Borst weigeren, maar uiteindelijk wel drinken.

Discussion in 'Borstvoeding' started by PrettyMuffin, Aug 29, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. PrettyMuffin

PrettyMuffin Bekend lid

Feb 25, 2012
    937
    0
    16
    Na een lastige start met borstvoeding (bloedende tepels uit het ziekenhuis en na 4 dagen kolven, aanhappen met tepelhoedjes) drinkt onze kleine meid nu goed uit de borst. Wel met tepelhoedjes, maar ook zonder tepelhoedjes gaat langzaam aan steeds een stukje beter.

Nou merk ik alleen dat ze sinds een paar dagen een soort spelletje speelt met m'n tepels. Mondje gaat goed open, maar vervolgens beweegt ze d'r hoofd heel wild heen en weer waardoor de tepel dus elke keer uit d'r mondje gaat en ze niet kan/wil aanhappen. Na een tijdje zorgt dit voor frustratie en wordt ze boos, wat het natuurlijk niet makkelijker maakt.

Ik moet er even bij vermelden dat we spruw hebben, maar wel aan de beterende hand. Ik heb verder ook geen pijn bij aanhappen (behalve de pijn die ik al heb sinds d'r geboorte en die verdwijnt langzaan tijdens het drinken) en als ze eenmaal goed aanhapt drinkt ze dus super netjes, meestal zonder pauzes waarbij ze loslaat.

Googlen op 'baby beweegt wild met hoofd tijdens aanhappen' is niet echt een succes, dus vandaar dat ik mijn vraag hier even plaats. Iemand bij wie dit bekend klinkt?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Niet echt bekend voor mij met zo'n jong kindje, maar jullie zitten met spruw en dan zie je vaak onrustig drinkgedrag tijdens aanhappen. Ik denk dus dat het daar mee te maken heeft en dat, als de spruw eenmaal helemaal onder controle is, het echt zal verbeteren.

Komt je tsr snel? Anders is het misschien haar manier om die op te wekken. Mijn dochter deed namelijk hetzelfde maar was toen wel al veel ouder (maand of 8). Mijn tsr kwam toen niet zo snel en dan had ze al aangehapt en begon met haar hoofd 'te boksen' tegen mijn borst. Omdat ze al veel controle had liet ze de tepel niet los.

3. PrettyMuffin

PrettyMuffin Bekend lid

Feb 25, 2012
    937
    0
    16
    Tsr komt netjes na een stuk of 10 keer sabbelen en is ook niet zo hard dat ze zich erin verslikt oid, dus denk niet dat het daarmee te maken heeft. Ze doet het ook echt voor het aanhappen, alsof het een spelletje is. Heel vreemd.
    Maar het zou inderdaad goed door spruw kunnen komen, alleen vind ik het apart dat het dan nu pas begint, terwijl we al een week met spruw lopen..

4. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Zoals je het omschrijft herken ik het goed. Mijn zoontje heeft ook een periode van precies hetzelfde met drinken gehad. Dat was heel vervelend, voor hem maar ook voor mij. Op dat soort momenten vond ik het zwaar om borstvoeding te geven, omdat het ook gepaard ging met huilen.

Uiteindelijk is het beter gegaan. Waarom weet ik eigenlijk niet. Misschien hing het samen met spruw (was hier ook rond dezelfde periode) of met de koemelkallergie (kwamen we later achter). Of het was gewoon een fase die hoorde bij zijn ontwikkeling. Nu drinkt hij alweer een hele tijd prima, en was ik het "op en neer schudden met een open mond" alweer vergeten. Overigens wilde hij dan ook nog wel eens hard met zn handjes tegen mijn borst duwen. Zo hard, dat mijn tepel helemaal niet meer in de buurt van zijn mond kon komen, en hij wel met zijn mond druk van links naar rechts aan het bewegen was op zoek naar mijn tepel.

Ik kan je dus geen tips geven, maar wel het verhaal dat het bij ons na een paar weken weer over was, en hij nu lekker rustig aan de borst drinkt ;) Toeval of niet, ik denk dat mijn zoontje deze klachten ook pas kreeg na een paar weekjes. Dus wel in dezelfde periode. Omdat het bij mij samen ging met druk bewegen handjes, heb ik toen daarop gezocht en vond ik bijvoorbeeld dit stuk: https://www.lalecheleague.nl/zorgverleners/bulletin-borstvoeding/artikel/196-hoe-een-baby-de-handjes-gebruikt-om-aan-de-borst-t

Ik heb het daarom maar geïnterpreteerd als "natuurlijk zoekgedrag" van de baby. Maar weet natuurlijk niet of dat inderdaad de reden is.

5. Jiska

Jiska Fanatiek lid

Mar 6, 2007
    1,477
    3
    38
    Overijssel
    Ik herken het als net startende moeder met een kindje van een paar dagen oud. Mijn kraamverzorgster vond het vooral een kwestie van 'karakter' van mijn pittige meisje in combinatie met flinke stuwing (ze kan de voeding in het begin niet aan en is daar boos om). Hier helpt uit de situatie halen. Dus even rondlopen met papa, een schone luier geven o.i.d. en daarna meer kans dat het wel lukt. Heb je het alle voedingen achter elkaar? Hier is het een vaak een kwestie van een eenmalig dingetje en dan gaat het de keer daarna weer goed.

6. Nyn

Nyn Fanatiek lid

Jan 14, 2013
    1,008
    0
    0
    NULL
    Arnhem
    Die van mij is sinds een klein weekje hier ook zo aan het headbangen aan de borst, word er helemaal iebelig van..

Maar heeft hier ook wel te maken met algemene onrust/krampjes. Het is niet elke voeding, en ze start nooit zo. Dus alleen als ze tussendoor los heeft gelaten en ik haar heb laten boeren, gaat ze daarna zo idioot doen. Volgens mij wil ze wel sabbelen, maar wil ze geen melk binnenkrijgen op dat moment omdat er van alles rommelt in haar buikje. Pas als dat voorbij is zuigt ze zich opeens vast en gaat of rustig drinken of zichzelf in slaap te sabbelen. Soms is het gerommel in haar buik nóg een boertje trouwens, en helpt het dus om haar nog eens over de schouder te gooien.
    Maar vooral de voeding tijdens/voor een flinke spuitluier kan flink frustrerend zijn.

Share This Page