Poepmoe...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Maritiem, 6 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Hallo!

    Even van me afschrijven en misschien hebben mensen ervaringen of tip die ze willen delen. (Sorry lang verhaal maar moet het even kwijt)

    Onze oudste dochter is 3,5 en inmiddels bijna een jaar zindelijk. Ze heeft destijds op de wc geplast en gepoept zonder problemen. Totdat ze een keer een wat hardere drol had die pijn deed en toen heeft ze besloten niet meer te poepen. Ze poepte hierna echt nog maar 1x per week. Ze was er ziek van. Speelde niet en eette niet. We hebben toen besloten naar de huisarts te gaan. Hier hebben we lactulose gekregen. Dit hielp helaas niks. Bij het volgende huisarts bezoek zijn we doorverwezen naar het ziekenhuis. Twee maanden geleden zijn we daar voor het eerst geweest en hebben we andere medicijnen gekregen. Microgol. Hiervan mocht ze 5ml per dag (inmiddels opgehoogd tot 25 ml). We hebben nu iedere week contact met de arts maar verbetering zien we niet. We hebben nu thuis een meisje met overloop diarree. Ze speelt niet meer, eet niet meer en is doodongelukkig.

    Vandaag weer een bezoek aan de arts gebracht en het enige wat die zegt is medicijnen verhogen. Ze heeft tijdens het bezoek alleen even op de buik geklopt en dat was dat. Nu moeten we om de dag de medicijnen verhogen. Ik vind dit zo lastig, met name omdat de ontlasting al zo dun is dat het tot op der enkels zit. We gaan het wel doen hoor maar het gaat me zo aan het hart. (Op de wc poepen is er trouwens allang niet meer bij gaat in de luier als ze het al doet). Inmiddels draait alles hier in huis om het poepen lijkt het wel. Ze kan niet naar de PSZ met de overloopdiarree, even weg gaan is echt afhankelijk van hoe zij zich voelt en of we al zien dat ze bijna moet poepen. Ik merk dat ik er zelf echt uitgeput van wordt zo langzamerhand....

    Zijn er mensen die ervaringen hebben met microgol, in welke dosering gaven jullie dit?
    Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt en Hoe lang duurde het en hoe is het opgelost?
     
  2. spruitjes

    spruitjes Fanatiek lid

    27 sep 2014
    2.885
    1.383
    113
    Oh wat sneu zeg !
    Ik weet alleen dat je het medicijn echt wel flink mag ophogen. Daarvoor hoef je niet bang te zijn. Dat je kind teveel binnenkrijgt. Het spul komt alleen in de darmen. Wordt verder niet opgenomen in het lichaam.
    En genoeg laten drinken.
    Verder geen tips helaas.
    Succes !
     
  3. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.273
    2.443
    113
    Vrouw
    Hoelang heeft ze die diarree al? Hier moesten we daar echt even doorheen. Na 2 weken ging het beter. Maar wat was het vies. Mijn dochter poepte erg slecht en had 8 natte broeken per dag. En dat met ruim 4. Sinds enkele weken gaat het beter. Bijna helemaal droog.
     
  4. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Ze heeft het 4 dagen gehad, en nu vanaf vrijdag al niks meer op de overloop diarree na. Vanavond heeft ze per ongeluk wat gepoept maar verre van leeg. Plassen gaat hier wel goed doet ze netjes op de wc. Alleen wil ze nu aldoor niet omdat ik vermoed omdat ze bang is dat er poep mee komt. Dus hopelijk zet dat niet door want dan zijn we straks nog verder van huis.

    En wat fijn dat het bij jullie nu beter gaat. Hopelijk gaat het zo door!
     
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Wat naar allemaal!
    Waarom kan ze niet meer naar psz en moeilijk naar andere plekken? Wordt ze door de diarree vies? In dat geval zou ik gaan zorgen voor een betere luiers, of twee over elkaar heen. Hoe dan ook een oplossing daarvoor zoeken, zodat ze ieder geval wel weer het gewone leven kan leiden. Zo wordt het een nog groter probleem dan dat het al is namelijk
     
  6. NafNaf

    NafNaf Fanatiek lid

    5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Onze oudste heeft jarenlang een zeer hoge dosis lactulose geslikt, veel hoger dan de gebruikelijke dosis voor die leeftijd. Ze at zo weinig dat haar spijsvertering gewoon niet actief genoeg was. Door dat elke dag in dezelfde dosis bij het ontbijt te geven, kwam het ritme op gang. Toen ze naar school ging en meer ging eten, nam haar lijf het zelf weer over en hebben we het in redelijk korte tijd zonder problemen af kunnen bouwen.
     
  7. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Inderdaad omdat ze er vies van word. Ze zit er echt tot en met de sokken onder. Luiers zijn we al het proberen maar nog niks gevonden wat het houdt. 2 luiers over elkaar wordt een hele strijd want dat hoort niet (dochter is nogal gevoelig en star in ditnsoort dingen) en die strijd wil ik niet aan we hebben al genoeg strijd. Waar mogelijk stuur ik haar wel hoor. Juf is ook op de hoogte dus belt ook wel als het niet gaat. We proberen de dingen zoveel mogelijk door te laten gaan. Maar soms gaat dat gewoon niet omdat je weet dat het dan fout gaat. En ergens anders poepen dan thuis is groooooote paniek....

    Vandaag is het ook alleen maar weer zittend spelend. Bukken doet ze niet eens want dan komt het of voelt ze de drang beter. Hoop voor haar dat er vandaag wat los komt want ze word er weer letterlijk ziek van.
     
  8. baby001

    baby001 Bekend lid

    5 mrt 2015
    897
    18
    18
    Ik krijg kriebels van je topic omdat ik me er zo in herken! Wat sneu voor je dochter. Onze dochter heeft vanaf 6 mnd tot bijna 4 jaar microgol gehad op een gegeven moment 6 zakjes op een dag. Met 3.5 jaar eindelijk doorverwezen naar de kinderdietist. Binnen 1 week knaptte ze volledig op had nergens meer last van en ook had ze de medicatie niet meer nodig.
    Ik vind dat een arts te snel gooit met deze medicatie. Weet je wat het met een kind van deze leeftijd doet om je van boven tot onder onder te poepen? Ze hebben totaal geen controle meer over de ontlasting, ze kunnen het niet meer ophouden. Aan de ene kant de bedoeling, aan de andere kant is het ook veel schaamte voor het kind.

    Ik kan wel zeggen dat we veel 'poepellende'hebben gehad. We hebben hiervoor ook veel wegen bewandeld. Als je dus meer info wilt, stuur me gerust een pb!
     
  9. yoghurt

    yoghurt Bekend lid

    31 jan 2011
    513
    58
    28
    Brabant
    Hier ook een drama geweest..
    maar de poeppoli heeft wonderen gedaan. Ze zijn daar zo lief en begripvol. En gaan heel leuk met je kleintje om. Hier noemde ze haar de poepjuffrouw.

    Hier slikte ze forlax. Zeker 3 zakjes per dag..

    Dus misschien eens naar de poeppoli gaan daar pakken ze t net op n andere manier aan dan een arts.
    Succes en hou in je achterhoofd...t komt goed.
     
  10. yoghurt

    yoghurt Bekend lid

    31 jan 2011
    513
    58
    28
    Brabant
    Daarnaast is het pas een probleem als je kind met 6/7 niet poep zindelijk is. Dan wordt het medisch.
    Dus wat de luier betreft lekker aanhouden met poepen. Hier was ze 5 toen ze pas op de wc ging poepen.
     
  11. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.059
    3.529
    113
    Vrouw
    De poeppoli heeft ons ook enorm geholpen. Echt niet dat het van het één op het andere moment goed ging, maar met hele hele kleine stapjes ging het steeds beter. Zoon is nu 5 en ik durf sinds een paar weken te zeggen dat hij nu door heeft hoe het werkt (niet meer bang, aandrang voelen, stoppen met waar hij mee bezig is, etc.).

    Wij gebruikten forlax (dat krijgt hij nog steeds) en op het laatst ook een zetpil Bisacodyl. Met die zetpil hoor je binnen 15min aandrang te krijgen, zoontje wist dat vaak nog wat te rekken, maar leerde uieindelijk wel het signaal te herkennen.
     
  12. Maritiem

    Maritiem Fanatiek lid

    8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Wat ben ik blij herkenning te lezen. In mijn omgeving hoor ik vooral. Ag joh niet druk maken het komt vanzelf weer goed. Maar het voelt niet alsof dat hier gaat gebeuren. Ik ben dus enorm blij dat jullie dat niet zeggen.

    De poeppoli is hier pas vanaf 4 jaar begreep ik. Was wel de officiële doorverwijzing van de huisarts maar we kwamen dus bij de kinderarts terecht.

    Vandaag de medicatie weer wat verhoogd 25 gram krijgt ze nu. Ik vraag me alleen enorm af of dit de oplossing gaat zijn. Het zit inmiddels zo in haar koppie dat ze niet wil/kan/moet poepen. Heb dit ook al aan de arts voor gelegd maar die zegt eerst zorgen dat ze poept dan pas het psychische bekijken...maar dat werkt elkaar nu dus enorm tegen. Onze dochter voelt echt heel goed de aandrang weet ook echt wel wanneer ze moet maar ze laat het gewoon niet los..... we worstelen verder
     
  13. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.080
    288
    83
    Emmeloord
    Ik zou hulp inschakelen van een orthopedagoog. Heeft hier goed geholpen bij het koppie wat er op zit. Zij kan kijken waarom en wat te doen, en zo ook voor jullie wat handvaten zodat het minder een ding word.
     
  14. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Niet meegemaakt maar ik ben verpleegkundige.
    Ik zou voordat je ga ophogen vragen om een echo van de buik. Overloopdiarree is diarree die langs een verstopping heen komt en dan moet je dus inderdaad nog beter laxeren om de verstopping ook weg te krijgen. Maar weten ze wel zeker dat er nog echt een verstopping zit? Straks laxeer je haar veel teveel zonder dat het iets oplost! Dat kunnen ze goed beoordelen met een echo. En als het wel overloopdiarree is, snap ik niet dat ze niet 1 x een klysma geven waardoor het vaak in 1 x verholpen is! En daarna dan bijv een kleine onderhoudsdosering in de vorm van zakjes poeder of lactulose. Sneu hoor, en voor jou zelf ook heel vervelend!
     
  15. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Hoi.
    Hier ook ervaring met poepproblemen. Bij oudste was het niet zozeer angst, maar ernstige verstopping en een parasiet, waardoor veel buikpijn. Hij was drie en we waren bezig met zindelijkheid training toen het ging spelen.

    In het ziekenhuis heeft hij toen eerst een klisma gekregen en daarna medicijnen. Als ik me goed herinner microgol. Dosering weet ik niet meer, maar hij kreeg daar enorme diarree van. En daarnaast nog een ander medicijn tegen de parasiet.

    Dit heeft ongeveer een half jaar geduurd voor we mochten afbouwen. En het zindelijk worden (plassen op de wc had meneer geen zin in als hij toch de luier aan had. Poepen kon hij nooit op tijd redden) kwam dus ook pas daarna. Hij was 4,5 toen het lukte.

    Ik heb 3 tips voor je.
    Tip1
    Ga zoeken naar goede begeleiding voor die angst. Poeppoli, of anders daarbuiten als dat echt pas vanaf 4 mag. Wij zijn met jongste momenteel onder behandeling bij een gezinscoach, die vroeger de poeppoli deed (is hier opgeheven). Is heel ander verhaal overigens.
    Ken je het boekje Joep moet poepen? Gaat over een jongetje met precies jouw dochters probleem. Hij leert dat er een poepfabriek in zijn buik zit, en een stoplichtje bij het gaatje, wat op rood en op groen kan.

    Tip 2
    Als je al een school voor je dochter hebt, ga dan vroegtijdig met hun in gesprek over hoe ze met haar probleem omgaan. Wij moesten voor oudste dagelijks op en neer komen voor te verschonen omdat juffen daar geen tijd voor hebben. Omdat het een medisch probleem was mocht hij wel komen.

    Tip 3
    Hou vol. Kijk naar je kind en wat zij aan kan. En houd moed. Uiteindelijk komt het goed
     
  16. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.487
    3.856
    113
    Vrouw
    Wat lastig!
    Geen ervaring mee, maar wat misschien kan helpen om het 'tot de enkels' tegen te gaan totdat het opgelost is, is een overbroekje voor wasbare luiers. Dan heb je een extra barrière over de luier en de elastieken zijn beter dan van wegwerpluiers. Ze zijn er ook in allerlei leuke printjes, dus wie weet vindt je dochter dat niet erg om tijdelijk te dragen.
     
  17. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.868
    7.812
    113
    Amsterdam
    Bij een echo zal je dat niet kunnen zien, radiologisch bekijken heeft helaas bij obstipatie nauwelijks zien. Je gaat echt uit van het buik onderzoek. Dus luisteren hoe de darmen klinken, hoe het kloppen op de buik klinkt en daarna hoe de buik voelt. En klysma heeft geen zin om alles eruit te krijgen dan moet je alsnog door laxeren, daar pakt je alleen mee wat in het onderste gedeelte van de darm zit en bij kleine kinderen zijn ze echt ook wel terughoudend hiermee omdat alles nog redelijk klein is en dat ook behoorlijk ingrijpend kan zijn.

    Aan ts ik zou zeker met de kinderarts het psychologisch aspect aangeven, snap wel dat hij of zij zegt eerst de obstipatie verhelpen maar dit doet natuurlijk ook heel veel met haar en zal het misschien ook nog meer kunnen verergeren.
    Heel veel sterkte want dit is echt niet niks en heel veel vervelend voor jullie allemaal.
     
  18. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Mag ik vragen of je arts bent of in welke hoedanigheid je deze reactie geeft? De stappen die ik noem, worden in het ziekenhuis waar ik tot een paar maanden geleden werkte wel altijd op die manier doorlopen bij verdenking van ernstige obstipatie. En bij mijn zoontje was tijdens een echo die hij als baby kreeg ter uitsluiting van afwijkingen aan zijn darmen en urinewegen de ontlasting ook goed te zien.
     
  19. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    En ik zou inderdaad ook graag willen dat ze breder zouden kijken, dus naar mogelijk psychologische oorzaken of misschien nog andere problemen met de darmen bijvoorbeeld.
     
  20. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.868
    7.812
    113
    Amsterdam
    Yep als arts en idd je kan ontlasting zien alleen niet zien of het obstipatie ontlasting is om het zo te zeggen, aangezien we altijd ontlasting hebben zitten in onze darmen. Vroeger werden er bijv altijd buikoverzicht foto’s gemaakt en tegenwoordig gebeurt dit niet meer omdat er uit recent onderzoek gebleken is dat dit toch niet voldoende uitsluitsel geeft behalve als er echt een hele ernstige verstopping is echter haal je die er ook al uit vanwege symptomen en je lichamelijk onderzoek.
     

Deel Deze Pagina