BV en sporten

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by immetje, Aug 14, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. immetje

immetje Lid

May 6, 2008
    60
    0
    0
    Hallo,
    Ik ben 3 weken geleden bevallen van mijn dochter en geef op dit moment bortsvoeding ( wat overigens prima gaat)
    Ik sta al te trappelen om te mogen beginnen met sporten.Voor en tijdens mijn zwangerschap heb ik namelijk vrij intensief gesport ( 5x per week)
    Dit wil ik zo snel mogelijk weer oppakken. Ik wacht 5 of 6 weken,omdat ik mn lichaam een herstelperiode wil meegeven.
    Mijn vraag is nu of ik na 6 weken ( met rustig opbouwen) uiteindelijk weer intensief mag sporten terwijl ik borstvoeding geef?
    Ik wil eind september namelijk weer wedstrijden gaan spelen.Nu heb ik gelezen dat je niet intensief mag sporten omdat je dan je reserves aan kunt breken en de afvalstoffen die vrij komen dan in de voeding terecht komen?
    Ik zou t erg jammer vinden als ik om die reden eerder zou stoppen met BV.Zijn er geen andere mogelijkheden? Bijv met afkolven?

En dan nog n vraagje:
    Als je n BV vervangt met FV zijn de hoeveelheden dan hetzelfde?
    Dus nu krijgt mijn meisje 4kg x 150ml:10 voedingen= 60cc per afgekolfde fles . Zou ik dan ook 60cc flesvoeding moeten geven?
    En ik heb t idee dat voor haar 60cc veel te weinig is, ze ook zo 80 tot 100 zou drinken? Geeft zij zelf aan waar ze genoeg mee heeft? Of kan ik beter 60 geven en haar in haar verdere zuigbehoefte voorzien door erna n speen te geven? Ze krijgt al de small speen, maar t flesje heeft ze binnen notime leeg.

Sorry voor alle vragen en alvast bedankt voor het beantwoorden.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Immetje,

Wat sportief ben je zeg, goed hoor!

Ik zou me voor wat betreft de combinatie BV en sportne geen zorgen maken.

Het verhaal waar je het over hebt over afvalstoffen die dan vrijkomen komt voort uit teveel afvallen.

Ik zal aan de hand van een voorbeeld wat een dietist eens voor me opschreef duidelijk maken hoe het met jou lijf gaat tijdens het borstvoeden.

Ik denk dat je in jouw situatie (wanneer je weer goed in vorm bent, niet zozeer sport om ineens kilo's kwijt te raken, je was immers al goed in conditie). Wat wel praktisch is is om een goed steunende BH te dragen, vlak voor het sporten goed te voeden of desnoods af te kolven om lekken tijdens het sporten te voorkomen.

Verder natuurlijk extra goed letten op je eigen voeding en vochtinname. Dat doe je al als je sport, dat doe je ook wanneer je alleen BV geeft. De combi maakt het extra belangrijk om heel goed voor jezelf te zorgen omdat je je lijf veel vraagt.

Omdat het verhaal over de afvalstoffen voornamelijk voortkomt uit het teveel afvallen verhaal vind ik dit wel illustratief. Ik zal wat feitjes over afvallen en BV op een rijtje zetten. Dan kan je zelf bekijken hoe relevant dingen voor jouw situatie nog zijn. Je moet rekenen dat jij natuurlijk niet met een dieetje aan de slag gaat maar door het fanatiek sporten wel meer van je lichaam vraagt.

Dit voorbeeld kreeg ik dus van een dietist. Een vrouw wil afvallen en geeft borstvoeding. (sommige vrouwen doen dat door ineens hard te gaan sporten)

De gemiddelden: een volledige melkproductie kost ongeveer 500- 600 kcal per dag; ze eet 250 - 300 kcal extra; bespaart 100 door het rustiger aan te doen en haalt uit eigen reserves nog eens 100 - 150; allemaal ongeveer hè.

Als ze dus op dieet gaat, dan zal ze al gauw niet alleen die 300 ‘extra’ minder eten, maar echt op dieet gaan en de ‘normale’ minimaal 500 ook minderen [ze eet dus 800 minder dan zou moeten]

[[gemiddeld voor een vrouw is 2100, met voeden dus 2400 - vrouw die lekker afvaldieet doet: 1600 kcal/dag]]

Simpele conclusie: als wie dan ook 800 kcal per dag minder eet dan je nodig hebt: word je flauw, lamlendig, moe, korzelig, suf etc.

Daarbij de zorg voor je kind, én: de verplichting van je lijf om mm te maken; er is dus geen escape

Daarbij gebruikte je lijf al vetreserves en is het dat nu verplicht om nog veel meer vetreserves aan te pakken en te verbranden; vet, oud vet verbranden kost energie, en is moeilijk [we zijn het niet gewend][ook biochemisch is het een lastig proces]

Een lijf kan maar een paar dingen tegelijk doen: zo drastisch afvallen vraagt alle aandacht en dus loopt de mm productie achteruit

De afvalstoffen die vrijkomen [milieugevaarlijke stoffen], daar verschillen de meningen over: het eerste kind krijgt de meeste afvalstoffen, de 2de en 3de minder; maar... alles is heel afhankelijk van waar je woonde [actueel: woon je naast ijmuiden naast chorus: ben je zwaarder belast dan als je in noord nederland woont]

Dus al met al worden deze afvalmoeders moe en slap, en kan de productie erg teruglopen, of krapper worden >> minder aandacht voor het kind en een kind dat ervaart minder te krijgen >> cirkeltje is rond

Moeders die willen afvallen zouden gezond moeten blijven eten, maar die 300 extra moeten laten staan; daarbij veel bewegen: wandelen met het kind en het kind dragen [kost extra energie], waar je spierkracht van krijgt en waar je een mooier [ok subjectief] lijf van krijgt; je vel wordt sneller strakker omdat het bloed beter stroomt etc; veel buitenlucht >> vit. D en gezond kleurtje

Ik vind dit altijd een helder voorbeeldje zo met de cijfertjes erbij.

Houd jij er zeker rekening mee dat je productie misschien iets kan afnemen als je erg hard sport.

Ik hoop dat je wat aan de info hebt.

Dan nog je vraag over FV. Als richtlijn houdt ik hetzelfde regeltje ook voor FV aan. Maar voor de exacte gegevens daarover kan je beter naar het CB of naar de apotheek. Of lees de verpakking. Meestal is het een bepaalde hoeveelheid per leeftijd of KG lichaamsgewicht.

Die vusitregel die jij gebruikt hebt geeft inderdaad bij benadering weer hoeveel er in een flesje moet. Borst kindjes drinken alleen niet de hele dag hetzelfde. Het kan dus heel goed zijn ze soms veel meer wil. Het is een richtlijn........en daar kan je dus van afwijken. Kijk naar haar eigen signalen. Als ze vol is dan zal ze niet meer verder drinken, dat doet ze aan de borst ook niet.

Succes met het sporten,

Ilse

3. immetje

immetje Lid

May 6, 2008
    60
    0
    0
    DankjwelIlse,
    Met deze informatie kan ik iets mee.
    Ik ga idd niet sporten om kilo's te verbranden,aangezien ik al bijna ( na 3 weken) weer op gewicht zit en nog extra reserves wil hebben i.v.m. de BV.
    Nu kanik wel met een gerust hart sporten zonder bang te zijn voor afvalstoffen.
    Natuurlijk drink en eet ik extra bij n intensieve training en zorg ik ervoor vold vitamines binne te krijgen.

Dankjewel.

Groeten

Immetje

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Immetje,

In navolging van je andere bericht, voordat je heel hard gaat sporten, zorg dat je productie helemaal goed op peil is voor je stevig aan de slag gaat. Anders kan je een te grote terugval in productie krijgen.

Succes

Ilse

Share This Page