liever het zekere voor het onzekere en voor hun maakt het toch niet uit, ze weten echt niet dat ze 3 dagen hetzelfde eten. Dus ik deed hier eerst alle groente 3 dagen achter elkaar afwisselen en daarna gaf ik gewoon elke dag ongeveer iets anders, meestal wat groente van wat wij aten of de dag ervoor hadden gegeten. Dit was na 2-3 weken. Toen ben ik daarbij in de ochtend met fruit begonnen, weer op dezelfde manier als met de groente.
Ik hou ook altijd 3 dagen aan bij nieuwe groente, ook al lijkt alles oke te zijn. Uit enthousiasme wil ik soms sneller, dus dan herinner ik mezelf er maar aan dat we geen haast hebben gewoon stap voor stap alles uitbouwen. Je kindje heeft nu nog geen snelle afwisseling nodig.
Die 3 dagen hetzelfde vond ik onzin. Ik gaf van alles en door elkaar en nooit enige reactie. Behalve banaan, maar daar kan ze nog steeds niet zo goed tegen, raakt ze verstopt
Hij heeft geen afwisseling nodig nee, is morgen alweer vergeten wat hij vandaag gegeten heeft . Maar ik zit aan de potjes (mijn zelfgemaakte hapjes falen) en het potje is nu leeg . Dus morgen nieuw potje broccoli kopen, of gewoon door met de volgende groente? Ik neig dus naar als hij morgen nergens last van heeft ik gewoon de volgende groente ga proberen. Tenzij er een hele goede reden is om wel nog door te gaan met broccoli.
Ik zou gewoon een baby groente stomer halen. Werkt perfect en het kan niet mislukken. En even opperdepop boek van ah. En dan echt 3 dagen volhouden hoor, reactie kan ook vertraagd opkomen.
Ik heb besloten dat ik geen dure stomer/blender ga aanschaffen voor die paar weekjes dat ik hem nodig heb. Ik heb een blender, maar die maakt het niet fijn genoeg. Dat krijgt hij nu nog niet weg, iets wat meer een prakje is met stukjes erin. Maar over een paar weken wel en dan kan ik het gewoon met mijn eigen blender maken. Tot die tijd maar even potjes. Is ook niets mis mee. Maar dan dus morgen ergens nog een potje broccoli zoeken zodat ik ermee door kan gaan.
Op mijn cb zeiden ze: 3 soorten om te starten en dan elke dag een andere.. dus bijvoorbeeld: broccoli - wortel - courgette en dan maandag broccoli, dinsdag wortel, woensdag courgette en dan opnieuw. dus tja de 'regels' verschillen. ik heb geloof ik ook wel eens 'maar' 2 dagen wat gegeven. ik zou gewoon morgen een nieuw potje openmaken als dat makkelijker is. maar goed zelf bepalen wat je fijn vindt
Wat LianneE zegt, zo heb ik het ook gedaan. Begonnen met 'pure' groentes: pompoen, wortel, doperwt, sperzieboon, broccoli. En dat om en om gegeven en elke soort 10 keer. Toen was ik 50 dagen verder
Hoezo falen je eigen brouwsels? En even puur nieuwsgierig hoor maar je gaf in een ander topic aan dat je hem op schoot wilde houden en als hij zelf eten zou pakken en zou sabbelen dan toestaan, als hij dat zou kunnen is hij er ook klaar voor. mag ik vragen wat veranderd is? Hier ook begonnen met 4 maanden, ik prak de groenten heel fijn. Met mijn blender pas meloen gepureerd. Ik geef maar paar lepeltjes, niet om te vullen, maar meer om aan smaken te laten wennen en te kijken hoe hij reageert. Heeft best gevoelige darmen. Hij vindt het erg lekker zo ver, maar ik pureer dus niet waterig dun, gewoon fijn prakken. En net zoals Hilly zegt de pure groenten, wissel ik gewoon af, niet dagen achtereen hetzelfde.
Ik maakte alle hapjes ook 10 keer vooruit en dan 1 dag vers, 2 uit de koelkast en de rest voor een andere keer in de vriezer in bpa vrije bakjes. Als je begint met bijvoeding is het de vraag of potjes geschikt zijn. Zit er daadwerkelijk alleen broccoli in? In mijn noodvoorraad potjes zit namelijk heel veel meer dan ik erin had gestopt. Zo weet je bij een reactie nog niet of het aan de groene ligt. Daarnaast is het een persoonlijke keuze of je jezelf en je gezin vers of kant en klaar voedsel voorschotelt. Proef het verschil en oordeel dan zou ik zeggen. Niet dat potjes slecht zijn, maar je went op die manier niet aan de smaak van groente...
Ik koop enkel de potjes waar puur de groente in zit (oké, en water of wat olie maar dat gebruik je zelf ook, anders krijg je het nooit glad). Het potje broccoli bevat 70% broccoli en 30% water. Daar let ik wel op . Heb het ook geproefd en het smaakt echt naar broccoli. Precies hetzelfde als toen ik zelf broccoli probeerde te pureren, maar dan alleen wat gladder.
Het faalt omdat het niet glad wil worden. Ik heb een simpele blender die het niet verder blendt dan een prakje, en als ik er nog meer water bij doe een soep met stukjes broccoli . Heb het nog wel geprobeerd te geven (het prakje) maar dat snapt hij nog niet. Er is in principe niets veranderd. Ik ben voor het volgen wat je kind aangeeft en hij geeft nu heel duidelijk aan er klaar voor te zijn. Is alleen nog wat te jong om stukken te laten eten al mag hij er wel aan voelen en sabbelen. Maar voor het eten dus maar even gepureerd tot hij aangeeft echt stukken te willen.
Dan zou ik met de potjes ook voor de zekerheid 3 dagen aanhouden. Welk merk gebruik je? Misschien ook handig voor onze noodvoorraad Wij gebruiken nu AH biologisch.
Ik ben begonnen met de 'vriesverse groenteschijfjes' van hero, maar die lijken niet meer te bestaan Jammer, want groot fan. Later en nu nog ben ik voor Hipp gegaan. Ik bestel de potjes in Duitsland, want dan is er veel meer keuze. Wij redden het doordeweeks niet om naast onze drukke banen vers te koken voor half zes/zes uur, dat is het tijdstip dat we hem uit de opvang halen. Dan is hij hardstikke moe en wil hij zo snel mogelijk eten en naar bed. En dus krijgt junior een potje en daarna kookt een van ons beiden voor ons, terwijl de ander hem naar bed brengt. Ik heb nu 'maaltijdbordjes' van Hipp en dat is een echt bord spaghetti (bijvoorbeeld). Smaakt exact als 'echte' spaghetti, is net zo 'grof'. En Hipp is biologisch.
Ik gaf niet 3 dagen hetzelfde, ik gaf 3 verschillende dingen 3 dagen en daarna weer vanaf het begin. Dus dag 1 bloemkool, dag 2 wortel, dag 3 boontjes en dag 4 weer bloemkool. In het begin wel de grootte van een ijsblokje, en zelf gepureerd met de staafmixer.